Måste hålla med Piotr att det skrivna är lite oklart.
Detsamma gäller det som stod under transient på Wikipedia (man kan bli mörkrädd för mindre...) som var bland de värsta blandningen av myter, dumheter och tumregelgeneraliseringar som jag läst på länge.
Men jag är säker på att saken kan redas ut.
Det som åsyftas är uppenbart inte en dirac (impuls på Svante-språk), men är det månne en puls av annat slag? Kanske en rektangulär, triangulär eller en sinX/X-puls eller en sin^2-puls som Isaak tänker på?
Det är väl de (och några till) som är rimligt lätta att definiera i tidsdomän.
Transienter av musik-slag är ju däremot sällan ändliga i tiden, och man talar aldrig om längden på musiktransienter. Det är inte ens entydigt vad en transient är, annat än att det är en förändring av något slag. Man kan t ex säga att ett steg börjar med en transient, men ett steg har oändlig varaktighet.
I övrigt känns det när jag läser det som du Isaak skriver, som om du inte håller isär linjära och olinära beteenden.
Det måste man göra om det man skriver skall bli begripligt.
Snabbaste möjliga attack vid en given frekvens betyder ju ingenting. Vad menar med "snabbast"? En given frekvens betyder att vågröresen är entydig och snabbhet betyder ingenting. 1000 Hz kan inte gå olika snabbt. Och om en signal är pulsitiv är den inte diskret i frekvensplan, utan kontinuerlig.
"Så snabbt som möjlig" som återgivningskriterium för en puls riskerar att vara ett mätetal på förvrängningen, lika gärna som på korrektheten i återgivningen av den. Om man t ex utgår ifrån ett steg (som har en oändlig pulslängd om man räknar längden som t ex den tid som den uppgår till minst 36,8% av sitt toppvärde) så kommer man att finna att pulsen blir kortare (betyder det "snabbare"?) ju mera bas som fattas. Återgivningen blir dock sämre ju kortare den blir pulsen, i synnerhet om avkortningen inte är orsakad av ett imf-beteende...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).