Brummande slutsteg - lagas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
frdrk

Brummande slutsteg - lagas?

Inläggav frdrk » 2011-02-21 12:47

Jag har ett Thule PA 150B slutsteg som har börjat brumma lite. Det sker i två steg kan man säga:

1. Om slutsteget varit avstängt helt - dvs inte i stand-by - kommer ett högfrekevent brus, ett pipande ur högtalarna när jag slår på det. Det är rätt starkt och det är inte roligt att vara i rummet när det pågår. Under några minuter går det gradvis ner i frekvens och blir efter kanske fem minuter ett svagare lågfrekvent brus.
2. Om slutsteget varit i stand-by eller bara är på hörs alltid ett brus när ingen musik spelas. Bruset verkar vara oberoende av vad volymkontrollen står på.

Jag läste någonstans att det finns risk att komponenter i slutsteget (kondensatorerna?) torkar ut när man lämnar det i stand-by under lång tid. Låter i så fall rimligt eftersom jag i princip aldrig stänger av det. Kan det vara så och var i Stockholm kan jag vända mig för att få det lagat?

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-02-25 17:27

Mätte lite med bullermätaren i iPhone igår när jag slog på slutsteget. Runt 85db ligger tjutet ur högtalarna på till en början och går sedan ner. När stärkaren varit på en stund planar pipet/bruset ur och går ner i frekvens som sagt - men ligger ändå på dryga 50db.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-02-26 02:08

Låter ju som något i den kanske stabiliseras när det blir varmt. Vad händer om du har igång det någon timme stänger av det 1-2 minuter och slår igång det igen?

Jag tycker du ska vända dig först och främst till återförsäljaren eller generalagenten, vill dem inte beblanda sig med det får någon annan tipsa om reperatörer i sthlms trakten har ingen koll på det. Men för att komma med något handfast tips så har jag god erfarenhet av Rehifi utanför Lund. Men då måste det naturligtvis skickas.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-02-26 09:37

Ja, det är nog kopplat till uppvärmda komponenter tror jag. Står den i stand-by eller om jag stänger av den kort efter att den är uppvärmd och sen sätter på den igen hör jag bara "grundbruset" (vilket dock är väldigt stark som jag skrev tidigare).

Finns tyvärr ingen återförsäljare längre eftersom Thule inte finns längre. Men Hifiklubben hade dem ju för att par år sedan.

Återgå till Generellt om hifi