det där med att använda equalizern............. NAD 3020

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

det där med att använda equalizern............. NAD 3020

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-02-27 07:23

(för övrigt mitt första inlägg vad jag kan minnas efter flera år av aktivt följande av livliga och givande diskussioner om denna underbara hobby)

Har haft en gammal marantz MR-230L i många år ihop med mina dali 107. Marantzen har börjat bete sig lite märkligt så jag passade på att klippa till på en NAD 3020B när tillfälle bjöds.
Underbar förstärkare, efter 3 timmars lyssning innan det va dax för jobb.
Av gammal vana startar jag alltid med alla reglage på 0.
Detta gjordes även med marantzen och där blev reglagen kvar.

Nu till min fundering:
det där med att beskriva ljud är ju inte alltid så lätt med många talar om varm, avrullad osv när de talar om NAD 3020 inte vet jag MEN: min marantz var mkt tydligare i diskanten MED ALLA REGLAGE PÅ 0.

Detta kan man ju tycka är ett ganska litet problem då det bättrar sigen hel del när jag vrider lite på treble reglaget, men jag vill att det skall låta bra på 0......

Hur gör ni andra?
skruvar ni på eqn eller låter ni källan låta som den låter, på denna stärkare finns ju tyvärr inga nymodigheter som "source direct".....

MVH Jimmy

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-27 09:59

viktigast är ju att det låter rätt med den inre referensen, jag har inga problem att använda tonkontrollen, men om tonkontrollen behöver användas ofta så letar jag fel i högtalarna, och så tweakar jag dom, sån är jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-02-27 14:53

Det är väl just det, igår stämde det inte med det man var van vid att höra.
Där för kanske det va nyttigt att jobba inatt så man blev lite bortkopplad.

jag har nog alltid varit av uppfattningen/missuppfattningen (jag vet inte vilket) att tonkontroller skall koppas bort om det går men i annat fall lämnas orörda......
Men de kanske inte förstör å förvanskar?

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-02-27 22:58

jimmyhoffa24 skrev:Det är väl just det, igår stämde det inte med det man var van vid att höra.

jag har nog alltid varit av uppfattningen/missuppfattningen (jag vet inte vilket) att tonkontroller skall koppas bort om det går men i annat fall lämnas orörda......

Faktum är att nu efter flera timmars labbande så verkar det som att det bästa ljudet infinner sig när diskantreglaget nästan är ibott......
Är det ngt fel på stärkaren? det låter jättebra men skall behöva skruva så mkt......
Dali 107 är ju inte precis några monster....

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-02-28 02:20

jimmyhoffa24 skrev:
jimmyhoffa24 skrev:Det är väl just det, igår stämde det inte med det man var van vid att höra.

Faktum är att nu efter flera timmars labbande så verkar det som att det bästa ljudet infinner sig när diskantreglaget nästan är ibott......
Är det ngt fel på stärkaren? det låter jättebra men skall behöva skruva så mkt......

Mitt spontana svar blir ja. Testa en tredje förstärkare för att avgöra det. Diskant reglaget ger runt 10 dB i max position på många förstärkare det ska det inte skilja mellan två stycken olika.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-28 02:54

Vinylcalle, sover du aldrig? :lol: :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-02-28 03:25

petersteindl skrev:Vinylcalle, sover du aldrig? :lol: :D

Skriver i sömnen. Mitt vakna jag hatar hifi, i sömnen tänder jag upp anläggningen och lyssnar på symfonier till fullt ös. Mina grannar verkar inte tycka om den sömngående versionen av mig. :lol:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-02-28 08:14

Vinylcalle skrev:
jimmyhoffa24 skrev:

Mitt spontana svar blir ja. Testa en tredje förstärkare för att avgöra det. Diskant reglaget ger runt 10 dB i max position på många förstärkare det ska det inte skilja mellan två stycken olika.

MvH Carl

Kanon, jag har en 3020 till här hemma, på besök, just nu så jag skall testa med den. Bara frun vaknar...... annars står man inte så högt i kurs

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-02-28 11:20

nu har jag testat med den andra NADen, en 3020 dvs inte B versionen. Fenomenet är ungefär det samma.....

Har även plågat min fru med "glasögonundersökningsfrågorna" bättre nu? bättre nu? bättre sämre?

Alla saker är samma: Pioneer PD-S502, grova "no-name" högtalarsladdar typ 4mm grov och Dali 107...

Parametern som är ändrad är Marantz mot NAD.

så jag kopplade in marantzen igen, mkt tydlig diskant med reglaget på 0.

Men när jag vrider upp diskanten till kvart över på NADen, maxläget är ungefär 5 i halv, så låter det bra. Riktigt bra.

Har alltid varit av uppfattningen att Dali inte är dova precis men jag kanske är ensam om det.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-28 11:36

Dali 107 är ju rätt bastung av sig, så jag kan tänk mig att lite diskantboost kanske behövs för att fullborda "badkarskurvan".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-02-28 12:28

hmmmmmm......... det verkar ju onekligen som att så skulle vara det mest sanna.
Marantzen är ju inget basmonster direkt, snarast tvärt om....

Just nu pratar Thåström om att han funderar över att skriva ett brev och det låter mycket bra, även om diskanten inte står på noll......

En annan iakttagelse är att NADen är mkt "snällare" mot vissna inspelningar, eller så har marantzen gjort bra inspelningar sämre för nu låter till och med första ozzy plattan rätt bra, det gjorde den inte innan. Då var det mest väldigt mid/high fizziga licks av herr Rhodes

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-03-29 15:16

Tänkte bara "feedbacka" denna tråd.
Jag bestämde mig att ge det en lite längre tid aå jag ställde alla NADens reglage på 0 och bara struntade i att greja utan bara lyssnade. Så efter en vecka så bytte jag tillbaka till marantzen och testade med den:

Döm av min förvåning när marantzen låter platt, kall och väldigt vass. Hur jag än skruvar så blir det inte bra.

Lånade en kompis förstärkare, marantz MR-250L 50w versionen av samma serie, den lät samma: platt, kall och vass.

Tillbaka till NADen, kanske IBLAND men ytterst sällan lite väl avrullad diskant men det är ju ett faktum.

Konklusion: Min referens är ändrad. Vilket ju föder fler frågor än det löser.
Har jag lyssnat på skräp tidigare?
Har jag inte lyssnat runt tillräckligt?
Tänk att denna NAD för ungefär 1K ny än idag är bättre än de många gånger dyrare stärkarna...

Nåväl. Helt plötsligt är det fantastiskt att lyssna om saker med den nya förstärkaren och det är väl liksom det som är meningen med detta.
Inte så tydlig stereobild, ibland lite väl avrullad men ack ack ack så ljuv och icke att förglömma INTE dyr :-)

MVH Jimmy

Återgå till Generellt om hifi