Moderator: Redaktörer
Earo skrev:Vad tycker ni att vi ska göra då, förslag?
Kan ni verifiera fasriktigheten med en mätning på fasgången, på den stora med dubbelkonen?Earo skrev:Fasriktighet - jo ETT element har större chans till fasriktig reproduktion än två eller fler.
Earo skrev:Fasriktighet (phase coherence) och impulssvar är intimt föknippade. Då vi utgår från betydelsen av dessa två parametrar som en religion i våra konstruktioner så har du också svaret på frågan.
Earo skrev:Nej vi är inga smygnassar. Men det upprör tydligen en del, fick ett mail från USA i samma ämne. Jag upplyste den personen att bilden redan finns på Internet, är en reklambild från 1910-talet och att det är en Edison produkt (ni vet han med glödlampan och fonografen) . Edison var borta långt innan en mer obehaglig typ med välkänd mustacsh kom till världen och fick för sig att använda en mångtusenårig, multikulturell symbol som sin logotype.
Vad tycker ni att vi ska göra då, förslag?
Earo skrev:Fasriktighet - jo ETT element har större chans till fasriktig reproduktion än två eller fler.
2-ch skrev:Välkommen till Faktiskt Earo.
Tack!
Kul med ytterligare en svensk högtalartillverkare.
Jag var på mässan och lyssnade med nöje i erat rum. En riktigt trevlig högtalare perfekt för middag och mingel i mitt tycke.
Middag och mingel....? Det är inte riktigt vad vi siktat in oss på
Men så har jag inte drabbats av Carlssonfebern heller![]()
Earo började med, men lanserade inte med en bredstrålare. Det står på menyn men det finns väldigt stora utmaningar. Det är lite religion verkar det som. Men inte för oss. Äpplen och päron. Det ena utesluter inte det andra. Står mer om det på Bloggen.
Hoppas du orkar stanna kvar och skriva lite mer om både Earo och annat här.
Tack för uppmuntran, ni verkar en glatt gäng som har ett vårdat språk och glimten i ögat.
(p.s. lägg till i undertexten att att du jobbar med Earo så bryter du inte mot faktiskt policy)
Earo skrev:OK, men alias är ju "Earo"
Max_Headroom skrev:Earo skrev:Fasriktighet - jo ETT element har större chans till fasriktig reproduktion än två eller fler.
Jag håller emot och menar att det är enklare med ett tvåvägs eller trevägssystem. Med ett element blir det väldigt svårt, rent av omöjligt om man ska gå djupt i frekvens och samtidigt få något ljudtryck som är användbart.
paa skrev:Earo skrev:Fasriktighet (phase coherence) och impulssvar är intimt föknippade. Då vi utgår från betydelsen av dessa två parametrar som en religion i våra konstruktioner så har du också svaret på frågan.
Fasriktig brukar motsvaras av "linear phase" på engelska, och "phase coherence" är ju inte en synonym till det.
Earo skrev:KarlXII skrev:Precis. Hur svårt kan det vara?
det är en reviderad version på gång som vi kastar emellan oss internt här, ska googla fram en ny kul bild utan swastikor och marschmusik.
Är det ok med vals, schottis och hambo?
/Earo
Earo skrev:Enkla vägen för botten och ljudtryck är många, långslagiga element med stora magneter, basreflex och massor av Watt. Men låter det bra?
Earo skrev:Om Naturen byggde högtalare så skulle det vara horn.
DanNorman skrev:Det står så här i completecase: "Both the surround and spider must also provide hermetic seals...". Bilden visar ett element som inte är ventilerat varken under spidern eller genom polstycket, dock läcka runt faspluggen. Med en tät spider pumpar man en massa luft ut runt faspluggen. Vill man verkligen ha en tät spider då? Vill man nånsin ha en lufttät spider?
Max_Headroom skrev:Earo skrev:Enkla vägen för botten och ljudtryck är många, långslagiga element med stora magneter, basreflex och massor av Watt. Men låter det bra?
Jag är inte så förtjust i långslagiga element, utan menar att det för en given lutpumpningsvolym är att föredra att gå upp i area istället.
Instämmer, det är det minst onda av alternativet stor area eller långslagigt.
Problemet, som dokumentet också tar upp, att det elementets strålningsimpedans också ökar eftersom massan gör det med ökad area. Det i sin tur sänker verkningsgraden då luftens belastningsimpedans är konstant för en given frekvens.
Här ser vi fördelen med ex.vis elektrostater, stor strålningsyta men låg massa ger god anpassning till luften. Tyvärr förlorar man själva poängen då elektrostaten tappar verkningsgrad vid sjunkande frekvenser då de är dipoler.Earo skrev:Om Naturen byggde högtalare så skulle det vara horn.
Beror inte det på vad högtalaren skulle användas till?
Earo skrev:Max_Headroom skrev:Earo skrev:Enkla vägen för botten och ljudtryck är många, långslagiga element med stora magneter, basreflex och massor av Watt. Men låter det bra?
Jag är inte så förtjust i långslagiga element, utan menar att det för en given lutpumpningsvolym är att föredra att gå upp i area istället.
Instämmer, det är det minst onda av alternativet stor area eller långslagigt.
Problemet, som dokumentet också tar upp, att det elementets strålningsimpedans också ökar eftersom massan gör det med ökad area. Det i sin tur sänker verkningsgraden då luftens belastningsimpedans är konstant för en given frekvens.
Här ser vi fördelen med ex.vis elektrostater, stor strålningsyta men låg massa ger god anpassning till luften. Tyvärr förlorar man själva poängen då elektrostaten tappar verkningsgrad vid sjunkande frekvenser då de är dipoler.Earo skrev:Om Naturen byggde högtalare så skulle det vara horn.
Beror inte det på vad högtalaren skulle användas till?
Vet Naturen det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster