Distande högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-31 18:08

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-31 18:34

patjoh skrev:JanBanan?

Nej, en kompis som heter Jan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-02-02 14:54

subjektivisten skrev:
NB skrev:Du är väldigt mycket inne på att du lärt dig höra olika fel, jag tror snarare det är så att du är väldigt van vid ett överdämpat rum (baserat på vad jag läst och sett från ditt rum) och därför tycker allt annat låter konstigt när du är i butiker/mässor där det istället är för lite dämpning.

Nej, det var en riktigt elak dist som jag och Janne, som var med, hörde. Janne påtalade även detta till killarna i affären. Som jag sa tidigare, vissa har inte den erfarenheten/kunskapen för att upptäcka detta, vilket dom som äger dessa produkter kan vara glada över. Men det ändrar inte på faktumet.

Var hittar du denna riktigt elaka dist som du och din kär vän Jan (I see dead ppl?) hörde i mätningen som jag bifogade? Du hör inte skillnad på förstärkare, CD spelare, DACar etc, men du hör bättre i butiksmiljö med okänd utrustning än vad mätutrustningen kan få fram? Större troll får man leta efter. Välkommen till verkligheten!

Din erfarenhet och kunskap håller jag verkligen inte högt och kommer att fortsätta att ta det du skriver för ett skämt. Den kreden ska du ha, jag får ett gott skratt varje gång jag läser dina inlägg och ett gott skratt förlänger livet. Sen att det kanske klassas som lyteskomik är lite olyckligt.

Fortsätt nu njut av dina färgade hemmabyggen med "snäll dist" :lol: , men akta dig för att lyssna för mycket live för då finns risk att din lilla bubbla spricker

PS
Du förstör alla trådar med tjat om nivåmatchade blindtester men ändå sitter du själv här och är tvärsäker på att du hört en riktigt elak dist från mellan reg på en viss högtalare samtidigt som bevisen nu påvisar att du inte kan ha mer fel. Som sagt, du skänker många goa skratt och det ska du ha ett enormt stort tack för!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-02 15:17

NB skrev:Var hittar du denna riktigt elaka dist som du och din kär vän Jan (I see dead ppl?)

Janne finns med på faktiskt men jag tror inte han är intresserad att svara otrevliga inlägg som dina. Jag klarar mig ifrån din okunskap med, så hej då. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-02 15:20

Ouch, another one bites the.... Ignore-lista?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-02 15:22

Aerob skrev:Ouch, another one bites the.... Ignore-lista?

Juppz, livet är för kort för massa trams. :)

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2011-02-02 17:02

subjektivisten skrev:
NB skrev:Var hittar du denna riktigt elaka dist som du och din kär vän Jan (I see dead ppl?)

Janne finns med på faktiskt men jag tror inte han är intresserad att svara otrevliga inlägg som dina. Jag klarar mig ifrån din okunskap med, så hej då. 8)

Synd, jag tycker NB:s frågeställning är helt relevant.

@sub: kan det kanske vara så att du uppfattas som lite arrogant när du sätter skribenter på ignorelistan så snart de kommer med frågor du inte kan besvara? (Frågorna kanske kan ställas på ett snyggare sätt, men de kan trots detta vara fullt relevanta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-02 17:22

Om man på allvar vill ha svar på en fråga, så är det inte världens vettigaste metod att nedlusa samma post med en mängd påhopp av olika sorter... det förefaller inte värst seriöst/konstruktivt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2011-02-02 17:35

Nattlorden skrev:Om man på allvar vill ha svar på en fråga, så är det inte världens vettigaste metod att nedlusa samma post med en mängd påhopp av olika sorter... det förefaller inte värst seriöst/konstruktivt.

I agree, därför skrev jag

Frågorna kanske kan ställas på ett snyggare sätt, men de kan trots detta vara fullt relevanta

Men det är heller inte vidare konstruktivt att sätta folk på ignore när de kommer med för svåra frågor, med hänvisning till att man inte gillar några andra delar av frågeställarens inlägg.

Om frågeställningen berör de allra mest fundamentala i ens HiFi-åskådning bör de besvaras i alla fall. Om man kan....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-02 17:41

Var har du sett någon svår fråga? Om någon tror att en mätning säger tillräckligt om hur något beter sig i en skarp situation, i annat rum, på annan nivå, med komplexa dynamisk signaler istället för en svept sinus (alt. brus), så bör de kanske tänka om snarare än tro att frågan var svår.

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-02 17:52

Nu kan jag inte historien bakom de senaste inläggen, men man bör rimligtvis ställa samma krav på sig själv som på andra. Kräver man att andra ska bevisa det dem påstår sig veta med vetenskapliga metoder, ska man kanske ha samma förhållningssätt till sina egna utsagor för att vara konsekvent.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-02 18:13

Absolut, det skulle kunna gå att blindtesta PL-300 med en mer lågdistande högtalare som pi60s. Men det kräver ju erfarenheten och kunskapen om man ska upptäcka det. Jag erbjöd exakt detta för en annan PL-300 ägare som var rätt stor i munnen över mina åsikter, men han blev tyst då, som det brukar bli när vissa ska stå för sina påståenden.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-02 18:41

Om inte disten syns på en mätning, tex i en förstärkare eller högtalare, kan man då höra disten ändå?

(Menas då med en dist som är låg eller normal jämfört med andra produkter av samma typ)

NB mätningar har jag inte sett förut, kanske någon som kan vill säga om det är låg-normal-hög dist i dom? NB verkar tycka de är låg eller normal dist.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-02 18:47

För min egen del fattar jag inte va för dist ni pratar om :?

Dist för mig är när man hör att högtalaren är på väl att storkna,dist på lägre volymer vet jag inte hur det låter.Mvh...

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2011-02-02 19:14

NB skrev:
subjektivisten skrev:
NB skrev:Du är väldigt mycket inne på att du lärt dig höra olika fel, jag tror snarare det är så att du är väldigt van vid ett överdämpat rum (baserat på vad jag läst och sett från ditt rum) och därför tycker allt annat låter konstigt när du är i butiker/mässor där det istället är för lite dämpning.

Nej, det var en riktigt elak dist som jag och Janne, som var med, hörde. Janne påtalade även detta till killarna i affären. Som jag sa tidigare, vissa har inte den erfarenheten/kunskapen för att upptäcka detta, vilket dom som äger dessa produkter kan vara glada över. Men det ändrar inte på faktumet.

Var hittar du denna riktigt elaka dist som du och din kär vän Jan (I see dead ppl?) hörde i mätningen som jag bifogade? Du hör inte skillnad på förstärkare, CD spelare, DACar etc, men du hör bättre i butiksmiljö med okänd utrustning än vad mätutrustningen kan få fram? Större troll får man leta efter. Välkommen till verkligheten!

Din erfarenhet och kunskap håller jag verkligen inte högt och kommer att fortsätta att ta det du skriver för ett skämt. Den kreden ska du ha, jag får ett gott skratt varje gång jag läser dina inlägg och ett gott skratt förlänger livet. Sen att det kanske klassas som lyteskomik är lite olyckligt.

Fortsätt nu njut av dina färgade hemmabyggen med "snäll dist" :lol: , men akta dig för att lyssna för mycket live för då finns risk att din lilla bubbla spricker

PS
Du förstör alla trådar med tjat om nivåmatchade blindtester men ändå sitter du själv här och är tvärsäker på att du hört en riktigt elak dist från mellan reg på en viss högtalare samtidigt som bevisen nu påvisar att du inte kan ha mer fel. Som sagt, du skänker många goa skratt och det ska du ha ett enormt stort tack för!

+2
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2011-02-02 19:34

-AG- skrev:Nu kan jag inte historien bakom de senaste inläggen, men man bör rimligtvis ställa samma krav på sig själv som på andra. Kräver man att andra ska bevisa det dem påstår sig veta med vetenskapliga metoder, ska man kanske ha samma förhållningssätt till sina egna utsagor för att vara konsekvent.

Så sant, så sant.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-02 20:00

patjoh skrev:Om inte disten syns på en mätning, tex i en förstärkare eller högtalare, kan man då höra disten ändå?

Man bör jämföra samma mätmetoder med varandra. Soundstage har inga mätningar på PL-300 men några på PL-100 som inte är speciellt fina. Inte samma högtalare men då kan man fråga sig hur seriösa dom är om dom helt skulle skita i hur PL-100 låter.
Men som sagt, det går ju att testa den också om man vill.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-02 21:01

patjoh skrev:Om inte disten syns på en mätning, tex i en förstärkare eller högtalare, kan man då höra disten ändå?

Intermodulationsdist behöver inte synas i en distmätning. En frekvens där en uppbrytning sker vid en viss volymnivå behöver inte synas. Dist som uppkommer från deformerande kantupphängning över en viss nivå syns naturligvis inte om man mäter under denna nivå. etc etc

Det går inte att mäta all sorts dist i en mätning. Man fångar den sortens dist som just den mätningen är gjord för att fånga.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-02 21:24

Här är Dynaudio X12, deras minsta stativare i näst billigaste serien (7.990 sek):

Bild

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-02 22:27

De har länkat till fel bild i soundstage, till magico v2, här är den för dynaudio x12.

Bild

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-02 22:48

Det har du rätt i...eller så har de döpt bilderna fel 8O

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-02 23:02

patjoh skrev:Det har du rätt i...eller så har de döpt bilderna fel 8O

Kanske alla bilder är fel. 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-02 23:33

Jag tror att de har döpt filerna rätt, men att de länkat fel, med tanke på hur figurerna ser ut. Den första är "för bra" i de lägre registren för en sådan liten högtalare. Den figur jag länkade till uppvisar distorsionssiffror under 3% över 100Hz samt under 1% för alla frekvenser över 500Hz, för 90dB vid 2m är i mina ögon MVG för en så billig och liten högtalare. Det finns åtskilligt dyrare högtalare som mäter sämre. Jag har pratat med utvecklare på dynaudio och om hur de arbetar och att de simulerar elementen i utvecklingsstadiet. Var intresserad eftersom att jag själv gör beräkningar och simuleringar. Jag tycker att de verkar veta vad de gör och i tester verkar de allt som oftast mäta bra.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-02-02 23:40

NB skrev:Var hittar du denna riktigt elaka dist som du och din kär vän Jan (I see dead ppl?) hörde i mätningen som jag bifogade? Du hör inte skillnad på förstärkare, CD spelare, DACar etc, men du hör bättre i butiksmiljö med okänd utrustning än vad mätutrustningen kan få fram? Större troll får man leta efter. Välkommen till verkligheten!

PS

NB, jag undrar lite vad du ville visa med kurvan på PL-300-högtalarna? För mig verkar det bara vara frekvensgången som syns. När man ska ange distorsion hos högtalare, behöver man även visa vid vilken ljudtrycksnivå och avstånd man mätt, men det finns inget på din visade kurva. Att disten skulle vara så låg att den är lägre än diagrammets nedre gräns, förefaller osannolikt. Men jag ser något grufs runt 20 kHz, vad är det? Om det är det som är disten som ska visas, tycker jag att det är en dåligt utförd och presenterad mätning, eftersom den inte visar någon kurva för disten, man vill då kunna se ett utökat nivåområde.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Timmyskog2
Inaktiverad

Inläggav Timmyskog2 » 2011-02-09 23:15

Har bara hört att PL 300 är fula och kräver väldigt bra elektronik. Men framförallt har de inte den mjuka härliga typiska Monitor audio soundet. De andra Gold, Silver osv är väldigt bra. :) Men alla kan ju göra plumpar i sin tillverkning

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-02-15 13:52

2 veckor senare... men bättre sent än aldrig,

Johan,
Man har mätt precis det den visar "Fundamental + Harmonic distortion" dvs frekvens, THDN, 2nd och 3rd harmonic vid 90db. Den dist som fanns (över 50) var extremt lite runt 20khz (2nd harmonic). Mätningen är fenomenalt bra och det är därför jag tycker det är så roligt att subben tyckt sig höra "väldigt elak dist" ifrån just dessa högtalare och dessutom säger han sig höra det redan vid låga volymer.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-20 17:36

Jag håller faktiskt med ang PL300an, det är någonting som inte känns bra i den konstruktionen, behöver kanske inte vara dist i den bemärkelsen men iaf så känns det som att den inte integrerar optimalt mellan registren.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi