profbd skrev:hur länge dröjer det innan vi ser denna på hifmaggan
i känd spårvagnstil
Den nivån på omsättning har jag långt till
Moderator: Redaktörer
profbd skrev:hur länge dröjer det innan vi ser denna på hifmaggan
i känd spårvagnstil
profbd skrev:här kalle
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
![]()
![]()
![]()
fö har personen ifråga sansat sig med tiden

Stereophile skrev:The 2010S's output impedance was a moderately high 0.33 ohm at 20Hz and 1kHz, rising slightly to 0.36 ohm at 20kHz. As a result, the interaction between this impedance and that of our simulated loudspeaker resulted in a response variation of ±0.25dB, which might be just audible [min fetning] (fig.1, top solid trace). This graph also shows that, like earlier Exposure designs, the 2010S has a curtailed ultrasonic response (I remember Exposure's John Farlowe once asking me why an amplifier needed to amplify sounds that people couldn't hear), which results in an output down 0.75dB at the top of the audioband. Note the channel imbalance in fig.1; the volume control was set to 12:00 for this set of measurements, and the right channel is 0.25dB louder than the left at this setting.
Fig.1 Exposure 2010S, frequency response at 2.83V into (from top to bottom at 2kHz): simulated loudspeaker load, 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms (1dB/vertical div., right channel dashed).
celef skrev:hör man så stor skillnad på 0,2db?
Almen skrev:celef skrev:hör man så stor skillnad på 0,2db?
Ja, det kan man göra. Jag har för mig att till exempel LTS försöker säkerställa bättre än plus/minus 0,1 dB.
celef skrev:hör man så stor skillnad på 0,2db?
Laila skrev:Almen skrev:celef skrev:hör man så stor skillnad på 0,2db?
Ja, det kan man göra. Jag har för mig att till exempel LTS försöker säkerställa bättre än plus/minus 0,1 dB.
Förtydliga gärna hur du tolkar "så stor skillnad" Herr Moderator.![]()
petersteindl skrev:celef skrev:hör man så stor skillnad på 0,2db?
Nej, det klassas inte som stor skillnad. Däremot kan det ligga strax över tröskeln för hörbarhet kallad Just Noticable Difference (JND).
Det är beroende av person och av tidpunkt och musikval och kringutrustning och psykisk balans, trötthet, alkoholpåverkan, annan påverkan, motivation + ytterligare en massa kända och okända faktorer.
MvH
Peter
JTarnstrom skrev:petersteindl skrev:celef skrev:hör man så stor skillnad på 0,2db?
Nej, det klassas inte som stor skillnad. Däremot kan det ligga strax över tröskeln för hörbarhet kallad Just Noticable Difference (JND).
Det är beroende av person och av tidpunkt och musikval och kringutrustning och psykisk balans, trötthet, alkoholpåverkan, annan påverkan, motivation + ytterligare en massa kända och okända faktorer.
MvH
Peter
Aj, fan… Där har vi förklaringen. Jag är ur balans, trött, bakis och omotiverad. Åsså finns det de som säger att man inte kan höra skillnad på förstärkare.
petersteindl skrev:JTarnstrom skrev:petersteindl skrev:celef skrev:hör man så stor skillnad på 0,2db?
MvH
Peter
Aj, fan… Där har vi förklaringen. Jag är ur balans, trött, bakis och omotiverad. Åsså finns det de som säger att man inte kan höra skillnad på förstärkare.
JTarnstrom, jag förstår inte ditt inlägg![]()
Jag pratar inte specifikt om förstärkare. Jag pratar om en godtycklig överföringsfunktion där den enda skillnaden mellan utgång och ingång är en frekvensgångsavvikelse på 0,2dB d v s på +/- 0,1 dB. Dessa värden har man i åtskilliga vetenskapliga undersökningar inom psykoakustiken kommit fram till att vara JND hos vissa subjekt d v s försökspersoner. Det är sedan ungefär 60 år tillbaks officiell kännedom inom psykoakustiken. Man har också fått fram att en mängd försökspersoner ligger på +/- 1 dB. Då kan man utifrån en stor mängd testdata räkna fram ett statistiskt medelvärde och det har man också gjort och det ligger på +/- 0,5 dB. Sedan är det beroende på olika faktorer där frekvensbandet är en viktig parameter.
Om det finns en massa andra olinjäriteter som ändrar överföringsfunktionen i en given apparat så kan dessa givetvis höras, men det behöver inte vara så.
Lycka till med din nya Exposure![]()
MvH
Peter
JTarnstrom skrev:Även om 0.2 dB kanske inte är hörbart så kan ju skillnaden mellan förstärkare vara större än så och definitivt hamna inom det hörbaras gräns. Även om båda förstärkare betraktas som linjära.
celef skrev:JTarnstrom skrev:Även om 0.2 dB kanske inte är hörbart så kan ju skillnaden mellan förstärkare vara större än så och definitivt hamna inom det hörbaras gräns. Även om båda förstärkare betraktas som linjära.
nu blev det svårt att förstå, en förstärkare som avviker klart hörbart kan nog inte betraktas som linjär?
JTarnstrom skrev:Åsså finns det de som säger att man inte kan höra skillnad på förstärkare.
JTarnstrom skrev:Exposure:n dippar ju 0,2 dB strax efter 10kHz, 0,75 vid 20kHz. Marantz senaste Pearl-stärkare dippar unger 0,2 vid 20kHz. Hörbar skillnad?
celef skrev:JTarnstrom skrev:Exposure:n dippar ju 0,2 dB strax efter 10kHz, 0,75 vid 20kHz. Marantz senaste Pearl-stärkare dippar unger 0,2 vid 20kHz. Hörbar skillnad?
nej jag hör inte en sådan skillnad, men jag skulle iallafall inte vilja kalla en förstärkare som avviker från linjärt för linjär
JTarnstrom skrev:celef skrev:JTarnstrom skrev:Exposure:n dippar ju 0,2 dB strax efter 10kHz, 0,75 vid 20kHz. Marantz senaste Pearl-stärkare dippar unger 0,2 vid 20kHz. Hörbar skillnad?
nej jag hör inte en sådan skillnad, men jag skulle iallafall inte vilja kalla en förstärkare som avviker från linjärt för linjär
Skillnaden mellan Exposure och Marantz är ju 0,5 dB vid 20kHz (om man nu hör så högt upp).
JTarnstrom skrev:celef skrev:JTarnstrom skrev:Exposure:n dippar ju 0,2 dB strax efter 10kHz, 0,75 vid 20kHz. Marantz senaste Pearl-stärkare dippar unger 0,2 vid 20kHz. Hörbar skillnad?
Skillnaden mellan Exposure och Marantz är ju 0,5 dB vid 20kHz (om man nu hör så högt upp).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster