Luxor professional

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Luxor professional

Inläggav MichaelG » 2005-03-28 23:02

Hej!

Härom dagen köpte jag mig en radiodel (tuner) på en loppmarknad i Tibro för 150 spänn. Det var en "Luxor professional 7082T". Den är stor och tung och skitsnygg med en enorm upplyst skala. Den är förmodligen ganska gammal eftersom den endast hade DIN-kontakt. Inga phono-kontakter alltså.

Det bästa av allt är att den inte bara fungerade, utan dessutom gör så alldeles utomordentligt! Trots besvärliga mottagningsförhållanden där jag bor (alla andra tuners jag provat har haft mer eller mindre problem) tar den in inte bara "de fyra stora" klippfast, utan också ett antal reklamkanaler (med pumpeffekter och dynamikbegränsningar och allt).

Klangen är neutral med ett riktigt bra klipp i botten. Mest lyssnar jag på P2 och det med stor behållning. Den är alltså ett kap för sina 150 kr!

Nu undrar jag om det finns någon som vet något om Luxor i allmänhet eller om deras "professional"-serie i synnerhet. Företaget verkade åtminstone besitta viss kompetens på den tiden det begav sig...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Luxor professional

Inläggav Flint » 2005-03-28 23:29

MichaelG skrev:Hej!

Härom dagen köpte jag mig en radiodel (tuner) på en loppmarknad i Tibro för 150 spänn. Det var en "Luxor professional 7082T". Den är stor och tung och skitsnygg med en enorm upplyst skala. Den är förmodligen ganska gammal eftersom den endast hade DIN-kontakt. Inga phono-kontakter alltså.

Det bästa av allt är att den inte bara fungerade, utan dessutom gör så alldeles utomordentligt! Trots besvärliga mottagningsförhållanden där jag bor (alla andra tuners jag provat har haft mer eller mindre problem) tar den in inte bara "de fyra stora" klippfast, utan också ett antal reklamkanaler (med pumpeffekter och dynamikbegränsningar och allt).

Klangen är neutral med ett riktigt bra klipp i botten. Mest lyssnar jag på P2 och det med stor behållning. Den är alltså ett kap för sina 150 kr!

Nu undrar jag om det finns någon som vet något om Luxor i allmänhet eller om deras "professional"-serie i synnerhet. Företaget verkade åtminstone besitta viss kompetens på den tiden det begav sig...

Hälsn. Michael

Den kan vara från slutet av 70-talet eller tidigt 80-tal och tillverkad av Luxman i Japan. Luxor försökte ett tag hålla sig kvar i leken på det sättet. Det blev ingen försäljningssucce men prylarna var bra. Luxor importerade även märket Luxman under en kort tid ca. 1981 innan LEAB och Herr Liliehök tog över. Jag jobbade i butik då så jag minns hur det var. Luxor skulle nog ha kallat serien något annat, typ Rolux, för att inte förknippas med det lowtech-klingande Luxor.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-03-29 06:58

Tack för detta! Luxor "dirigent" var ju så vitt jag minns knappast High-End. Men om det var Luxman som låg bakom "professional"-serien så förklarar det den goda kvalitén.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2005-03-29 11:22

Har en Luxor profesional vinylspelare stående här, bytte till den av en
kompis för 20 år sedan, jag tror att han har tunern och den intregrerade försärkarn kvar i sin ägo, kul retro grejor.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2005-03-29 22:23

Tunern finns i HiFi handboken 1980. 7082T kostade 1400 kr och tillverkades enligt boken av L & G Inc, Japan.
Förstärkaren hette 7082 A och kostade 2200 kr. 60 W i 8 ohm. Skivspelaren hette 9381 och var tillverkad i Motala, om jag inte minns fel. Det fanns två kassettdäck 9282 och 9284, bägge tillverkade av Funai. Högtalaren hette 8071 transmissionline. Lådan var tillverkad i Finland, elementen var Luxors egna; åtminstone i mitt exemplar... Möjligtvis fanns det delvis andra modeller åren runtomkring, jag minns inte på rak arm och har ingen lust att just nu ge mig upp i förrådet och leta i gamla HiFi handböcker. Hör av dig om du vill veta, så kan jag kolla till en annan dag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 08:37

Tillverkad av L & G Inc, Japan. Då hade jag fel som påstod Luxman. Uppgiften kom dock från Luxor själva men var kanske en del av deras marknadsföringsteknik. Luxors egentillverkade element var ganska bra och deras TL-låda helt OK men ingen tog dom på allvar eftersom det stod Luxor på dom. Så fungerar vi.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2005-03-30 21:31

Passar bara på att göra ytterligare ett inlägg i detta intressanta ämne. Trevligt att du gillar en så gammal tuner.
Jag har erfarenheten att tuners från 70-talet, än idag är fullt användbara, undantaget de som var allra billigast. Eftersom 70-talet var det årtionde då "alla" skulle ha hifi, likt "alla" nu ska ha dator, digitalkamera och parabol, var folk villiga att kosta på sig. En bra tuner var på den tiden inte billig, men folk betalade. Det har vi glädje av i dag. Det finns massor av gamla tuners (och receivers) som fortfarande är fullt användbara.
Under 80-talet var hifimarknaden mer eller mindre mättad, folk var inte längre beredda att betala höga summor för "stereo". Tillverkarna fick anpassa sig - biligare, enklare massmarknadsprodukter, eller high end. Visst gjordes det bra tuners på 80-talet, några av de bästa som överhuvudtaget tillverkats, tillverkades då, men de kostade ofantligt mycket och det gör de än i dag. En bra tuner, från 70-talet, som då kostade runt 1500-2000 kr eller något mer är ett rent fynd i dag och lika bra som en billig nytillverkad apparat.
Finns det andra på forumet som intresserar sig för veteran-hifi från 70-talet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 21:53

Kranzberg skrev:Passar bara på att göra ytterligare ett inlägg i detta intressanta ämne. Trevligt att du gillar en så gammal tuner.
Jag har erfarenheten att tuners från 70-talet, än idag är fullt användbara, undantaget de som var allra billigast. Eftersom 70-talet var det årtionde då "alla" skulle ha hifi, likt "alla" nu ska ha dator, digitalkamera och parabol, var folk villiga att kosta på sig. En bra tuner var på den tiden inte billig, men folk betalade. Det har vi glädje av i dag. Det finns massor av gamla tuners (och receivers) som fortfarande är fullt användbara.
Under 80-talet var hifimarknaden mer eller mindre mättad, folk var inte längre beredda att betala höga summor för "stereo". Tillverkarna fick anpassa sig - biligare, enklare massmarknadsprodukter, eller high end. Visst gjordes det bra tuners på 80-talet, några av de bästa som överhuvudtaget tillverkats, tillverkades då, men de kostade ofantligt mycket och det gör de än i dag. En bra tuner, från 70-talet, som då kostade runt 1500-2000 kr eller något mer är ett rent fynd i dag och lika bra som en billig nytillverkad apparat.
Finns det andra på forumet som intresserar sig för veteran-hifi från 70-talet?

Jobbade/jobbar du i branschen eller är din erfarenhet från 70-talet som kund. Jag jobbade i en mindre privat butik mellan 74-84. Vi sålde Sony, Luxor, Sansui, Philips, Sonab, Boose, Akai, Luxman, Alpine, Hitachi, Yamaha, Kef osv... dvs. det mesta (överdrift) som inte Septon hade för det, JBL och HK, + Pioneer såldes av konkurrentbutiken. Ruskigt kul tid.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2005-03-30 22:18

Jag har en Dux Sound Project TA 12000, en 70talsreceiver som jag är mycket nöjd med, den är väldigt behaglig att lyssna på och har två(!) grammofoningångar. Vet du något mer om den Krantzberg? Det klassar jag som ett av de bästa hifiköp jag gjort hitintills med tanke på pris, utseende och prestanda.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-31 10:08

70-talet var tunerns gyllene tidsålder. Mycket fina apparater byggdes då, långt bättre än dom fula produkter som tillverkarna idag försöker sälja.

Jag köpte själv för ett tag sedan en technics som jag glömt beteckningen på. 7300 någonting heter den. Mycket fin, bra ljud. Får jag chansen kommer jag att köpa mer i samma stil.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kranzberg

Luxor professional

Inläggav Kranzberg » 2005-03-31 20:19

Nu börjar det bli intressant! Sjuttiotalet var, tycker jag, receiverns, tunerns och den direktdrivna skivspelarens guldålder.
DUX TA 12000 kostade 1979, 2800 kr. Den är tillverkad i Japan och uteffekten är runt 70 W. Jag kan dra en kopia ur HIFI Handboken om du skickar ditt namn och adress. Det fanns även mindre modeller; 4000, 6000 och 8000. Philips motsvarande modell hette AH 686 om jag inte minns fel. De var identiska. Kvaliteten var/är säkert bra, tyvärr var det väl ingen riktig entusiast som på den tiden trodde det. DUX var ju att betrakta som... ja just det.
Har just kommit hem med ett riktigt fynd. Hittade på en loppmarknad en tuner, Kenwood KT 8300. Jag betalade 100 kr och fick några repor i den borstade alufronten på köpet. Kostade 1979, 3800 kr och då var den inte Kenwoods dyraste modell. Det fanns en L 07 T för runt 4400 kr och en modell som hette MDL 600 T. Den kostade över 6000 kr!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-03-31 20:42

