Hur vill du helst reglera volymen på förstärkaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur vill du helst reglera volymen på förstärkaren?

Jag föredrar plus och minusknappar.
7
7%
Jag föredrar en ratt.
87
83%
Jag föredrar något annat sätt.
8
8%
För mig spelar det ingen roll.
3
3%

Antal röster : 105

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-03-29 18:08

perstromgren skrev:
lazpete skrev:Tycker det blir så jävla tungt att sitta med 22 kg i famnen, så jag föredrar små +-knappar på en fjärr.
Lasse

OM du kunde få en volymratt på fjärren, skulle du vilja ha detdå?

Ja det va ju en annan fråga.
Ja kanske.
Men jag klarar mig fint med knappar.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-03-29 18:42

tuba skrev:
JanBanan skrev:Det fanns en variant i svart också, som jag tror byggdes av en kille i Skåne (Jan?). Är det samma konstruktion eller en vidareutveckling?

Jag sålde hela konstruktionen till Jan som byggde ett ganska stort antal. Själv hade jag på den tiden varken tid eller lust. Den fanns då i både svart och vitt. Jag tror han själv gjorde några ändringar/produktionsanpassningar men i stort var det samma apparat.
Supertuban var en helt annan sak - den kom 3-4 år senare i några enstaka helt olika (och fula) ex :). Det var helt enkelt mina egna "testbänkar" som såldes när jag ville bygga nytt och bättre.

Den Tuban jag tänker på ser ut så här. Stora skillnader både exteriört och interiört, alltså.

Edit: Svaret finns lite längre ner i tråden:

Hej Bernt!
Jo jag haft lite mailkontakt med honom, men nu till saken. Svalanders Tuba löddesihop av Jan Larsson i Lund(Malmö,Ljudshopen). Det var i hans butik jag fick lyssna på Tuban första gången, då genom en Audio Researsh VT 100 till par Quad elektrostater...gissa om jag var såld redan då. Så var det där med priset på Tuban..... 24 000:- var lite mycket när man studera..Men fick en tröst från Janne...dom var på g att göra en billigare varijant av den..."bara" 14 000. Började spara. Hade ganska mycket konatkt med Jan på den tiden...lät som det var 100 år sen.. . Så när det var dags att beställa så säger Janne...Vi håller på med en Ny Tuba, gjord på kretskort istället för hardwire. Jag fick låna hem prototypen, den lät bättre än dom andra, enligt mina öron. Den kostade bara hälften av hardwire maskinerna, men Svalander är inte pappa till den här maskinen, bara stått för inspirationenoch namnet. Konstruktionen har Helmer M stått för.
http://www.hmaudio.se/default.html

Så det är historien om den Tuba jag har idag, men visst hade gärna haft en Svalander Tuba hemma åxå, fick låna en sån under en lång period medans jag väntade på min.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
tuba

Inläggav tuba » 2011-03-30 08:40

lazpete skrev:Tycker det blir så jävla tungt att sitta med 22 kg i famnen, så jag föredrar små +-knappar på en fjärr.

Ha Ha... Håller helt med. Och jag avskyr att BEHÖVA gå upp ur stolen för att justera volymen så därför:
tuba skrev:Mitt nästa bygge kommer ha fjärrstyrd volymkontroll med ratt som har tydligt index, dvs ratten kan vridas manuellt eller via fjärren. Det är optimalt tycker jag.

Dvs ratten sitter på apparaten som därmed kan vara hur tung man vill och volymen kan antingen justeras direkt med ratt på apparaten ELLER via liten fjärr med + och -. Motorn vrider även ratten som har tydligt index så man kan se från lyssningsplatsen hur "högt" ratten är uppvriden. En fördel är då också att man kan ha analog potentiometer och slipper de digitala volymkontrollkretsarna som gärna ger ngt sämre ljud.

mvh Josef
Grundare av Svalander Audio AB
Ju mer man lär sig om ljudåtergivning, desto mer inser man hur lite vi egentligen vet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-30 08:43

Såg ni detta på engelska "Dragons Den"..?

http://www.thewandcompany.com/

Geekig pryl men kul :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi