Svante skrev:IngOehman skrev:Frågan handlade om EN SPECIFIK upplevelse av ljud (från en komplett kedja), en som bedömdes vara negativ, och en som DU givit namn åt.
Alltså, nu blir jag förvirrad, jag tyckte frågan handlade om EN APPARAT inte en hel kedja.
Om man bara läser första inlägget framgår allt!
Det handlade om lyssning på en apparat, jämfört med en annan. Båda förstås avlyssnade i en hel kedja. Det är så man lyssnar på dem...
För att kunna lyssna på en apparat behöver man programmaterial, avspelningsapparat, förstärkningsapparat och högtalare. Rum behöver man kanske inte, men det är rätt troligt att det även finns ett, runt högtalarna och lyssnarna.
Svante skrev:IngOehman skrev:PPS. Svante: Du är onödigt gnällig.
Jo, jag känner mig lite petig idag.
Peptig = helt ok.
Petimetrig = fortfarande ok.
Komma med irrelevanta kommentarer = Fyyyy!
Svante skrev:IngOehman skrev:Frågan ger för övrigt inte utrymme för några andra alternativ än de två, om man följer logikens lagar.

Jodå:
Kan en (jämfört med en annan apparat) diffusare ljudbild och sämre separation, vara ett tecken på en BÄTTRE återgivning?
Ja! Det kan man förstå med ett öppet lyssningstest på den ena apparaten.
Nä, det är
inte i accordans med logikens lagar att svara så. Mina svarsalternativ däremot angav den logiska innebörden av JA- och NEJ-svaren, på ett korrekt och tillräckligt tydligt sätt. Alltså att en
bättre återgivning hos en apparat per definition innebär att dess utsignal faktiskt
återger insignalen mera likt. Och detta går bara att undersöka genom att känna till båda signalerna (titta på båda, eller veta hur insignalen såg ut/lät redan i förväg, sistnämnda fallet mest relevant i samband med mätningar dock). Definitionen på återgiving är en oomkullrunkelig utgångspunkt och ingrediens i resonamanget, om det skall vara logiskt.
Svante skrev:Kan en (jämfört med en annan apparat) diffusare ljudbild och sämre separation, vara ett tecken på en BÄTTRE återgivning?
Nej! Det går inte att säga utan att lyssna på Beatles.
Det där är så dumt så det detaljkommenterar jag inte ens. Det kan ju finnas dom som vill svara: Gnutt!, istället för JA eller NEJ, också.
Varför klagade du inte på att det saknades ett Gnutt-alternativ?
Syftet med texten efter resp JA oh NEJ var att summera innebörden. Om DU på fullt allvar inte menar att summeringarna är relevanta (vlket jag nog tror att du ändå håller med om att de är), så fajn, svara JA eller NEJ, och ange ditt egen förtydligande av vad du anser att JA eller NEJ inbegriper. Men snälla, svara inte Gnutt.
Vad jag menar är att man kan vilja säga "Ja" utan att man instämmer i ditt förtydligande.
Visst, om man inte respekterar logik, men då kan man även vilja svara Gnutt, men det finns inget svarsalternativ som är gnutt, för jag
struntar
i vad de tycker som vill svara Gnutt!
Om en fråga ställs för krångligt, så missar man frågans essens och resultatet blir värdelöst. Jag insåg först nyss att frågan gällde en jämförelse mellan två apparater (jo det står ju där när man läser noga). Jag må vara slarvig, men jag tror inte att jag är ensam.
Du är nog i minoritet i varje fall, just idag alltså. Normalt tror jag din fattningsförmåga är prima.
Det är definitivt tvärtom mot vad du påstår - Om en fråga ställs för mycket förenklad, så missar man frågans essens och resultatet blir värdelöst!
Svante skrev:Jag skulle ställa frågan så här:
Kan en apparat med sämre ljudbild och separation ge bättre återgivning
[ ] Ja
[ ] Nej
Tack! Ett perfekt exempel.

Frågan är här förenklad till meningslöshetens gräns. Resultatet blir helt värdelöst. Det går inte ens att veta vad du menar med sämre respektive bättre.
Svante skrev:Eller möjligen:
Kan en komplett återgivningskedja med sämre ljudbild och separation ge bättre återgivning
[ ] Ja
[ ] Nej
Ett precis lika bra exempel! Det vill säga en helt meningslös fråga om man är ute efter att få veta om folk anser att en apparat som låter subjektivt sämre än en annan (i en given kedja) ändå kan vara den med den bättre återgivningen.
Svante skrev:...och dessutom ha samma fråga i rubriken, för jag tror att 99,9%

svarar på den.
Egentligen gör det ingen om någon skulle svara utan att ens läsa frågan (vilket jag inte tror någon gjorde) eftersom även rubriken inbegriper samma logiska innebörd, nämligen att den sämre återgivaren (den med färgning) kan vara den som låter subjektivit bäst i en kedja av apparater.
Som jag skrev någon annanstans (ej exakt citat): Det är inte formuleringen som är viktig, det är att det man skriver betyder något som är tolkbart.
Min rubrik och min fråga är innehållsmässigt (processat genom en logic-matris) identiska, men de är extremt olika formulerade. Man kan svara på vilken man vill, om man vill.
Svante skrev:Men nu ska jag sluta gnälla...

Det är bara bra med lite "irrationella invändningar", eftersom de gör att man får chans att presentera saken om och om igen. Helt optimalt för överföringen av budskapet faktiskt. Tack (vad kom vi överens om, var det en hundring, eller hur mycket ville du ha?

)
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).