Audio Research SP9

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Antihero

Audio Research SP9

Inläggav Antihero » 2011-03-17 19:58

Hej, allihopa, jag brukar inte posta här så jag fick göra ett nytt konto.

I alla fall, jag har en undran i fall någon upplevt samma problem som jag. Jag köpte en ARC SP9, detta spelas nu med ett par Magnpan 0.6. Först upplevde jag att basen var för svag och diskanten för vass. Nu har jag bytt till ett par Philips CCA rör och det låter bättre men jag tycker fortfarande är vasst i ljudet. Magnepan är just inga basmonster men det lät betydligt mindre vasst med en Sansui stärkare som försteg.

Är det någon annan som upplevt att ARC SP9 är vass i ljudet? I så fall fick ni ordning på det?

MvH / A

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-03-17 20:03

Min erfarenhet är också att den (åtminstone MKI:an) kan låta lite vasst, men det är lite systemberoende. Vad använder du för slutsteg? Minns att Stereophile testade tillsammans med ett Krell-slutsteg och de gillade inte kombinationen.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-03-17 20:14

Vad har du för slutsteg?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Audio Research SP9

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-03-17 20:26

Jag har personligen ingen egen erfarenhet av SP9. Däremot har jag hört att det ska vara ett förhållandevis neutralt mycket bra försteg.

Anthiero, det kan vara andra delar i din signalkedja som ger totalljud som du upplever ljust. Eller så är det skrikiga inspelningar du råkat lyssna till. Ibland kan jag själv få för mig att det "låter pissdåligt" om anläggningen, men det är då oftast inspelningarna som är kassa.

För att utröna hur enbart SP9:ans eget sound är, kan du koppla den till en tapeloop i en annan förstärkare, ställ volymratten så att det låter lika starkt på utgånarna som på ingångarna. Koppla i och ur tape monitor. Detta är en enkel form av Före/Efter-lyssning! :wink: Återkom gärna med vad du hör.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-17 20:37

Du ska naturligtvis koppla in ett erkänt hyggligt transparent försteg att jämföra med.
Det kan ju också tänkas att ditt försteg har något komponentfel. Ex. spökande tantaler, etc.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-17 21:18

Här finns en test . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Antihero

Inläggav Antihero » 2011-03-17 21:27

JanBanan skrev:Min erfarenhet är också att den (åtminstone MKI:an) kan låta lite vasst, men det är lite systemberoende. Vad använder du för slutsteg? Minns att Stereophile testade tillsammans med ett Krell-slutsteg och de gillade inte kombinationen.

Tackar för alla svar,

Jag har ett Goldmund SRA steg, jag har kört det med andra billigare 'försteg' som tex. en Sansui AU-317. ARC SP9 låter klart bättre på alla vis utom just i detta avseende.

Denna SP9an är MKI, jag har inte hört några andra modeller så jag vet inte om det är nån skillnad.

En mycket tänkbar lösning är ju att det helt enkelt är inspelningarna som är kassa. Vilket är synd, jag gillar jazz och då låter det mycket bra. Jag gillar ju allt möjligt men jag vill inte köpa en till stereo bara för att kunna lyssna på grindcore när andan faller på. Ironiskt nog lät Nasum mycket bra med Magnepan och Goldmund fast andra försteg.

MvH / A

Återgå till Generellt om hifi