Moderator: Redaktörer
Bonkas skrev:Därför undrar jag hur olika förstärkare kan låta så olika även om man spelar på volymer där effekten i dem inte spelar någon roll.
subjektivisten skrev:Bonkas skrev:Därför undrar jag hur olika förstärkare kan låta så olika även om man spelar på volymer där effekten i dem inte spelar någon roll.
I dom flesta fallen så tror jag det är hjärnan som är "skillnaden".
JanBanan skrev:För att traversera ett uttalande från en känd professor från KTH:
"Det största problemet med nästan alla förstärkare på marknaden är att
deras konstruktörer har missförstått vad en förstärkares uppdrag är."
Zzombie skrev:Redan bevisat att alla förstärkare låter lika om de arbetar inom sina begränsningar. Ska vi lägga ner forumet nu?
Laila skrev:JanBanan skrev:För att traversera ett uttalande från en känd professor från KTH:
"Det största problemet med nästan alla förstärkare på marknaden är att
deras konstruktörer har missförstått vad en förstärkares uppdrag är."
Docent Jan menar travestera kan tänka . . ?
Ragnwald skrev:Att bygga förstärkare, är nästan lika stor kompromiss som att bygga högtalare.
Förbättrar man en parameter, förlorar man kvalité i en annan.
Strmbrg skrev:Har ställt frågan förr men minns inte svaren, om jag ens fick några:
Hur mäter man (tex) upplösning?
Max_Headroom skrev:Ragnwald skrev:Förbättrar man en parameter, förlorar man kvalité i en annan.
Hur då?
Ragnwald skrev:Om alla sakkunniga kommit fram till att det endast behövs en konstruktion, därför att det inte skiljer något i alla fall, så återstår frågan, varför inte så skett.
Att bygga förstärkare, är nästan lika stor kompromiss som att bygga högtalare.
Förbättrar man en parameter, förlorar man kvalité i en annan.
Fina balansgångar, passar som vi vet, inte alla.
Morello skrev:Strmbrg skrev:Har ställt frågan förr men minns inte svaren, om jag ens fick några:
Hur mäter man (tex) upplösning?
Med upplösning avses normalt hur små/stora inkrement man kan urskilja. Begreppet är itne tillämpbart på en analog stärkare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster