Loudness War uppmärksammas av SR Mitt i musiken

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
carpelux

Loudness War uppmärksammas av SR Mitt i musiken

Inläggav carpelux » 2011-02-24 10:20

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 00:03, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-24 10:24

Ja, hoppas att det blir trend med hög kvalitet snart i stället för "trasig" musik...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-24 10:37

Jag tror en sådan ändring kommer komma. Åtminstone kommer det vara
lättare att få tag på sådant som inte är tokförstört.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-24 10:51

Jag tycker mig faktiskt skönja en förändring sedan något år tillbaka. Har hittat nyutgåvor som faktiskt varit mindre komprimerade och "högljudda" än remasters med några år på nacken (av samma album dårå...).
En utveckling att applådera!

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-02-24 11:16

Och sedan kommer sisådär ett kvarts sekel av förstörd musik att
återutges i fantastisk kvalitet. :D

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-24 12:02

Tack för länk! Bra insats av SR. Skribenten Benedikta har nu fått en kopia av det pressmeddelande som gick ut från LTS inför High End-mässan.

Jag är kanske inte lika optimistisk som en del andra. Fortfarande ges det ut en hel del dynamiskt totalförstörda plattor av både ny och äldre musik. Även i de fall då dynamiken inte är lika påverkad processas musiken ofta på andra sätt (brusreducering och klangförändring). De försök till goda utgivningar som görs måste förstås applåderas, och jag hoppas att vi ändå börjar se det trendbrott som det har talats om i flera år. Jag blir dock lite misstänksam när jag inte trots ordentlig research kan hitta några uppgifter om rak överföring av till exempel Dylan-boxen, utan mest det vanliga säljsnacket om fantastiska remastrare som har gjort underverk med musiken. Få se om jag hittar något matnyttigt när jag väl öppnar min Dylan-box. Jag hoppas kunna återkomma till både den och Apple-katalogen i MoLt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-24 12:09

Jag tänker att det som kan komma att ändras (vilket jag också tror) är utgivningen
av ny musik. De gamla arkiven har jag inga större förhoppningar om.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-24 14:21

PekkaJohansson skrev:Jag blir dock lite misstänksam när jag inte trots ordentlig research kan hitta några uppgifter om rak överföring av till exempel Dylan-boxen, utan mest det vanliga säljsnacket om fantastiska remastrare som har gjort underverk med musiken.

Problemet med att sälja nyutgiven musik är just att klä utgivningen i någon form av förbättring. Att bara bunta ihop ett antal album och lägga i en låda räcker förmodligen inte. Man måste addera lite ljudförbättringar, addera några tidigare icke utgivna sånger osv.

Hur lätt är det inte då att lyfta nivån på materialet så att det åtminstone låter högre?

Men som droppen urholkar stenen.... Fortsätt kämpa!

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-24 14:40

Bill50x skrev:Problemet med att sälja nyutgiven musik är just att klä utgivningen i någon form av förbättring. Att bara bunta ihop ett antal album och lägga i en låda räcker förmodligen inte. Man måste addera lite ljudförbättringar, addera några tidigare icke utgivna sånger osv.
...

Men som droppen urholkar stenen.... Fortsätt kämpa!

/ B

Det finns bara goda argument för skivbolagen att ge ut all inspelad musik rakt överförd till cd eller annat högkvalitativt format. Det blir framför allt både billigare och bättre än dagens trixande. Om det görs dels i form av originalalbum och samlingar från vinyltiden, dels i form av kompletta boxar inklusive outgivet material fås dessutom följande säljargument: samlaren skulle veta att han eller hon verkligen får allt, nostalgikern skulle känna igen tidigare utgåvor, välljudsälskaren skulle veta att han eller hon får bästa möjliga kvalitet och förstagångsköparen kan tryggt köpa en skiva i vetskapen att han eller hon får en sann bild av hur produktionen gjordes för fem eller femtio år sedan.

Tack för de uppmuntrande tillropen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Generellt om hifi