Den hastigheten användes till talskivor.Ragnwald skrev:Och föresten, vad katten använder man 16rpm till?
/ B
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Naqref skrev:Aerob skrev:Naqref skrev:Märker att det är ett litet syftningsfel i citatet av mig som jag får skämmas lite för.![]()
LP-12 är i mina ögon ingen speciellt märkvärdig spelare men den är vad jag förstår bättre än den som utgjorde förlagan.
Problemet med LP-12an som överskuggar alla andra problem är att fjädringen är helt kajko i balansen. Puttar du till en välbalanserad spelare i sidled så svajar bara subframen i sidled. Skakar du den i vertikalled så svajar subframen i höjdled. Med en LP-12 så börjar hela subframen vobbla som om hela havet stormar. Det gör att den är väldigt svårt att ställa in och det gör dessutom att den blir känsligare för stomburna vibrationer än vad den borde och det kan vara som så att fjädringen t o m förstärker problemen. Då föredrar jag alla gånger den stabila plint som finns i Basiken.
Det problem du nämner, är det pga konstruktionen, eller är det en inställningsfråga?
Konstruktionen. Fjädrarnas infästning och styvhet i förhållande till massdistributionen i subframen ligger fel. En ny subframe skulle kunna lösa problemet nästan helt.
Vad tror du om denna?petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.
http://www.thefunkfirm.co.uk/turntable_upgrades/LP12_Upgrade.html
MvH
Peter
MvH
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Vad tror du om denna?petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.
http://www.thefunkfirm.co.uk/turntable_upgrades/LP12_Upgrade.html
MvH
Peter
MvH
Peter
Dom påstår att likströmsmotor inte har något "buzz".
Är det månne en visualiseringsvilla för att växelström brummar men inte likström, och då brummar och surrar inte likströmsmotorer heller?
Hur är det egentligen, de Fleischmann-lok och Scalextricbilar jag sett har haft jättemycket "buzz" trots likströmsdrift?
Några av de bästa skivspelarna har ju trefasmotorer, t.ex Thorens Reference och SME:s större modeller, varför kör inte dom likström om det är så överlägset?
1947 skrev:Nog är det en enfas synkronmotor. De har i allmänhet en extra lindning kopplad via en kondensator så att den skall kunna starta och gå åt rätt håll.
Skiftar man röd och blå så kondensatorn kopplas till blå och direktledaren till röd kommer den att snurra åt andra hållet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster