Ringningar från SB Duet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-11 09:58

bomellberg skrev:För övrigt förespråkas uppackningskedjan: mp3 -> FLAC -> SB, för att belasta nätverket så lite som möjligt.

Så fort jag tror jag begripit något kommer den där bomellberg och slår undan fötterna :lol:
Du menar väl att det gäller för att komma förbi problemet med ringningar.
Belastningen på nätverket borde rimligtvis bli större med flac av den enkla anledningen att filerna är större. Men det är bara min reflektion.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-11 10:01

Hehe.

Jag menar att om man vill undvika ringningar med SB, så måste man packa upp filen i servern. Det kan göras med LAME eller MADLIB. Därefter kan man skicka den uppackade strömmen direkt till SB som okomprimerad WAV/PCM, men det belastar nätverket.

OM man har serverkraft förespråkas att koda strömmen (PCM) till FLAC, som fortfarande är lossless men tar mindre nätverksresurser i anspråk.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-11 10:06

bomellberg skrev:Hehe.

Skratt lagom :wink:
Då är jag med igen (tror jag). Det kan ju bli värre än flac och därifrån kan man spara lite bandbredd hemma.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-11 12:05

bomellberg skrev:OM man har serverkraft förespråkas att koda strömmen (PCM) till FLAC, som fortfarande är lossless men tar mindre nätverksresurser i anspråk.

I ett friskt nätverk är bandbredden inget större problem. Jag kan spela 24-192 flac (minst dubbla datamängden mot wav) utan problem så länge det enda trådlösa är från router till SB. Så fort jag använder trådlöst även för servern så skiter det sig direkt (även med 16-44 flac). Vill man lyssna på Spotify 320k i ett helt trådlöst system kan det också bli problem om man samtidigt använder nätverket till annat.

Min erfarenhet är att trådlöst, det använder man bara i nödfall. Eller en mobil enhet som ska ut på Internet. Och kör man trådat, då räcker bandbredden.

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-11 14:49

Bill50x skrev:Min erfarenhet är att trådlöst, det använder man bara i nödfall.

+1 på den.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi