Basmätning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MikaelEriksson

Basmätning

Inläggav MikaelEriksson » 2011-03-19 21:29

Hej.

Jag gör mina basmätningar med den metoden som går ut på att man använder en vanlig domdiskant som mikrofon innuti lådan. Nu till frågan, finns det något dataprogram som kan läsa av kurvorna, istället för att koppla upp diskanten mot en vanlig millivolt mätare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-20 12:35

Om du kan spela in signalen från mätningen bör det gå att visa den.

MikaelEriksson

Inläggav MikaelEriksson » 2011-03-20 14:42

Ja, det kanske går. Men vilket program ska man använda, om det nu finns något.

MikaelEriksson

Inläggav MikaelEriksson » 2011-03-20 14:48

Om du Svante ser det här. Hur gör ni på skolan. Har ni datoriserad utrustning för den här typen av mätning.

Jag tror mig ha sett i något inlägg från skolan att ni mäter ljudtrycket inne i lådan på detta sätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-20 16:23

Svantes Tombstone borde väl klara det? Vad får du för signalnivåer? Jag tog en av mina wav-filer och körde i MasVis. En av graferna visar frekvengången. Har ingen aning om den stämmer.

MikaelEriksson

Inläggav MikaelEriksson » 2011-03-20 18:02

Vad är MasVis, frågar då en novis:?.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-20 18:49

MikaelEriksson

Inläggav MikaelEriksson » 2011-03-20 19:53

På så vis.

Tack Roger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-20 19:58

Det inte avsett att göra mätningar med men såg att det programmet använder sig av wav-filer och testade med några jag hade tillgängliga. Så här kan det se ut:

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-03-20 21:35

RogerGustavsson skrev:Det inte avsett att göra mätningar med men såg att det programmet använder sig av wav-filer och testade med några jag hade tillgängliga. Så här kan det se ut:

Bild

Ojoj, nejnej, det där går inget bra. Just sinussvep går illa i MasVis. Man kan tro att medelvärdesspektrum skulle visa ett rakt streck i spektrum, men eftersom man under spektrumbildningen tar fönster som man dessutom fönstrar så kommer delar av svepet att få lägre vikt. Det ger vågigheten som man ser i spektrum.

MasVis är alltså fel verktyg.

Ska man mäta inuti lådan brukar jag köra en vanlig tryckkännande mikrofon och Tombstone. Tombstone kan luta kurvan med de extra 12 dB/oktav som behövs.

Kanske vill du läsa de här sidorna:

http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku ... nkurva.pdf
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku ... /htlab.pdf

Diskanthögtalaren gör något liknande. Hmm, nuskavise. Bas är under diskanthögtalarens resonansfrekvens. Rörelsen är alltså fjädringskontrollerad. Läget på membranet blir därmed proportionellt mot trycket i lådan. Membranets hastighet blir proportionellt mot tryckets derivata, dvs + 6 dB/oktav. Spänningen från diskanthögtalaren blir proportionell mot hastigheten.

Trycket i lådan är proportionellt mot utstrålat tryck, integrerat två gånger, dvs -12 dB/oktav..

Ut från diskanten bör alltså komma något som lutar med -6 dB/oktav relativt det som strålar ur högtalaren. Hmm. Det är ju inte det man vill, man vill ju ha 0 dB/oktav. Funkar det verkligen att mäta med diskant inuti låddan? Behöver man en kondensator också, som ger 6 dB/oktav extra?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MikaelEriksson

Inläggav MikaelEriksson » 2011-03-20 21:58

Tack för svaret Svante.

Jo det skall funka bra under ca 100 hz. Den här metoden ska ha redovisats av Thiele och Smal i Australien i början på 1970 talet enl uppgift.

Jag har själv använt den flitigt i många år, men den skall kompletteras med ett slags filter mellan diskanten och voltmetern.

Metoden lärdes ut i tidningen " Elektronik Världen" som den hette förr.

Mvh: Mikael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-03-21 00:46

MikaelEriksson skrev:Tack för svaret Svante.

Jo det skall funka bra under ca 100 hz. Den här metoden ska ha redovisats av Thiele och Smal i Australien i början på 1970 talet enl uppgift.

Jag har själv använt den flitigt i många år, men den skall kompletteras med ett slags filter mellan diskanten och voltmetern.

Metoden lärdes ut i tidningen " Elektronik Världen" som den hette förr.

Mvh: Mikael

Ahaja, det är just det filtret som jag undrar hur det ser ut.

En kondensator och ett motstånd?

(Tidningen hette nog "Radio och Television" då ;) )
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-21 08:22

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Det inte avsett att göra mätningar med men såg att det programmet använder sig av wav-filer och testade med några jag hade tillgängliga. Så här kan det se ut:

Bild

Ojoj, nejnej, det där går inget bra. Just sinussvep går illa i MasVis. Man kan tro att medelvärdesspektrum skulle visa ett rakt streck i spektrum, men eftersom man under spektrumbildningen tar fönster som man dessutom fönstrar så kommer delar av svepet att få lägre vikt. Det ger vågigheten som man ser i spektrum.

MasVis är alltså fel verktyg.

Den där kurvan med brus liknar "vanlig" mätning, åtminstone vid lägre frekvenser, och den verkar stämma rätt bra. Kan det vara så? Sinussvepet är det ju annorlunda med...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-03-21 08:28

RogerGustavsson skrev:Den där kurvan med brus liknar "vanlig" mätning, åtminstone vid lägre frekvenser, och den verkar stämma rätt bra. Kan det vara så? Sinussvepet är det ju annorlunda med...

Ja, brusmätningen är mycket bättre än de andra. Jag brukar dock inte gilla brus heller eftersom det kräver en stunds medelvärdesbildning för att bli någorlunda lika från gång till gång.

MikaelEriksson

Inläggav MikaelEriksson » 2011-03-21 13:36

Ja Svante.

Kondensatorn skall vara: 50 µf o Resistorn: 33 ohm.

Ericson

Inläggav Ericson » 2011-03-21 21:58

Hej
Kom i håg den där metoden och grävde fram en gammal artikel i Elektronikvärlden 11 1988. Olle Mirsch är författare. Så här såg filtret ut där.

Kondensator 15 uF i mellan diskant och voltmeter
Resistans 22 ohm parallellt med voltmetern

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-03-21 22:35

Jasedär, då har jag inte blivit ringrostig då, iaf.

1/(2*pi*R*C)=1/(2*pi*22*15e-6) = 482 Hz verkar ju vettigt att det funkar upp till.

1/(2*pi*R*C)=1/(2*pi*33*50e-6) = 96 Hz verkar ju lite klent, däremot.

Återgå till Generellt om hifi