Exposure 2010s - what gives?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 14:33

profbd skrev:hur länge dröjer det innan vi ser denna på hifmaggan
i känd spårvagnstil

Den nivån på omsättning har jag långt till :)
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-09-26 14:35

här kalle
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
:lol: :lol: :lol:
fö har personen ifråga sansat sig med tiden
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-26 15:03

profbd skrev:här kalle
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
:lol: :lol: :lol:
fö har personen ifråga sansat sig med tiden

Då är jag med igen. Fan, jag är inte i form idag Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-26 15:13

Stereophile skrev:The 2010S's output impedance was a moderately high 0.33 ohm at 20Hz and 1kHz, rising slightly to 0.36 ohm at 20kHz. As a result, the interaction between this impedance and that of our simulated loudspeaker resulted in a response variation of ±0.25dB, which might be just audible [min fetning] (fig.1, top solid trace). This graph also shows that, like earlier Exposure designs, the 2010S has a curtailed ultrasonic response (I remember Exposure's John Farlowe once asking me why an amplifier needed to amplify sounds that people couldn't hear), which results in an output down 0.75dB at the top of the audioband. Note the channel imbalance in fig.1; the volume control was set to 12:00 for this set of measurements, and the right channel is 0.25dB louder than the left at this setting.

Bild
Fig.1 Exposure 2010S, frequency response at 2.83V into (from top to bottom at 2kHz): simulated loudspeaker load, 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms (1dB/vertical div., right channel dashed).

Det kan ju vara så enkelt (som några varit inne på) att det är utimpedansen som spelar in om man jämför med en neutralt klingande förstärkare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-09-26 15:35

en ny flashig låda och en konstruktion från en transistortillvärkares hemsida
så blir det såhär

det är märkligt att en trummis och en datanörd kan få till så mycket bättre kurvor :roll:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-26 15:36

hör man så stor skillnad på 0,2db?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-26 16:17

celef skrev:hör man så stor skillnad på 0,2db?

Ja, det kan man göra. Jag har för mig att till exempel LTS försöker säkerställa bättre än plus/minus 0,1 dB.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-26 16:25

åfyfan, det är ju imponerande, så små skillnader kan inte jag höra
Bikinitider

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-26 16:26

Almen skrev:

Ja, det kan man göra. Jag har för mig att till exempel LTS försöker säkerställa bättre än plus/minus 0,1 dB.

Förtydliga gärna hur du tolkar "så stor skillnad" Herr Moderator. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-09-26 16:28

Nej, det klassas inte som stor skillnad. Däremot kan det ligga strax över tröskeln för hörbarhet kallad Just Noticable Difference (JND).

Det är beroende av person och av tidpunkt och musikval och kringutrustning och psykisk balans, trötthet, alkoholpåverkan, annan påverkan, motivation + ytterligare en massa kända och okända faktorer.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-26 16:38

Laila skrev:
Almen skrev:

Förtydliga gärna hur du tolkar "så stor skillnad" Herr Moderator. :wink: :D

Ja, så stor skillnad lär det inte vara. Så mitt svar kanske skulle varit "nej". :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 16:54

petersteindl skrev:

Nej, det klassas inte som stor skillnad. Däremot kan det ligga strax över tröskeln för hörbarhet kallad Just Noticable Difference (JND).

Det är beroende av person och av tidpunkt och musikval och kringutrustning och psykisk balans, trötthet, alkoholpåverkan, annan påverkan, motivation + ytterligare en massa kända och okända faktorer.

MvH
Peter

Aj, fan… Där har vi förklaringen. Jag är ur balans, trött, bakis och omotiverad. Åsså finns det de som säger att man inte kan höra skillnad på förstärkare.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-09-26 17:19

JTarnstrom skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Aj, fan… Där har vi förklaringen. Jag är ur balans, trött, bakis och omotiverad. Åsså finns det de som säger att man inte kan höra skillnad på förstärkare.

JTarnstrom, jag förstår inte ditt inlägg :?:

Jag pratar inte specifikt om förstärkare. Jag pratar om en godtycklig överföringsfunktion där den enda skillnaden mellan utgång och ingång är en frekvensgångsavvikelse på 0,2dB d v s på +/- 0,1 dB. Dessa värden har man i åtskilliga vetenskapliga undersökningar inom psykoakustiken kommit fram till att vara JND hos vissa subjekt d v s försökspersoner. Det är sedan ungefär 60 år tillbaks officiell kännedom inom psykoakustiken. Man har också fått fram att en mängd försökspersoner ligger på +/- 1 dB. Då kan man utifrån en stor mängd testdata räkna fram ett statistiskt medelvärde och det har man också gjort och det ligger på +/- 0,5 dB. Sedan är det beroende på olika faktorer där frekvensbandet är en viktig parameter.

Om det finns en massa andra olinjäriteter som ändrar överföringsfunktionen i en given apparat så kan dessa givetvis höras, men det behöver inte vara så.

Lycka till med din nya Exposure :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 17:43

petersteindl skrev:
JTarnstrom skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

JTarnstrom, jag förstår inte ditt inlägg :?:

Jag pratar inte specifikt om förstärkare. Jag pratar om en godtycklig överföringsfunktion där den enda skillnaden mellan utgång och ingång är en frekvensgångsavvikelse på 0,2dB d v s på +/- 0,1 dB. Dessa värden har man i åtskilliga vetenskapliga undersökningar inom psykoakustiken kommit fram till att vara JND hos vissa subjekt d v s försökspersoner. Det är sedan ungefär 60 år tillbaks officiell kännedom inom psykoakustiken. Man har också fått fram att en mängd försökspersoner ligger på +/- 1 dB. Då kan man utifrån en stor mängd testdata räkna fram ett statistiskt medelvärde och det har man också gjort och det ligger på +/- 0,5 dB. Sedan är det beroende på olika faktorer där frekvensbandet är en viktig parameter.

Om det finns en massa andra olinjäriteter som ändrar överföringsfunktionen i en given apparat så kan dessa givetvis höras, men det behöver inte vara så.

Lycka till med din nya Exposure :)

MvH
Peter

Det var inte elakt menat på något sätt. Tack för den förnämliga informationen!
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 17:46

Även om 0.2 dB kanske inte är hörbart så kan ju skillnaden mellan förstärkare vara större än så och definitivt hamna inom det hörbaras gräns. Även om båda förstärkare betraktas som linjära.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-26 17:55

JTarnstrom skrev:Även om 0.2 dB kanske inte är hörbart så kan ju skillnaden mellan förstärkare vara större än så och definitivt hamna inom det hörbaras gräns. Även om båda förstärkare betraktas som linjära.

nu blev det svårt att förstå, en förstärkare som avviker klart hörbart kan nog inte betraktas som linjär?
Bikinitider

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 17:56

Exposure:n dippar ju 0,2 dB strax efter 10kHz, 0,75 vid 20kHz. Marantz senaste Pearl-stärkare dippar unger 0,2 vid 20kHz. Hörbar skillnad?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 17:59

celef skrev:
JTarnstrom skrev:Även om 0.2 dB kanske inte är hörbart så kan ju skillnaden mellan förstärkare vara större än så och definitivt hamna inom det hörbaras gräns. Även om båda förstärkare betraktas som linjära.

nu blev det svårt att förstå, en förstärkare som avviker klart hörbart kan nog inte betraktas som linjär?

Om man har en förstärkare som avviker med +0,2 vid en given frekvens och en annan som avviker med -0,2 vid samma så har man ju en skillnad på 0,4 dB. Så även om man inte uppfattar avvikelsen på 0,2 jämfört med en urspurngssignal så kan man ju mycket väl uppfatta skillnaden vid en jämförelse stärkarna emellan. Rätta mig om jag har fel (vilket är det mest sannolika).
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-26 18:02

JTarnstrom skrev:Åsså finns det de som säger att man inte kan höra skillnad på förstärkare.

Finns det verkligen någon som påstår det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-26 18:04

JTarnstrom skrev:Exposure:n dippar ju 0,2 dB strax efter 10kHz, 0,75 vid 20kHz. Marantz senaste Pearl-stärkare dippar unger 0,2 vid 20kHz. Hörbar skillnad?

nej jag hör inte en sådan skillnad, men jag skulle iallafall inte vilja kalla en förstärkare som avviker från linjärt för linjär
Bikinitider

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-09-26 18:10

celef skrev:
JTarnstrom skrev:Exposure:n dippar ju 0,2 dB strax efter 10kHz, 0,75 vid 20kHz. Marantz senaste Pearl-stärkare dippar unger 0,2 vid 20kHz. Hörbar skillnad?

nej jag hör inte en sådan skillnad, men jag skulle iallafall inte vilja kalla en förstärkare som avviker från linjärt för linjär

Skillnaden mellan Exposure och Marantz är ju 0,5 dB vid 20kHz (om man nu hör så högt upp).
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-26 18:33

JTarnstrom skrev:
celef skrev:

Skillnaden mellan Exposure och Marantz är ju 0,5 dB vid 20kHz (om man nu hör så högt upp).

Jag tror att det är, med väl vald musik, lätt att höra skillnad på. Vid mixerbordet gör man det i alla fall.

0,5 dB vid 20 kHz innebär ju även en sänkning vid 15 kHz.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-26 19:08

JTarnstrom skrev:
celef skrev:

jag hör inte så långt upp så jag skulle inte blint kunna pricka in en nivåhöjning eller sänkning där
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-16 20:20

Såg ett hyfsat reducerat pris på stereoslutsteget Exposure 3010s.

Någon som har någon åsikt om detta?

Har ju ännu inte hört någonting som "klår" Audion Sterling PETSE...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi