Bon Jovi: Steve Jobs har dödat musiken

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patjoh

Bon Jovi: Steve Jobs har dödat musiken

Inläggav patjoh » 2011-03-17 11:47

http://www.expressen.se/noje/musik/1.23 ... at-musiken

Ja vad säger Ni? Vi är ju en hel del gubbar härinne med erfarenhet iaf från LP skivans dagar 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-17 11:55

Att skylla på Steve Jobs är att göra det lite för enkelt för sig.

Tendensen att sälja hit-singlar fanns redan i musikens barndom. Det är en pendel, som mycket annat. Tittar vi på populärmusiken så har hitsen varit det primära ända fram till 60-talet då det började dyka upp sk konceptalbum. Under hela 70-talet var det album som gällde, åtminstone i mina kretsar. Men redan under 80-talet dök hitsen upp igen och det blev enskilda låtar som var det viktiga. Under den perioden dök det också upp artister och grupper som skapades (eller valdes ut) enbart för att producera hits - och därmed pengar åt skivbolagen.

Men som någon skrev som kommentar till artikeln, Bon Jovi har själv dödat rocken :-)

/ B

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-03-17 13:12

Som skolgrabb på 50-talet var ju singlar och EP det enda man hade råd med. LP kunde man få i julklapp eller födelsedagspresent.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-03-17 13:14

Snacka om att vara en bakåtsträvare mot utveckling då.

Att försöka hålla kvar vid fysiska mediums överlägsenhet känns verkligen inte genomtänkt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-03-17 14:20

Bill50x skrev: Under den perioden dök det också upp artister och grupper som skapades (eller valdes ut) enbart för att producera hits - och därmed pengar åt skivbolagen.

Det har väl förekommit åtminstone sedan 60-talet?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Bon Jovi: Steve Jobs har dödat musiken

Inläggav Max_Headroom » 2011-03-17 14:22

patjoh skrev:http://www.expressen.se/noje/musik/1.2368285/bon-jovi-steve-jobs-har-dodat-musiken

Ja vad säger Ni? Vi är ju en hel del gubbar härinne med erfarenhet iaf från LP skivans dagar 8)

Jon BonJovi har fel. Apple och Jobs lvererar bara något som folk vill ha. Att JBJ inte vill ha samma sak som 38 miljoner andra visar att JBJ inte hänt med sin tiden. Han kommer att sluta sina dagar som en sur gamal gubbe som tycker att allt är fel och att det var så mycket bättre förr "när jag var ung".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-17 15:41

Bill50x skrev:Men som någon skrev som kommentar till artikeln, Bon Jovi har själv dödat rocken :-)

True story.

När jag var hemma hos hassesolo för provlyssning av hans anläggning, och
han frågade om jag ville höra något särskilt, så tror jag mitt svar var något i
stil med "Vad som helst utom Bon Jovi!"... and I rest my case.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-17 16:09

A) Helt jävla rätt!!!!! Musikupplevelsen är stympad för alla de som aldrig bläddrat i en skivback eller vikt upp ett maffigt dubbelalbum och känt spänningen vid det magiska analoga bruset precis efter pickupnedsläppet...

B) Helt jävla fel!!!!! Fysiska media är slöseri med miljöresurser och nätmusik gör det möjligt att höra sånt man inte hade en chans att ens provlyssna förr. Dåttidens musiklyssnare levde i en stympad musikvärld där man köpte fel och missade 70% av allt bra. Plus att ljudet är perfekt.

A + B = typ sant, ungefär.

(Jag var fullt beredd att såga Jon ohörd, men när jag läste vad som avsågs så är det bara att hålla med. Det är inte hela sanningen, men likväl sant det han säger.)

Edit:; Och Steve Jobs är väl inte direkt en skurk :D (lite provokation där misstänker jag)

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2011-03-17 22:16

Det är väl knappast Steve Jobs som dödat musiken. Gillar man musik är väl själva mediet underordnat, även om jag personligen föredrar att ha ett omslag att hålla/bläddra i när jag lyssnar. Däremot vidhåller jag, med en dåres envishet, att det är loudness war som håller på att döda musiken, till skvalets fördel.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-03-17 22:20

Allt jag ser är "Det var minsann bättre förr!".

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-03-17 22:39

Anders_A skrev:Allt jag ser är "Det var minsann bättre förr!".

Ja iallafall för oss gammlingar som har svårt att ställa om.

Dom som inte upplevt skivkonvolut med intressanta texter kan ju knappast sakna det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-17 22:49

Jag är uppväxt med vinyl men även jag tycker inte det var bättre förr. Fy fan för att leta efter svåra skivor, kanske bli tvungen att kopiera ett kassettband för att få tag på musiken! Visst gillar jag att ha riktigt snygga skivomslag till mina KÖPTA skivor, men idag så har jag ingen tid eller lust att sitta och lusläsa dom när jag lyssnar. Då surfar jag hellre eller har helt mörkt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-03-17 22:58

Jon Bon Jovi är den siste som ska snacka om att döda musik.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-17 23:33

vad gör man med allt smör som rinner ner för väggarna när man spelar jbj?
http://www.youtube.com/watch?v=lDK9QqIzhwk

ta skydd

edit jävla pudelrockare You Give Rock A Bad Name
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2011-03-18 08:57

Jag tror inte Jon Bon Jovi är skarpaste kniven i lådan direkt.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-03-18 09:38

Men det är Steve Jobs

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-18 10:41

hassez skrev:Men det är Steve Jobs

Ja.
Alea iacta est.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-18 12:01

Som alltid finns lite olika sätt att se på saker där egna intressen färgar ens åsikt, så klart.
Jag tycker nog att man inte ska ställa digitalt mot analogt, det är dumt och korkat. Det är som att ställa motorbåt mot segelbåt utan att inse att begreppen spänner över ett enormt spann, från lägsta nivå till högsta nivå.
Den digitala värden erbjuder fantastiska möjligheter att finna "rätt" musik, att sålla fram på bra musik och ta del av massor av nytt.
Den analoga värden är en helt annan upplevelse, där den fysiska känslan och allt som oftast även den musikaliska dito är överlägsen.
Det finns en del tillfällen när digitalt ger en bättre upplevelse, men oftast överglänser en bra, rätt inställd vinylrigg alla digitala medier ur en upplevelsesynvinkel iaf.

Enl mig var allt väl så länge vinylen regerade, jag som kund fick valuta för pengarna, det kostade att producera riktiga skivor med konvolut och allt.
Så fort CDn kom började skivbolagen tjäna apmycket pengar och dom blev giriga, så giriga att dom fortfarande inte fattat att dom är rökta, pga av den nya digitala revulutionen. Hade dom bara hakat på från början och sett till att marknadsföra sin musik på nätet, genom gratis nedladdning(låg upplösning), radio och betaltjänster som var vettigt pris-satta skulle de tjäna på det. Istället motarbetar dom spridning och sätter priser på nedladdning som är sjukt höga.

Det är många gamla rävar som är vana vid det glada 80 och 90-talet som tror att de kan leva sin rock´n roll lifestile, efter lite slit i studion. Idag krävs mer av artister, de måste ut o jobba som alla andra, och tjänar inte lika mycket som de gjorde förr. Hungriga vargar jagar bäst.
Feta, slöa, nerknarkade, försupna megstjärnor har vi fått nog av.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-18 12:05

Självgoda....är dom också.......

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-18 12:05

..en del.....men det finns ju undantag.........förstås

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-18 16:11

beyond skrev:Jag tror inte Jon Bon Jovi är skarpaste kniven i lådan direkt.
Men han gör jäkla bra musik.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-18 16:44

_Fredrik_ skrev:

Är det inte svenska killar som gör deras musik precis som till alla andra storsäljare i Amerikat? :D

/Peter

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-03-18 16:48

Jag gjorde ett test med Bon Jovi. Gillade det varken före eller efter.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-18 16:58

adagio skrev:Enl mig var allt väl så länge vinylen regerade, jag som kund fick valuta för pengarna, det kostade att producera riktiga skivor med konvolut och allt.
Så fort CDn kom började skivbolagen tjäna apmycket pengar och dom blev giriga, så giriga att dom fortfarande inte fattat att dom är rökta, pga av den nya digitala revulutionen. Hade dom bara hakat på från början och sett till att marknadsföra sin musik på nätet, genom gratis nedladdning(låg upplösning), radio och betaltjänster som var vettigt pris-satta skulle de tjäna på det. Istället motarbetar dom spridning och sätter priser på nedladdning som är sjukt höga.

De skulle ha lyssnat på Frank Zappa för 30 år sedan:
A PROPOSAL FOR A SYSTEM TO REPLACE ORDINARY RECORD MERCHANDISING

- copyright 1983 by Frank Zappa -

Ordinary phonograph record merchandising as it exists today is a stupid process which concerns itself essentially with pieces of plastic, wrapped in pieces of cardboard.
These objects, in quantity, are heavy and expensive to ship. The manufacturing process is complicated and crude. Quality control for the stamping of the discs is an exercise in futility. The system is subject to pilferage (as, in some instances, pressing 'over-runs' have been initiated, with the quantity pressed above the amount of the legitimate order removed from the premises and sold on the black market).
Dissatisfied customers routinely return records because they are warped and will not play.
Large numbers of people are employed in the field of 'record promotion' . . . these salaries are, for the most part, a waste of money.
New digital technology may eventually solve the warpage problem and provide the consumer with better quality sound in the form of Compact Discs [C.D.'s]. They are smaller, contain more music, and would, presumably cost less to ship . . . but, they are much more expensive to buy and manufacture. To reproduce them, the consumer needs to purchase a digital device to replace his old hi-fi equipment (in the $700 price range).
The bulk of the promotional effort at every record company today is expended on "NEW MATERIAL" . . . the latest and the greatest of whatever the cocaine-tweezed A&R Brass has decided to inflict on everybody. More often than not, these 'aesthetic decisions' result in mountains of useless vinyl/cardboard artifacts which cannot be sold at any price, and are therefore returned for disposal and recycling. These mistakes are expensive.
Put aside momentarily the current method of operation and think what is being wasted in terms of GREAT CATALOG ITEMS, squeezed out of the market place because of limited rack space in retail outlets, and the insatiable desire of quota-conscious company reps to fill every available niche with THIS WEEK'S NEW RELEASES.
Every major record company has vaults full of (and perpetual rights to) great recording by major artists in many categories which might still provide enjoyment to music consumers if they were made available in the right way. MUSIC CONSUMERS LIKE TO CONSUME MUSIC . . . NOT PIECES OF VINYL WRAPPED IN PIECES OF CARDBOARD.
It is our proposal to take advantage of the POSITIVE ASPECTS of a NEGATIVE TREND afflicting the record industry today: HOME TAPING via cassette of material released on vinyl.
First of all, we must realize that the taping of albums is not motivated by 'stinginess' alone . . . if a consumer makes a home tape from a disc, that copy will probably sound better than a commercially manufactured high-speed dupe cassette, legitimately released by the company.
People today enjoy music more than ever before, and, they like to take it with them wherever they go. THEY CAN HEAR THE DIFFERENCE BETWEEN GOOD AUDIO AND BAD AUDIO . . . THEY CARE ABOUT THAT DIFFERENCE, AND THEY ARE WILLING TO GO TO SOME TROUBLE AND EXPENSE TO HAVE HIGH QUALITY 'PORTABLE AUDIO' TO USE AS 'WALLPAPER FOR THEIR LIFESTYLE'.

We propose to acquire the rights to digitally duplicate and store THE BEST of every record company's difficult-to-move Quality Catalog Items [Q.C.I.], store them in a central processing location, and have them accessible by phone or cable TV, directly patchable into the user's home taping appliances, with the option of direct digital-to-digital transfer to F-1 (SONY consumer level digital tape encoder), Beta Hi-Fi, or ordinary analog cassette (requiring the installation of a rentable D-A converter in the phone itself . . . the main chip is about $12).
All accounting for royalty payments, billing to the customer, etc. would be automatic, built into the initial software for the system.
The consumer has the option of subscribing to one or more Interest Categories, charged at a monthly rate, without regard for the quantity of music he or she decides to tape.
Providing material in such quantity at a reduced cost could actually diminish the desire to duplicate and store it, since it would be available any time day or night.
Monthly listings could be provided by catalog, reducing the on-line storage requirements of the computer. The entire service would be accessed by phone, even if the local reception is via TV cable.
The advantage of the TV cable is: on those channels where nothing ever seems to happen (there's about 70 of them in L.A.), a visualization of the original cover art, including song lyrics, technical data, etc., could be displayed while the transmission is in progress, giving the project an electronic whiff of the original point-of-purchase merchandising built into the album when it was 'an album', since there are many consumers who like to fondle & fetish the packaging while the music is being played. In this situation, Fondlement & Fetishism Potential [F.F.P.] is supplied, without the cost of shipping tons of cardboard around.
We require a LARGE quantity of money and the services of a team of mega-hackers to write the software for this system. Most of the hardware devices are, even as you read this, available as off-the-shelf items, just waiting to be plugged into each other so they can put an end to "THE RECORD BUSINESS" as we now know it.

Tyvärr var han före sin tid både mentalt och tekniskt (han underskattade behovet av bandbredd).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-18 17:14

_Fredrik_ skrev:

Eller vänta nu? Nej, det var ju tvärtom. :roll:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-18 18:17

Almen skrev:De skulle ha lyssnat på Frank Zappa för 30 år sedan:
<snip>
Tyvärr var han före sin tid både mentalt och tekniskt (han underskattade behovet av bandbredd).

Men var inte FZ emot digital musik i början, precis som Neil Young?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-19 09:07

Bill50x skrev:
<snip>

/ B

Inte omöjligt, men inte vad jag vet. Däremot var han väldigt mån om att ha kontrollen över sitt material ("Fuck Warner Bros!").
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-19 09:34

Almen skrev:
Bill50x skrev:
<snip>

/ B

Inte omöjligt, men inte vad jag vet. Däremot var han väldigt mån om att ha kontrollen över sitt material ("Fuck Warner Bros!").

Det är nog troligtvis där allt förakt mot skivbolag, den digital världen, etc. ligger
från början. De vill inte tappa kontrollen över sitt material.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Dirk_Diggler

Inläggav Dirk_Diggler » 2011-03-19 11:35

Nu har jag tagit bort de Bon Jovi låtar som fanns i spellistan på Spotify. Fattar inte varför jag ens lyssnade på skiten...

Återgå till Generellt om hifi