Intervju med Michael Fremer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-13 22:40

Jag minns mitt första intryck när jag kopplade in för första gången en nyköpt CD-spelare i min anläggning.

Något fattades, fick känslan av att de ljud som gav rumskänsla, var som bortblåst och det var onaturligt tyst där det live ändå finns viss mängd bakgrundsljud som bara borde varit här också.

I övrigt hade jag inget att anmärka på CD-mediet som sådant.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-13 22:53

Jag tycker det var en jättefin intervju :) Jag träffade Michael på mässan då han besökte mig I Bremens demorum. Han var inne och lyssnade på söndagen strax efter mässans stängning i mer än 45 minuter. Han var mycket sympatisk.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-13 23:18

ragnwald var det en philips?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-13 23:22

Ragnwald skrev:Jag minns mitt första intryck när jag kopplade in för första gången en nyköpt CD-spelare i min anläggning.

Något fattades, fick känslan av att de ljud som gav rumskänsla, var som bortblåst och det var onaturligt tyst där det live ändå finns viss mängd bakgrundsljud som bara borde varit här också.

I övrigt hade jag inget att anmärka på CD-mediet som sådant.

Du slapp höra vinylens färgning helt enkelt. Den kan vara förförisk ibland.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-14 02:08

profbd skrev:ragnwald var det en philips?

Nej, en Pioneer PDS904 :)

subjektivisten skrev:Du slapp höra vinylens färgning helt enkelt. Den kan vara förförisk ibland.

Nje, var nog inte det jag reagerade på, att själva ljudkvalitén skiljde speciellt. Möjligen att något spårsus och knaster ger mer livekänsla och aldrig ger chans till den (som jag upplevde det då) hemska avgrundstystnaden mellan låtarna. :wink:

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-03-14 02:24

Väldigt intressant läsning. Jag kände inte att jag behövde ta den med en nypa salt utan mer som att han beskrev sin uppfattning om saker och ting. Han försökte inte få det till att "det här är den universiella sanningen". Han snackar massor om vinyl men jag kände aldrig att han försökte övertala mig, bara det han upplevde. Han nämner också att människor har olika smak och det gäller även inom hifi.

Nu vet jag vad min signatur säger, men jag håller ändå med honom. Visst lyssnar vi för musikens skull först och främst, men det är en viss känsla när man fått till det riktigt bra där hemma. Gäller bara att balansera hifi-fixeri och musiklyssning. Man ska inte fokusera för hårt på brister i anläggningen för då kommer man aldrig bli nöjd. Men inte heller strunta i dem (om man inte uppnått en nivå man är nöjd med förstås) för då kommer intresset för att lyssna på musik avta, precis som han säger. Det hade jag dock redan lärt mig, på det här forumet! :)

Kan se på vänner och bekanta att vissa gillar verkligen musik, men som inte orkar sätta sig in i hifi-träsket. De kanske i bästa fall köper nåt som nån säljare lurar på dem och känner väl att de gjort vad de kunnat. Ju dyrare desto bättre typ. Efter några månader avtar intresset. Problemet är bara att det kanske inte är nåt fel på prylarna, utan mer en inställningsfråga. Men det är ingen som talar om sånt när man köper hifi. Det tycker jag hifi-butikerna borde göra bättre. Jag vinklade in en polares billiga pioneer-högtalare och det blev en klar förbättring. Han nämnde det dessutom själv flera gånger efteråt.

Folk är så prylfixerade att de tror att pengar ersätter kunskap. Hifi kräver kunskap annars blir det ofta inte så bra. Trots digital rumskorrektion.
Motstånd!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-03-14 02:39

usling skrev: Folk är så prylfixerade att de tror att pengar ersätter kunskap. Hifi kräver kunskap annars blir det ofta inte så bra. Trots digital rumskorrektion.

Det där gäller nog inte bara HiFi. :o :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-14 03:06

Ragnwald skrev:Nje, var nog inte det jag reagerade på, att själva ljudkvalitén skiljde speciellt. Möjligen att något spårsus och knaster ger mer livekänsla och aldrig ger chans till den (som jag upplevde det då) hemska avgrundstystnaden mellan låtarna. :wink:

Extra rumkänsla är precis det man kan få med vinyl. Vad jag förstår beror det på fasfel, dålig kanalseperation och ökad brus. Detta är rätt enkelt att testa, vilket jag gjort. Man använder vinylskivor som är graverade från CD versionen/mastern och jämför.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-14 19:29

Objektivisten skrev:
Du har nämnt att när du spelar in vinyl till CD så överlever en del av de kvaliteter som gör att du föredrar analogt.

Det där upplever jag med, märkligt.

Jag med

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-14 19:35

profbd skrev:
ragnwald var det en philips?

Nej, en Pioneer PDS904

se där då var det ju inte underligt
då var det ju inte perfect sound forever
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-14 20:59

Har varit Pioneer trogen sedan dess, vad gäller digitala avläsare. :)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-14 21:37

Ja skönt att den enda som så kritiskt sagt något dåligt om Rotel ClassD i ett tidningstest är en av de mest utskällda "experterna" på detta forum :lol:

Ibland är ens fiende ens bästa vän ;)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-14 21:48

Vee-Eight skrev:Ah, det klassiska "min fru som stod kedjad i köket rusade in med spisen studsandes efter henne och hörde skillnaden". :D
:mrgreen:
Hifi Is Great Everyday

Föregående

Återgå till Generellt om hifi