Kul att läsa om er erfarenheter av "veteran hifi". Nu har jag haft min Luxor-tuner några dagar och intrycket består i allt väsentligt. Mottagningen är absolut klippfast av ett helt knippe kanaler (där nyare och i o f s enkla tuners har uppenbara problem).

Klangen är i stort sett neutral med en något liten betoning i lägre mellanreg/högbasområdet vilket bidrar med ett litet "gosigt" ljud som gör framförallt reklamkanalerna något mer uthärdliga att lyssna till. Betoningen är såpass marginell att akustisk musik på P2 inte blir direkt lidande på något sätt.

Diskanten är behaglig, utan några råheter eller andra konstigheter och basen är imponerande djup och fast.

Upplösningen är helt OK för att vara radio, men inte i klass med min referenstuner (Yamaha TX1000/U - Yamahas värstingtuner från slutet av -80-talet. Den bästa radion jag någonsin hört (och ägt)! Direktsändningar (och goda direktinspelningar) på P2 slår ljudet på i vart fall mina CD-spelare (- vad gäller närvarokänsla)). Rummet (läs konstersalen) känns mindre via Luxor än via Yamaha.

Men Luxors tuner är så himla skitsnygg (med alla lampor fortfarande i funktion!) att även om den inte fungerat alls så hade den varit värd sina 150 spänn! Att den dessutom fungerade superbt och lät bra måste göra den till mitt (välljud per krona) bästa hifi-köp någonsin.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
brodde

Inläggav brodde » 2005-04-05 12:29

Kranzberg skrev:Finns det andra på forumet som intresserar sig för veteran-hifi från 70-talet?

Jovisst, använder nästan bara prylar från 70-talet. Bla en Expert-reciever (som butikerna) köpt för 250kr. Den är tillverkad av Marantz och är en tung, snygg och trevlig apparat.

Skulle vara kul med ett forum eller en avdelning nischad mot vintageprylar. Intresse, någon?

/Erik B

Kranzberg

Luxor professional

Inläggav Kranzberg » 2005-04-05 12:57

Hej!
Håller helt med. Vore kul med forum för antik/veteran hifi.
Expertreceivern kommer jag ihåg. Finns med i HiFi Handboken. Vad har du mer från den tiden?
Både den satsningen på högkvalitativa apparater och Luxors och Philips:s och Dux:s satsning visar ju hur allvarligt det var med god återgivning på den tiden. Påminner om dagens parabol/dator/digitalkamera-fixering.
Själv har jag haft en del prylar stående väldigt länge. Just nu kör jag med ett par Luxor 8071 transmissionline och en gammal tuner Kenwood KT 8300, bägge från slutet av sjuttiotalet, ett försteg som heter Dayton Wright SPS, från -77, Technics skivspelare SL 110, från -74 (direktdriven), samt ett effektsteg från mitten av 80-talet; Audio 60 (norskt). Funderar som bäst på hur jag ska lösa "cd-frågan". Köpa en ny dvd/cd-spelare eller leta reda på en gammal cd-spelare från 80-talet. Vem ger råd och tips?
Jag brukar aldrig missa ett tillfälle att gå in på loppisar när jag ser någon. Där man minst anar kan man hitta riktiga fynd. Kenwood-tunern hittade jag på en loppis i Örebro och betalade 100 kr. Nypris -79, var 3800 kr. Det antika som finns till salu på HiFi-magasinet och liknande sidor på webben är ofta alltför dyrt. Ägarna tror att värdet är högre än vad det egentligen nog är. Gammal hifi är när det kommer till kritan inte speciellt eftertraktad. Det verkar som om säljarna tror att de kan skapa någon sorts kultstatus hos sina gamla mediokra apparater. Det mesta från förr är inte värt något, möjligtvis som nostalgi, bara ett fåtal prylar var ljudmässigt så pass bra att de håller än i dag. Och nu pratar jag 70-tal. Några av Technics skivspelare hör dit. Ett fåtal högtalare, t ex Quads elektrostater och ett par slutsteg, bland dem GAS Ampzilla. Andra prylar från förr kan man ju spara i teknik/kulturhistoriskt syfte, och det är ju ett viktigt och ädelt syfte, mycket ädlare än att spara apparaterna för det ekonomiska värdet.
Fler 70-tals nostalgiker? Hör av er!

Användarvisningsbild
brodde

70-tal

Inläggav brodde » 2005-04-05 14:46

Jag har inga mängder, tycker precis som du att mycket är onödigt dyrt, särskilt det som krängs på tradera och liknande sajter.

Dessutom är halva (minst) nöjet att rota igenom en hörna på en landsortsloppis och där hitta något kul, om än kanske inte så vällåtande i slutändan, då kan tom en udda modell av Luxor dirigent vara ett nöje att släpa hem.

I dagsläget använder jag expert-recievern med luxorhögtlare (typ 6031, mellanstora golvhögtalare) byts förhopningsvis ut mot Carlsson oa14 när svärmor släpper dem :-). En billig Dvd-spelare agerar cd just nu pga av jag just sålt min Sony hårddiskspelare (lh-500). Allt står instoppat bakom luckorna på en gammal telefunken-radiomöbel.

I arbetsrummet intill använder jag en Pioneer SX-590 (reciever) som torde vara en av de sista silverfrontarna. En Luxor från motala för vinylen, köpt för 170 kr, någon vill just nu ha 600 för en likadan på tradera... Högtalare är ett par klarblå Minipod, här blandas det friskt. Här används datorn för det mesta som källa.

I övrigt finns, det några Arena, Sentec77-komb, lite mer luxor såklart, fattar inte varför deras design inte är mer omtalad, de finns saker som är väl så snygga som B&O. Jag håller inte fast vid allt, säljer av lite då och då...

Såg att du (Kranzberg) efterlyst ett vintage-forum tidigare. Jag har gjort detsamma på Carlssonplanet, men intresset verkar lite svalt.
Jag skulle kanske kunna sätta upp något enkelt på min domän broddesson.se som annars bara används för mail. Någon som vet något enkelt och gratis forumsystem? Ska kunna fungera på webbhotellet b-one.se isf.

mvh Erik B

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2005-04-05 14:52

Tack för infon om Duxen Kranzberg! Kul att veta hur många watt den besitter! (70watt, inte dåligt! :-) )

Man skulle kanske kunna mixtra till nån lösning med den gamla sortens antennkontakt som går in i Duxen till en modern kontakt i andra sidan av sladden in i antennuttaget i väggen.

Funderar på vad för typ av högtalare jag ska ha till den senare, egentligen skulle det vara kul med någon Carlssonmodell, OA12 eller kanske ännu hellre OA50. Nåt litet diskret.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Kranzberg

Luxor professional

Inläggav Kranzberg » 2005-04-05 17:45

Brodde! Jättebra om du fixar ett veteranforum!
Håller helt med i resonemangen. Gammel-hifi är man kanske inte i första hand intresserad av för ljudkvalitetens skull, utan mera för att man vill bevara t ex en apparat som är väldigt typisk för sin tid och som därmed har ett visst mått av teknik/kultur-historiskt värde eller som på något sätt var speciella rent tekniskt, men inte nödvändigtvis toppvälljudande. Ett annant kriterium för att det ska vara intressant att bevara en apparat kan vara; hur, av vem och var den är tillverkad. En Inertia receiver, eller för den delen också deras skivspelare BDT 1, från 70-talet är inget vidare ljudligt upphetsande, men det faktum att apparaterna har en speciell design och dessutom är tillverkade av en dåtida svensk uppstickare, borde göra dem värd att bevara.
Ett annat bra ex på en sådan produkt tycker jag Tandbergs högtalare Fasett är. Kommer någon ihåg den lilla 24-hörniga plastlådan? Jag ägde ett par brandgula, men sålde paret till en norrman, som åkte från Norge till Motala och hämtade dem.
Fler veteran-synpunkter efterlyses. Jag tror att 70-talets hifi produkter iframtiden, dvs vissa av dem kommer att bli eftertraktade av just de anledningar jag ovan anfört. Det är dags att börja samla nu!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-07 00:07

Nja, 70-tal var ju inte transistorns storhetstid direkt. Hellre äldre rörförstärkare typ Quad, Leak, Fisher, Marantz, HK, McIntosh, Radford, Dynaco. När det gäller direktdrivna skivspelare så skulle jag mycket hellre rekommendera gamla Dual, Garrard, EMT, Thorens, Lenco. Dom bästa direktdrivna var väl annars SP10 och SL1000MKII.
Gamla Deccapickuper, Ortofon SPU, EMT, Breuer.
Högtalare ifrån Voight, Lowther, Tannoy, Vitavox, Altec, JBL, Western Electric, Carlsson Kolboxen,
Har väl glömt massor men för mig känns det som att 70-tals hifi inte riktigt är Vintage. Bara äldre hifi och ifrån ett årtionde då man försökte bygga transistorförstärkare som en ersättning till rörförstärkare, låg dist gjordes det massor med reklam för, att det lät betydligt sämre ifrån dom då nya grejorna spelade ju ingen roll eftersom dom mätte så mycket bättre.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-04-07 10:59

Hej, vi har lite ärvd veteran-HiFi som kvarlåtenskap från en avliden släkting. På landet har vi sålunda en Tandbergreciever från 70-talet, TD-200 tror jag den heter, en vitlackerad slimmad sak på 2x20W tror jag.

Recievern på landet är faktiskt väldigt bra med mycket bra FM-mottagning och klarar rätt svåra högtalare utan att låta konstigt. Högtalarna är ett par Philips 3-vägare från tidigt 80-tal, okänd modell. De låter också bättre än man kanske skulle vänta sig, dock knappast Hi-end förståss.

Sonen använder ärvda Mirsch OM 3-28 högtalare och gamal Dual-skivspelare (med mellanhjul) i sin lya. Mirsch-högtlarna har ett lite mulligt ljud, i alla fall i sonens lilla lya. De drivs av en NAD 3020 (snart veteran-hifi det med va?)

Alla de här prylarna används flitigt och gör god tjänst. Recievern är värd ett par bättre högtalare, men på landet duger det fint.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-04-07 11:38

Kul tråd!

Allt var verkligen inte bättre förr... Själv har jag två deprimerande Scan Dyna-högtalare stående i garaget - fina, välgjorda trälådor med grå tygfront anno ca -71. Sluten låda, 8" bas och ngn diskant. Trist ljud med svåra färgningar över hela registret.
Dom får mina första riktiga högtalare (Cerwin Vega! AT 40...från -89...) att framstå som utpräglade monitorsystem! :lol:

Kranzberg

Luxor professional

Inläggav Kranzberg » 2005-04-07 15:40

Kul att höra att det finns så många som faktiskt tycker att det är viktigt att spara gamla grejer. Håller med om att ljudet kanske inte alltid var det bästa och att mycket har åldrats fort. Men, sparar man gamla prylar för ljudets skull? Jag tror att man har ett teknik/kultur-historiskt intresse. Kanske spelar också nostalgi med i bilden. En hel del av oss växte upp under 70-talet. Vore intressant att höra vad folk tycker är värt att spara från den tiden och varför.
Är 70-tals hifi vintage? Nja... men man kan väl åtminstone få kalla prylarna för gammel-hifi eller antik-hifi, utan att för den skull lägga in några krav på ljudande kvalitet.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-04-07 15:55

Jag har tyvärr inte kvar mina första ljudprylar. En Westerstrand receiver med EL84 och därefter fick jag tag i ett knippe monoblock av märket Klangfilm från 18 Mars 1953. 15 W med EL34 coh de lät kalas med La Petite Audiophile...

Kranzberg

Luxor professional

Inläggav Kranzberg » 2005-04-08 14:23

Brodde! Jobba på! Veteranforum önskas! Ok, det finns redan på bl a Euphonia, men jag upplever det som onödigt styrt. Jag tycker man ska kunna diskutera vad man vill inom gammelhifi och när man vill.
Ni som är intresserade av 70-talshifi: Vilka prylar anser ni värda att bevara och varför? Kanske skulle man kunna få i hop någon sorts lista med produkter vilka folk av en eller annan anledning tycker är värda att bevara.
Kolla även "Vetran hifi".
Det är kul att gå på loppmarkander och leta gammalt "skräp": Rätt som det är gör man ett fynd!

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-03-30 15:17

Till ett vintage/veteran forum count me in!!!!!!

Jag vet inte vad det är men jag tar alla dagar i veckan en gamal grej över en ny, oavsett vad det gäller.

Kan bli helt "ha-galen" av grejer jag aldrig hört men bara för att de är vackra, udda, sexiga osv osv..... (vet att det finns medicin :-) )

Återgå till Generellt om hifi