Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:...
Med de stora Tympani skyms mycket mera av studsen i väggen bakom...
Kronkan skrev:Jag tror inte att eventuella skillnader mellan magnetostater och elektrostater är av mindre betydelse för hur reflexerna påverkar bildandet av en scen.
Kronkan skrev:Desto närmare högtalaren är lyssnaren och ju längre från bakvägg dipolen står desto större andel direktljud och mindre andel reflexer.
Längre ut från väggen gör också att stående vågor för svårare att byggas upp.
Men du får också påverkan på diskanten om panelerna står fel i förhållane till väggen bakom.
Absortion minskar också andelen refexer till förmån för direktljud. Diffusion minskar inte den reflekterade energin men varje enskild våg blir lägre i nivå i förhållande till direktljudet.
Komorok skrev:Ursäkta att jag är lite dryg nu, men jag har inte läst denna tråd förrän nu, för
jag trodde att den handlade om väggen man har bakom sig när man lyssnar,
inte framför sig. Vad kallar ni den väggen förresten om den där "framme" är
bakväggen?
Hur som helst: Kul tråd
bakerman22 skrev:VAFAN !!?![]()
Bor du i ett slott !!?
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Jag tror inte att eventuella skillnader mellan magnetostater och elektrostater är av mindre betydelse för hur reflexerna påverkar bildandet av en scen.
Nu var du kanske lite otydlig där. Jag tycker det kan bli rätt stor skillnad beroende på om det är en- eller flervägssystem, framförallt när man har de olika registren brevid varandra som är fallet med t.ex. Magnepan. Quad ESL-63 och dess senare varianter strålar mera homogent och framförallt lika oavsett jag befinner mig till vänster eller höger om högtalaren. Hos en typisk Magnepan får olika utsläckningar/toppar, en massa interferenser, beroende på i vilken vinkel man befinner sig till högtalaren.Kronkan skrev:Desto närmare högtalaren är lyssnaren och ju längre från bakvägg dipolen står desto större andel direktljud och mindre andel reflexer.
Längre ut från väggen gör också att stående vågor för svårare att byggas upp.
Men du får också påverkan på diskanten om panelerna står fel i förhållane till väggen bakom.
Absortion minskar också andelen refexer till förmån för direktljud. Diffusion minskar inte den reflekterade energin men varje enskild våg blir lägre i nivå i förhållande till direktljudet.
De flesta stormembranhögtalare kräver lite större lyssningsavstånd för att fungera bra. Under två meter är knappast lönt. Stående vågor mellan högtalare och väggen bakom dem tror jag inte är ett stort problem, man ska aldrig ha dem parallellt med väggen. Min erfarenhet av Tympani-systemen är att det krävs mycket exeprimenterande för att det ska bli bra och perfekt blir det nästan aldrig.... De senare Magnepan är ju vettigare gjorda från början, framförallt är delningen mellan registren mera passande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster