Hur har ni det med ljudminnet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Hur har ni det med ljudminnet?

Inläggav zapanasta » 2011-02-08 10:14

Mitt är då inte så bra, måste lyssna på högtalare på samma plats efter varann för att kunna avgöra vilka jag gillar mest..

Klart jag hör skillnad om jag lyssnar på ett par dåliga och ett par bra på olika ställen,men låter dom relativt lika så kan jag inte avgöra det..

Sen en annan sak, folk kan ju tycka att högtalare låter jättebra i ett bra acusikbehandlat rum i nån affär och sen vill man ha såna högtalare. Men är det nån som tängt på hur ens egna skulle låta på samma ställe? (Dom kanske skulle låta bättre :) )

Spekulationer från min sida men jag tror att rätt många bytt ner sig pga detta, man har varit med i matchen ett tag nu och jag vet att samma högtalarpar kan låta helt annorlunda beroende på rum/elektronic..

Nån som håller med mig :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-08 10:16

va? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-08 11:37

Intressant fundering.

Min egen utgångspunkt är att mitt hörselminne är hyfsat dåligt.
Det är nog bättre att underskatta sina förmågor en aning än att överskatta dem, tror jag.

Man kan ju förenkla detta litegrann om man vill:
Även om man inte minns detaljerna i hur det lät, så kan man ju ganska lätt minnas om man tyckte bra eller dåligt om det man hörde.

Om jag skiftar mellan två olika högtalare så är skillnaderna uppenbara i de allra flesta fall.

Om jag skiftar mellan apparater som inte ger någon uppenbar skillnad så kanske det helt enkelt kvittar vilken av dem jag använder.

Att grotta ner mig i att försöka hitta skillnader i det läget tycker jag mer handlar om att testa mig själv än att bedöma prylarna.

Även om jag hör uppenbara skillnader på de flesta högtalare, så har jag mycket svårt att beskriva mina intryck i efterskott.
Det blir mer en sortering i två högar:
"Tilltalande upplevelse" och "resten".

Kanske bottnar detta i att jag har svårt att "lyssna på högtalaren".
Jag lyssnar egentligen bara på hur jag upplever realismen i den musik som spelas.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-08 11:40

Illa.
Men känslan och minnet av hur jag njuter eller irriterar mig dröjer kvar rätt länge. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-08 11:59

Rimlig realism och hur transienta förlopp upplevs, tycker jag är ganska lätt att särskilja mellan olika uppsättningar och komma ihåg länge.
Däremot kan det vara värre med mer subtila skillnader.

Eftersom jag aldrig haft knepiga lyssningsrum hemma, så har jag inte heller låtit lura mig och blivit besviken med något nyförvärv.

Ska snart bygga ett par frontar (toppar) som jag aldrig lyssnat på, till min befintliga basrigg. Valet har skett genom idogt surfande och en stor del magkänsla. Jag är beredd ta risken att bli besviken. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-02-08 13:22

Ljudminnet är hyfsat bra, jag brukar komma ihåg om jag har hört en låt tidigare. Ibland känner jag även igen en viss röst eller så. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-08 14:30

Det beror på.
Om jag får jämföra ljudet hemma hos någon med ett par månaders mellanrum så brukar jag kunna vara någorlunda riktig i mina intryck.

Däremot när man jämför äpplen mot päronsoda så är det ju värre.
Ibland kan man ju i mina ögon och öron jämföra saker helt uppåt väggarna.
Man tror sig kunna lyssna på en sub hos en person och jämföra med en annan sub i en butik någonstans och kunna komma ihåg hur dom låter jämfört med varandra. Vet inte om ens Saida skulle haft en chans mot en sådan kapacitet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-08 14:48

Upplevelseminnet är bättre än det defacto ljudminnet.... Dvs man kommer ihåg upplevelsen av att en viss anläggning gav trovärdig upplevelse av en inspelnings rumsklang. Denna upplevelsen har som alla andra goda minnen egenskapen att den växer med tiden vilket är då till nackdel för senare återbekantskaper med stycket - då även om återgivningen kanske till och med är bättre, så är det upplevelse mot upplevelse som "tävlar".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-08 15:36

Ibland när jag lyssnar på skivor som inte har använts under lång tid kan jag väldigt tydligt peka på olikheter från sist jag lyssnade, om systemet har genomgått förändringar sen dess dvs, det sitter liksom kvar hur passagerna klarades av, jag har en hel del skivor som varit med genom ett antal olika system och dessa är alltid roliga att spela, för det blir liksom att man jämför med en mängd olika referenser som man relaterar stycket till.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-08 17:01

utgångpunkten är att jag lyssnar efter om det låter naturligt och "följsamt", då är det bra, om det inte uppfyller detta så är det mindre bra/dåligt...

Sedan finns det ju olika "nivåer" av detta... Men ganska bra ljudminne skulle jag våga påstå att jag har, minns/ vet ganska tydligt hur min anläggning beter sig, eller hur många andras anläggningar beter sig och hur dom skiljer från varandra ljudligt. Att minnas vad som låter mest naturligt är också "lätt" på så sätt att bara lyssna och njuta och se hur musiken upplevs. Men svårt om man ska hålla på och jaga %.. men det är inte intressant egentligen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-08 18:12

om jag jämförelselyssnar så upplever jag minnet vara kortare ju mindre skillnaderna är mellan jämförelseobjekten
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-02-08 18:45

celef skrev:om jag jämförelselyssnar så upplever jag minnet vara kortare ju mindre skillnaderna är mellan jämförelseobjekten

Jag kan inte jämförelselyssna, min mätdator är knäpptyst. :?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-08 19:14

Ja det har kommit in lite svar ser jag :)

Men jag tycker en bedömmning från ställe till ställe är väldigt svårt iom
det är så mkt annat som spelar in,rummets utformoning/matreal i väggar osv..

Vet ju va detta kan göra med ett högtalarpar som sagt,högtalarparet kan låta helt olika beroende på rummet dom hamnar i..

Skulle jag välja ett av 2 par jag var intresserad utav så skulle jag se till att få lyssna på samma ställe,annars skulle det va rena lotteriet enligt mig :) (Sen va det ju det här med mitt dåliga ljudminne ochså)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-02-09 17:03

Det är både och med mitt ljudminne. Det beror litet på hur jag lyssnar.

Ibland när jag hör en anläggning reagerar jag över att "vad bra det låter - det låter som på riktigt!". Och när jag haft möjlighet att jämföra ljudet från sådana anläggningar (eller högtalare) med varann konstaterar jag att de låter ganska lika. Därav drar jag slutsatsen att det ljudminne jag relaterar till när jag tycker att en anläggning låter som på riktigt, är hyfsat konstant.

Men när jag till exempel ska jämföra ljudet mellan två olika mixar av samma platta - så är det jättesvårt. Jag lyssnar på mix 1 och försöker memorera hur cymbalerna låter, hur vokalisten låter m.m. Och så lyssnar jag på mix 2 och känner mig väldigt osäker på vad som låter lika, eller olika. Och när jag tror mig minnas (och känna igen) de olika mixarna så blandar jag dem och lyssnar blint. Och har ingen aning alls om vilken jag lyssnar på. Så här fungerar mitt ljudminne inte alls.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-10 13:06

zapanasta skrev:Ja det har kommit in lite svar ser jag :)

Men jag tycker en bedömmning från ställe till ställe är väldigt svårt iom
det är så mkt annat som spelar in,rummets utformoning/matreal i väggar osv..

Vet ju va detta kan göra med ett högtalarpar som sagt,högtalarparet kan låta helt olika beroende på rummet dom hamnar i..

Skulle jag välja ett av 2 par jag var intresserad utav så skulle jag se till att få lyssna på samma ställe,annars skulle det va rena lotteriet enligt mig :) (Sen va det ju det här med mitt dåliga ljudminne ochså)

Jo man lyssnar ju alltid på anläggnignen + rummet, jag likställer alltid rummet till en del av "systemet", Så om jag är iväg och lyssnar på ett system så är det alltså all elektronik och rummet tillsammans som jag lyssnar på :)
Att bara lyssna på anläggningen blir ju näst intill omöjligt... (väll!)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-10 13:37

DVD-ai skrev..
Jo man lyssnar ju alltid på anläggnignen + rummet, jag likställer alltid rummet till en del av "systemet", Så om jag är iväg och lyssnar på ett system så är det alltså all elektronik och rummet tillsammans som jag lyssnar på
Att bara lyssna på anläggningen blir ju näst intill omöjligt... (väll!)

Just detta som jag tror är svårt (rummet)

Jag har ett bättre lyssningsrum än kompisen som har ett par pi60, det låter enligt mig bättre här hemma med mina qrs (Men detta blir ju orättvist mot pi60 lådorna)

Troligtvis så skulle hans högtalare låta bra mkt bättre här hos mig, få se om vi får möjlighet att testa nån gång :)

Men då blir det inga a/b tester,då ställer vi ut mina i hallen och enbart lyssnar på pi60 lådorna. :) (Jag vet ju redan hur mina låter härinne)

Återgå till Generellt om hifi