Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:Hej!
Härom dagen köpte jag mig en radiodel (tuner) på en loppmarknad i Tibro för 150 spänn. Det var en "Luxor professional 7082T". Den är stor och tung och skitsnygg med en enorm upplyst skala. Den är förmodligen ganska gammal eftersom den endast hade DIN-kontakt. Inga phono-kontakter alltså.
Det bästa av allt är att den inte bara fungerade, utan dessutom gör så alldeles utomordentligt! Trots besvärliga mottagningsförhållanden där jag bor (alla andra tuners jag provat har haft mer eller mindre problem) tar den in inte bara "de fyra stora" klippfast, utan också ett antal reklamkanaler (med pumpeffekter och dynamikbegränsningar och allt).
Klangen är neutral med ett riktigt bra klipp i botten. Mest lyssnar jag på P2 och det med stor behållning. Den är alltså ett kap för sina 150 kr!
Nu undrar jag om det finns någon som vet något om Luxor i allmänhet eller om deras "professional"-serie i synnerhet. Företaget verkade åtminstone besitta viss kompetens på den tiden det begav sig...
Hälsn. Michael
Kranzberg skrev:Passar bara på att göra ytterligare ett inlägg i detta intressanta ämne. Trevligt att du gillar en så gammal tuner.
Jag har erfarenheten att tuners från 70-talet, än idag är fullt användbara, undantaget de som var allra billigast. Eftersom 70-talet var det årtionde då "alla" skulle ha hifi, likt "alla" nu ska ha dator, digitalkamera och parabol, var folk villiga att kosta på sig. En bra tuner var på den tiden inte billig, men folk betalade. Det har vi glädje av i dag. Det finns massor av gamla tuners (och receivers) som fortfarande är fullt användbara.
Under 80-talet var hifimarknaden mer eller mindre mättad, folk var inte längre beredda att betala höga summor för "stereo". Tillverkarna fick anpassa sig - biligare, enklare massmarknadsprodukter, eller high end. Visst gjordes det bra tuners på 80-talet, några av de bästa som överhuvudtaget tillverkats, tillverkades då, men de kostade ofantligt mycket och det gör de än i dag. En bra tuner, från 70-talet, som då kostade runt 1500-2000 kr eller något mer är ett rent fynd i dag och lika bra som en billig nytillverkad apparat.
Finns det andra på forumet som intresserar sig för veteran-hifi från 70-talet?
Kranzberg skrev:Finns det andra på forumet som intresserar sig för veteran-hifi från 70-talet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster