Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:En tråd på ett Linn-forum där man kommer fram till att Linns lösning är bäst, det var ju oväntat!![]()
Harryup skrev:Drar du inte lite väl generella slutsatser utifrån test av ett exemplar av en Linn produkt?
OM det nu finns en hörbar skillnad mellan ethernet och toslink så borde det verifieras med flera försök. Dessutom så går det ju i dom flesta (alla?) hänga på en extern dac på spelare så i princip alla går det ju fortfarande kombinera ethernet och toslink. Är väl bara spelare med integrerad förstärkare som det inte funkar på. Och vad är hörbart och vad är inte hörbart lär man ju vara tvungen att testa först innan man vet?
Om nu CD eller nätverksspelare "låter bäst" ser jag som ett väldigt litet problem och är säkert mera korrelerat till olika modeller än funktion. Dom som vill rippa gör det och dom andra gör det inte. Sen finns det säkert den stora massan som har både och så det spelar ingen roll för dom heller.
Köper man en riktigt bra apparat idag vare sig det är en cd-spelare eller en nätverksspelare så tycker jag att det är intressant med extra digitalingångar så att man inte behöver flera externa dacar eller övergångsenheter då kanske ingångarna tar slut. av den ena typen.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nu har jag inte läst någon av testerna/intervjuerna men det är ju inte säkert att dom har precis samma utgångspunkter och krav. Att dom tycker olika behöver ju inte betyda att någon har fel, beror ju på vilka premisser och vilkor som gäller för deras åsikter.
Fast tråden handlar ju om separata asynchrona dacar och det har mig veterligen inte Linn någon. För att en dac skall verkligen bete sig asynchront ihop med en usb-buss har jag läst att både Mac OSX och Win kräver lösa drivrutiner till dacen. Hur många dacar har sådana?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ja jag tycker fortfarande att min CD-spelare med DAC-1 låter bättre än min Squeezebox optiskt till min Dac-1...
Harryup skrev:Fast tråden handlar ju om separata asynchrona dacar och det har mig veterligen inte Linn någon. För att en dac skall verkligen bete sig asynchront ihop med en usb-buss har jag läst att både Mac OSX och Win kräver lösa drivrutiner till dacen. Hur många dacar har sådana./Harryup
Richard skrev:Basically, the measured performance of the Ethernet-connected Linn Majik DS-I is identical to that via S/PDIF. While there are small differences in the jitter rejection via the two digital connections, they are at the resolution limit of my test gear.—John Atkinson
Slutorden i artikeln som är alldeles nyskriven.
Mätbart är det alltså en väldigt liten skillnad- dock till den optiska toslinköverföringens fördel.
Detta borde sätta punkt för kvasivetenskapliga förklaringar att en nätverkspelare skulle kunna låta bättre än en helt vanlig cd- spelare, pga överföringen via ethernet istället för optisk toslink via spdif.
Finns det skillnader beror det istället enbart på individuella apparater och dess färgningar, oftast beroende på helt andra saker än jitter.
Detta är den enda tekniska testen angående detta som publicerats än så länge på nätet ( såvitt jag vet ) och det är ju bra, hoppas det kommer flera.
prolinn skrev:Richard skrev:Basically, the measured performance of the Ethernet-connected Linn Majik DS-I is identical to that via S/PDIF. While there are small differences in the jitter rejection via the two digital connections, they are at the resolution limit of my test gear.—John Atkinson
Slutorden i artikeln som är alldeles nyskriven.
Mätbart är det alltså en väldigt liten skillnad- dock till den optiska toslinköverföringens fördel.
Detta borde sätta punkt för kvasivetenskapliga förklaringar att en nätverkspelare skulle kunna låta bättre än en helt vanlig cd- spelare, pga överföringen via ethernet istället för optisk toslink via spdif.
Finns det skillnader beror det istället enbart på individuella apparater och dess färgningar, oftast beroende på helt andra saker än jitter.
Detta är den enda tekniska testen angående detta som publicerats än så länge på nätet ( såvitt jag vet ) och det är ju bra, hoppas det kommer flera.
Du drar enligt min mening förhastade slutsatser då du baserar dom på mycket bristfälliga data (om du nu inte känner till mycket mer data än de du här redovisar).
Uppenbarligen har Linn bättre mätutrustning/mätmetod (bl.a. tillgång till innanmätet i apparaterna). Linn visar med denna mätning att för denna spelare (integrerad nätverksspelare/förstärkare) har ca. 8 ggr lägre jitter från klockan extraherad ur spdif-strömmen jämfört med den egna interna klockan som används då data:t leveras över ethernet.
Om detta gör att den låter bättre då musiken kommer via ethernet eller via spdif är något som Linn påstår, som vissa inte tror på utan att ha undersökt saken och andra faktiskt provat. Jag har inte jämfört spdif med ethernet med Majik DSi så jag vet inte hur det ligger till i just detta fallet.
Att samtliga deras nätverksspelare är utomrodentligt bra vat jag däremot
eftersom jag lyssnat på samtliga, matade med musikdata via ethernet.
prolinn skrev:Harryup skrev:Fast tråden handlar ju om separata asynchrona dacar och det har mig veterligen inte Linn någon. För att en dac skall verkligen bete sig asynchront ihop med en usb-buss har jag läst att både Mac OSX och Win kräver lösa drivrutiner till dacen. Hur många dacar har sådana./Harryup
Linns lösning är helt asynkron, i den meningen att så länge som data levereras till DS:en i tid så fungerar det som det är tänkt d.v.s. klockan till DAC:en bestämmer samplingslägena och data hämtas via Ethernet efter behov.
Inte nödvändigtvis. Bara för att skillnader i jitter kan vara hörbara betyder det ju inte att det alltid ger hörbara skillnader, och i det här fallet rör det sig om relativt låga nivåer.Richard skrev:Resultatet blev alltså att ethernet- koppling uppvisar ett högre jitterinnehåll än toslinköverföringen.
Den borde alltså ( om nu jitter spelar någon roll ) låta hörbart sämre än via optisk spdif överföring.
Antar att du menar analoga utgångar, men ja det kan ge hörbara skillnader om man inte nivåmatchar vid jämförelser. Sen är det mer regel än undantag att apparater avviker från 2,00V på utgångarna (men oftast i motsatt riktning).Kanske helt utan betydelse, men vad säger de digitala experterna på detta forum om att den elektriska outputen via digitalutgången är 1 ,92 volt, istället för 2, 00 volt som är Philips och Sonys standard vid digitala utgångar?
Bill50x skrev:Richard skrev:Vem har sagt att lågt jitter ger ett analoglikt ljud? Det verkar vara tvärtom...
Under förutsättning att det är jitter som ger skillnaderna. Eller är det något annat?
/ B
Richard skrev:prolinn skrev:Harryup skrev:Fast tråden handlar ju om separata asynchrona dacar och det har mig veterligen inte Linn någon. För att en dac skall verkligen bete sig asynchront ihop med en usb-buss har jag läst att både Mac OSX och Win kräver lösa drivrutiner till dacen. Hur många dacar har sådana./Harryup
Linns lösning är helt asynkron, i den meningen att så länge som data levereras till DS:en i tid så fungerar det som det är tänkt d.v.s. klockan till DAC:en bestämmer samplingslägena och data hämtas via Ethernet efter behov.
....ett buffertminne innan dacen alltså?
Precis som alla cd- spelare fungerat sedan dag ett.
Litet kuriosa, som vore intressant att veta:
Hur stort buffertminne sitter i klimax DS ?
Hur länge kan du spela om du stänger av datorn?
SB Duet spelar ungefär 20 sekunder.
prolinn skrev:Richard skrev:prolinn skrev:Harryup skrev:Fast tråden handlar ju om separata asynchrona dacar och det har mig veterligen inte Linn någon. För att en dac skall verkligen bete sig asynchront ihop med en usb-buss har jag läst att både Mac OSX och Win kräver lösa drivrutiner till dacen. Hur många dacar har sådana./Harryup
Precis som du antyder (tror jag) så finns det en begränsning i ett synkront system när det gäller att ta hand om jitter. I ett asynkront system (Linn DS, Squeezebox, etc.) är kravet bara att matande nät hinner med när spelaren vill ha mer data. I Squeezeboxens fall har jag fattat det som att det är någon form av loop där Sueezecenter är med och ser till att data kommer fram i tid. Inte lika smart som Linns lösning, men det fungerar väl. Det synkrona systemet tvingas i vilket fall somhelst låta samplingsklockan följa de lågfrekventa variationerna hos transportens klocka. Ju mindre buffert desto mer högfrekvent jitter tvingas man acceptera. Lite lustigt, men just denna del av jittret är dels svårast att mäta och av just den anledningen tycks de flesta ignorera det. Jitter nära bärvåg går sällan mäta med vanliga THD-mätinstrument.
Richard skrev:prolinn skrev:Richard skrev:prolinn skrev:Harryup skrev:Fast tråden handlar ju om separata asynchrona dacar och det har mig veterligen inte Linn någon. För att en dac skall verkligen bete sig asynchront ihop med en usb-buss har jag läst att både Mac OSX och Win kräver lösa drivrutiner till dacen. Hur många dacar har sådana./Harryup
Precis som du antyder (tror jag) så finns det en begränsning i ett synkront system när det gäller att ta hand om jitter. I ett asynkront system (Linn DS, Squeezebox, etc.) är kravet bara att matande nät hinner med när spelaren vill ha mer data. I Squeezeboxens fall har jag fattat det som att det är någon form av loop där Sueezecenter är med och ser till att data kommer fram i tid. Inte lika smart som Linns lösning, men det fungerar väl. Det synkrona systemet tvingas i vilket fall somhelst låta samplingsklockan följa de lågfrekventa variationerna hos transportens klocka. Ju mindre buffert desto mer högfrekvent jitter tvingas man acceptera. Lite lustigt, men just denna del av jittret är dels svårast att mäta och av just den anledningen tycks de flesta ignorera det. Jitter nära bärvåg går sällan mäta med vanliga THD-mätinstrument.
Detta verkar intressant, om det är korrekt.
Om det du skriver är riktigt, så innebär det ( kanske ) en teoretisk fördel med asynkronitet.
Vart har du lärt dig denna information?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster