Varför är vissa högtalare mindre rumsberoende än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-25 10:53

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:
Martin skrev:Nej. Jag menar att all musik låter behagligt.

Usch då, sådana skulle jag inte vilja ha.

varför inte... ?! 8O

Om jag fattar Nattlorden rätt, och som jag i sådana fall håller med honom om, är att musik inte nödvändigtvis alltid måste vara behaglig. Det finns massvis med musik som berör mig väldigt starkt just för att den inte är insmickrande, vacker och behaglig. (Med det inte sagt att jag inte kan gilla även sådan musik.)

Till exempel artister som Frank Zappa, King Crimson, Nine Inch Nails, Dog Fashion Disco, Clutch har skapat musik som jag inte vill ha på något annat sätt än just så ångestladdad, påträngande, känslofylld och... ja, ibland så ful som jag uppfattar den.

Leve den ovackra musiken! Ned med placebo*-musiken!

*placebo: lat. jag vill behaga
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-25 11:44

nattlorden: jag menar helt hypotetiskt, om du kunde välja, alltså helt oavsett tekniska möjligheter.
jag frågar detta enbart för att jag e nyfiken på hur du ser på saken, om du menar som Almen skriver eller om det är något annat. :)
jag tycker det är okey att "spåna" och diskutera som inte är tekniskt möjliga, Men det e ju jag det...

Jag skulle i alla fall välja att all musik ska vara lyssningsbar, precis som den i dagsläget är tycker jag... framför att inte kunna lyssna på massor med underbar musik för att det är för "dåliga" inspelnignar.
jag tycker att det är fullt tillräckligt som det är med Ino, alltså "det låter inte sämre än nödvändigt" och man får en bra känsla för hur musiken är skapad.

Du vill väll inte att dåliga inspelnignar ska låta sämre än nödvändigt ?!
Som om du kopplar in några andra högtalare som låter identiskt med i28 på alla bra inspelnignar, men låter betydligt mycket sämre på dåligare inspelnignar. Är dom då intressanta för dig ?

Det är ju exakt samma sak fast att jag här har i28 som "topp" i stället för förra exemplet där i28 var "botten"

jag frågar bara av ren nyfikenhet :)
och för att jag inte tänkter på samma sätt som dig, då är det spännande att fråga :D

Jag tycker att det ska låta exakt så bra som möjligt och som jag vill att det ska göra vid alla tillfällen ;)
Alltså, inte specificerat mer än så, men jag tycker att Ino rent allmänt uppfyller mina krav ganska bra !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-25 15:56

DVD-ai skrev:nattlorden: jag menar helt hypotetiskt, om du kunde välja, alltså helt oavsett tekniska möjligheter.

Om vi skall hålla oss hypotetiskt, varför inte hellre kika på hypotesten med att all musik var välinspelad? Det är ju där problemet finns.

jag frågar detta enbart för att jag e nyfiken på hur du ser på saken, om du menar som Almen skriver eller om det är något annat. :)
jag tycker det är okey att "spåna" och diskutera som inte är tekniskt möjliga, Men det e ju jag det...

Jag tycker att även en hypotes skall hålla logiskt för att vara intressant att diskuttera.

Jag skulle i alla fall välja att all musik ska vara lyssningsbar, precis som den i dagsläget är tycker jag... framför att inte kunna lyssna på massor med underbar musik för att det är för "dåliga" inspelnignar.

Varför pratar du om att välja om den redan är det? På vilket sätt skulle det bli sämre?

jag tycker att det är fullt tillräckligt som det är med Ino, alltså "det låter inte sämre än nödvändigt" och man får en bra känsla för hur musiken är skapad.

Du vill väll inte att dåliga inspelnignar ska låta sämre än nödvändigt ?!
Som om du kopplar in några andra högtalare som låter identiskt med i28 på alla bra inspelnignar, men låter betydligt mycket sämre på dåligare inspelnignar. Är dom då intressanta för dig ?

På vilket sätt bevisar du för mig att de inte på något sätt påverkar de bra inspelningarna. (Be mig inte lyssna, jag vill ha ett tekniskt bevis)
Vilken parameter menar du existerar i dåliga inspelningar som du kan hantera separat men som är helt frånvarande i bra inspelningar?

jag frågar bara av ren nyfikenhet :)
och för att jag inte tänkter på samma sätt som dig, då är det spännande att fråga :D

Jag tycker att det ska låta exakt så bra som möjligt och som jag vill att det ska göra vid alla tillfällen ;)
Alltså, inte specificerat mer än så, men jag tycker att Ino rent allmänt uppfyller mina krav ganska bra !

Jag förstår det, men jag tycker du gör en logisk vurpa i ditt resonemang som du inte verkar se själv.

När du säger att det skall låta så bra som möjligt så har du ju gjort ditt val... att ha så god ÅTERGIVNING som möjligt. Sedan lägger du på att du vill ha dålig musik att inte vara så jobbig... då ber du om att INTE få god återgivning på detta. Hur kan du få god och dålig återgivning ur samma högtalare?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-03-25 17:19

Som i testet Dynaudio S3.4 och Ino pi60. Där de presterade likvärdigt på bra inspelad musik men där pi60 dista värre när de pressades med dåligt (komprimerad) inspelad musik medans S3.4 lugnt fortsatte att spela rent. Där måste väl även du föredra den som spelar renast (S3.4 i det här fallet), där man kan njut av musiken utan en massa onödig och elak dist.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-25 17:23

vad kostar högtalarna ifråga i grundutförande, prislappens storlek tycker jag kan vara en förlåtande faktor om priserna är väldigt omatchade!
Bikinitider

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-25 17:23

NB skrev:Som i testet Dynaudio S3.4 och Ino pi60. Där de presterade likvärdigt på bra inspelad musik men där pi60 dista värre när de pressades med dåligt (komprimerad) inspelad musik medans S3.4 lugnt fortsatte att spela rent. Där måste väl även du föredra den som spelar renast (S3.4 i det här fallet), där man kan njut av musiken utan en massa onödig och elak dist.

Hur vet du att de distar värre?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-25 17:27

Jag tolkar det som att dynaudion inte klarar att återge så svåra signaler som inspelad dist.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-25 19:25

celef skrev:vad kostar högtalarna ifråga i grundutförande, prislappens storlek tycker jag kan vara en förlåtande faktor om priserna är väldigt omatchade!

Dynaudio Contour S3.4 kostar idag 50 000 kronor.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-25 23:17

mx skrev:
celef skrev:vad kostar högtalarna ifråga i grundutförande, prislappens storlek tycker jag kan vara en förlåtande faktor om priserna är väldigt omatchade!

ja jag såg det nyss på reference audios hemsida, pi60 ligger väl ungefärligen i samma prisklass så matchningen är verkligen god
Bikinitider

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-26 00:15

celef skrev:
mx skrev:

ja jag såg det nyss på reference audios hemsida, pi60 ligger väl ungefärligen i samma prisklass så matchningen är verkligen god

Pi60s ja.. Inte Pi60.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-26 03:10

Nattlorden skrev:När du säger att det skall låta så bra som möjligt så har du ju gjort ditt val... att ha så god ÅTERGIVNING som möjligt. Sedan lägger du på att du vill ha dålig musik att inte vara så jobbig... då ber du om att INTE få god återgivning på detta. Hur kan du få god och dålig återgivning ur samma högtalare?

Jag tror han menar att högtalaren inte lägger på fler fel helt enkelt. T ex om högtalaren lätt distar om du kör lite komprimerad rock på hög volym, eller att den spridning, frekvenskurva/etc som göra dåligt inspelad musik ännu sämre.
Har du aldrig upplevt vissa högtalare som rätt bra på schyssta inspelningar men som totalt faller ihop med sämre? Och att andra fixar båda bra och dåliga inspelningar bättre?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-26 11:26

UnholyRishna skrev:
celef skrev:
mx skrev:

Pi60s ja.. Inte Pi60.

Å andra sidan kostade S3.4 30 000 kronor när den var ny år 2003, men har
höjts väldigt mycket de senaste åren.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-03-26 12:32

Det är synd att det inte har publicerats några mätdata på de olika Ino-
modellerna, t ex en THD-mätning likt de som finns på Soundstages hemsida.

Inte för att det säger så mycket om ljudet, men de borde ju iaf sticka ut ur
mängden med låg dist, framförallt om Dynaudio distar så mycket som en del
påstår här (har dock en känsla av att det mest handlar om ren spekulation).
Senast redigerad av Supernollan 2011-03-26 14:40, redigerad totalt 1 gång.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-03-26 12:39

eriken skrev:
NB skrev:Som i testet Dynaudio S3.4 och Ino pi60. Där de presterade likvärdigt på bra inspelad musik men där pi60 dista värre när de pressades med dåligt (komprimerad) inspelad musik medans S3.4 lugnt fortsatte att spela rent. Där måste väl även du föredra den som spelar renast (S3.4 i det här fallet), där man kan njut av musiken utan en massa onödig och elak dist.

Har tyvärr ägt ett par pi60.

Nattlorden skrev:Jag tolkar det som att dynaudion inte klarar att återge så svåra signaler som inspelad dist.

Du är helt underbar! :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-26 15:01

Supernollan skrev:Det är synd att det inte har publicerats några mätdata på de olika Ino-

Jag vet att det inte är samma sak men det finns flera på forumet som mätt Ino element (piotr, norman, lazyworm, mfl). Går säkert att PM dom om ev frågor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-26 15:53

subjektivisten skrev:
Supernollan skrev:Det är synd att det inte har publicerats några mätdata på de olika Ino-

Jag vet att det inte är samma sak men det finns flera på forumet som mätt Ino element (piotr, norman, lazyworm, mfl). Går säkert att PM dom om ev frågor.

Vet du vad de fick fram för resultat?
Tryckte precis upp mina Pi60s närmre väggen och hängde filtar bakom. Blir lite skillnad, men det visste ju alla redan. :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-03-26 16:08

NB skrev:
eriken skrev:

Aja, det där var väl en liten överdrift? Även om du inte tycker att de är lika bra som några andra högtalare du har/haft så är det väl ändå lite långt att säga att du "tyvärr" ägt dem?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-26 16:27

steveo1234 skrev:
NB skrev:
eriken skrev:

Aja, det där var väl en liten överdrift? Även om du inte tycker att de är lika bra som några andra högtalare du har/haft så är det väl ändå lite långt att säga att du "tyvärr" ägt dem?

Jag undrar om inte NB är tämligen trött på någon som ideligen haussar Ino utan urskiljning och dissar många andra högtalare, likväl utan urskiljning. NB har valt att inta rollen som denne någons motpol och istället dissa allt vad Ino heter och ta de förut dissade högtalarna i försvar. Jag tror NB försöker visa något med sin hållning i diskussionen. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-26 16:32

UnholyRishna skrev:Vet du vad de fick fram för resultat?
Tryckte precis upp mina Pi60s närmre väggen och hängde filtar bakom. Blir lite skillnad, men det visste ju alla redan. :D

Tror det finns trådar om det någonstans.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-26 16:35

UnholyRishna skrev:
celef skrev:
mx skrev:

Pi60s ja.. Inte Pi60.

ja kanske, eller kanske inte, pi60 blir väl lite billigare i snarlikt fanérutförande och pi60s blir lika mycket dyrare, jag tycker nog den matchningen är himla rimlig, för att inte säga god
Bikinitider

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-26 16:45

Jag länkade mätningar till några Dynaudio modeller tidigare, och samma tidning har mätt Guru QM10. Tror QM10 har lika låg/hög distorsion som en Ino modell, men det är min spekulation bara.

De mätningarna visade iaf en låg distorsion på Dynaudio, och tidningen sade det också i texten. Samma uttalande om QM10 också (låg dist).

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-26 16:48

mx skrev:
UnholyRishna skrev:
celef skrev:
mx skrev:

Pi60s ja.. Inte Pi60.

Det var ett speciellt intro pris på S3.4 som fanns bara i Sverige i stort sett, sen blev det kvar en period. Numera kostar de som i andra EU länder, efter ett par prisökningar genom åren.

Men, vad kostade pi60(s) 2003 ? ;)

Sedan är det långa cykler på Dynaudio, den fyller 8 år iår modell serien! :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-26 16:51

patjoh skrev:
mx skrev:
UnholyRishna skrev:
celef skrev:
mx skrev:

Pi60s ja.. Inte Pi60.

Det var ett speciellt intro pris på S3.4 som fanns bara i Sverige i stort sett, sen blev det kvar en period. Numera kostar de som i andra EU länder, efter ett par prisökningar genom åren.

Men, vad kostade pi60(s) 2003 ? ;)

Sedan är det långa cykler på Dynaudio, den fyller 8 år iår modell serien! :)

Ja, de släpper bara en ny modell om de verkligen har förbättrat något. Den
gamla serien levde i 15 år.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-26 17:01

Angående specialpriset: de har ju gjort samma sak med alla sina högtalare i så
fall? Vad är det för jävla maffiametoder. :twisted:
Alea iacta est.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi