XTZ Divine

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gamlaskolan

XTZ Divine

Inläggav gamlaskolan » 2011-03-02 23:36

Jag har ju nämnt dessa högtalare i lite andra trådar samt har försökt läsa på mig på andra forum så gott det går.

Men jag blir inte riktigt klok helt enkelt..

Min känsla av de flestas kommentarer/lyssningsintryck/recensioner är "jag vågar inte säga vad jag tycker förrens någon erkänd kritiker säger vad som är rätt". Undantaget hifitidningar som mer eller mindre hyllar, men där var det ju det där med annonsintäkter..

XTZ Divine har ju funnit på ett stort antal mässor, om än säkerligen med både vettiga och sämre förutsättningar att prestera med.
..jag har ju tom. sett bilder med många åhörare i samma rum. ;)

Jag skulle så in i bomben gärna vilja veta vad "alla" tycker om dessa högtalare!

Jag själv råkar ju tycka att de lät kanon även om ett besök hos Ino Audio gav ett till perspektiv på riktigt bra ljud. Men jag kan ju inte släppa tanken att det vore roligt att lyssna på XTZ Divine i ett rum som är optimerat för de högtalarna, hur nu det rummet skulle se ut.

Och jag tänker att utifrån att flera kommentarer är lite neutralt positiva såsom "lovande", "värda att lyssna mer på" m.m. så borde(?) ju någon/några ha tagit sig lite tid för att lyssna in högtalaren av nyfikenhet då den eventuellt sägs vara prisvärd.

- Är det någon på detta forum som äger XTZ Divine?
- Är det någon som har nya, sedan tidigare inlägg, lyssningsintryck?
- Är det någon som har gamla, dvs. ej här skrivna, lyssningsintryck?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-03-03 01:32

vad kan man säga om ett helt koncept? förutom att det är upp till var och en att själv bedöma.
kan ju rekommendera den tyska diskanten eftersom den är det dyraste i min hemmabyggda trevägs konstruktion :lol:

lycka till med lyssningen :wink:
burning in the eyes of the maker

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-03-03 08:19

Jag är också nyfiken på hur dom är/låter.

Högtalarna använder ju rätt bra element.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-03-03 08:40

skulle det vara så att dom inte låter riktigt bra så tror jag det handlar mer om hur filtret är realiserat än något annat. De ingående elementen och lådan i sig är det inget fel på.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-03-03 09:12

Men du vet ju likaväl som jag att andras lyssningsintryck av en högtalare kan variera väldigt mycket. Det kan handla om lyssningens förutsättingar med omgivning och kringutrustning, likaväl som det kan skilja mycket på lyssnarens preferenser och tidigare erfarenheter (samt säkert också förutfattade meningar som du själv skriver).

Och hifi-pressens lyssningsintryck kan man ju både lita och inte lita på...

Så varför är du egentligen intresserad av vad andra tycker om XTC Divine? :wink:

Är du själv lite orolig för att du skulle råka tycka om "fel" högtalare? :wink:

Lycka till med lyssningen och lita på vad du själv tycker! :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-03 09:48

Jag tror problemet med Divine är att XTZ:as publik är unga människor med liten ekonomi som inte har råd att köpa Divine. De som har råd är däremot skeptiska mot märket och vad jag vet kan man bara lyssna på dem hos Hifikit? På mässorna är det alltid superpackat i de små rummen, men med framförallt de unga med för liten ekonomi.

För 45kkr finns det många bra högtalare att välja bland och XTZ skulle behöva hitta en annan taktik för att komma in på den marknaden.

Kanske annordna "hemma hos" demos hos potentiella kunder med bra rum, dit inbjudna intressenter får komma och lyssna en helg.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bbking

Inläggav bbking » 2011-03-03 18:06

Hej,
Jag kan hänvisa vad jag tyckte efter lysning på Arken.
Skrivet på annat forum:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=2

Taget från anteckningar:

"Demon i bra volym, något högt. Div musik från XTZ och publiken. Min högtalar CD fick gå alla tracksen.
Diskantområdet tillbakadraget.
Krispighet saknas.
Övre mellanregistret är lite skrikigt och hela mellan registret är burkigt.
Rapp snabb bas med fint djup. Härligt!
Högtalarn har stort ljud.
Den hinner inte med i snabba passager.
Den spelar inte homogent och jag känner mig inte avslappnad."

Nu hade man kanske jätte förväntningar och la ribban alldeles för högt.
Rummet var litet med snedtak (om jag inte minns fel) och halvtrappa upp där bak och även trappa ner.

Skulle som sagt lyssna igen men hade inte tid innan flytt.
Kommer att göra en seriös lysning när nästa tillfälle ges.

mvh bb

Återgå till Generellt om hifi