Tyg framför dämpskiva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Tyg framför dämpskiva

Inläggav Ondjultomte » 2005-04-28 19:19

ikea har ett tyg som tjejen har godkännt, ikea beskriver tyget som
"Kraftig, tät kvalitet" är det för tjock för att vara bra tro?

Man skall ju ha tunnt tyg helst...

soren

Inläggav soren » 2005-04-28 22:22

Finns ett tyg som verkar utmärkt på Bauhaus i Barkaby. Det går lätt att blåsa igenom, men det är inte alltför genomskinligt. Enfärgat men finns i flera färger. Jag har inte hittat något annat tyg som är så pass .... vad skall man kalla det... "lufttransparent".

För egen del undrar om det tyget kanske är för lätt för luften att passera, för min applikation som jag nämner i denna tråd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3883

Någon som vet hur en sådan membranabsorbent skall tillverkas?
Min stenull har en densitet på 25 KG/m3 , vilket är ganska lite. Jag kanske behöver ett tyg som bromsar lite mer. Kanske till och med måste sätta i dämppanelen som jag nämner i den andra tråden, för att det skall bli ett lagom motstånd. Jag skall dämpa så låga frekvenser som det går med dessa.

Jag skall tillverka dessa absorbenter i helgen, så jag skulle uppskatta all input jag kan få !!!

/Sören

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-29 09:53

Tidigare hade jag ett indiskt, lite kraftigare tyg från IKEA på dämpväggarna. Nu använder jag det lite tunnare Bauhaus-tyget som dammskydd framför stenullen i mina dämppaneler. Fungerar utmärkt det också. Ett bra tips för att få det dammtätt är att först spänna och häfta fast tyget längs träramen, och därefter dra en sträng trälim på baksidan och peta ihop med pekfingret för att få skarven tät. Då slipper man dessutom risken att tyget börjar röra sig med tiden. Framför tyget monterar man sedan, om man vill, akustikskivor för minskad ytreflektion. Jag slog i några spikar i ramen som jag hängde upp skumplasten på.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Återgå till Generellt om hifi