Ny transformator till Canton RC-L box RC-1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mollganovic

Ny transformator till Canton RC-L box RC-1

Inläggav Mollganovic » 2011-04-02 20:25

Hej!

För ett tag sedan uppstod en vansinnigt högt ljud i mina högtalare så fort jag slog på slutsteget. Det lät precis som rundgång, fast helt oberoende av volymen. Efter lite pill så kom jag fram till att oljudet försvann när jag kopplade ur boxen som tillhör mina högtalare, Canton RC-L.
Skruvade upp transformatorn och såg att det såg ut precis som om det brunnit inne i den, så jag misstänker att det är den som är boven i dramat och att jag därför behöver införskaffa en ny.
Har ingen riktig koll på var jag kan få tag i en ny transformator eller vad jag ska söka på för att hitta rätt så jag bifogar en bild på den nuvarande så kanske någon välvillig själ kan länka till en ny.

Bild på etiketten på transformatorn:
http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_03_2011/post-75737-1301577706.jpg

Bild på insidan. Skummgummibiten, eller vad det nu är, ser onekligen lite bränd ut:

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_03_2011/post-75737-1301577805.jpg

Får inte imgw taggen att fungera så jag lägger in länkar till bilderna istället så ni slipper enorma bilder som segar ner forumet.

Är inte så aktiv i detta forumet så om tråden ligger fel får ni gärna flytta den.

Tack på förhand

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-04-02 20:39

Denna borde fungera utmärkt !

http://www.kjell.com/?item=44258&path=3 ... ,355000000

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Mollganovic

Inläggav Mollganovic » 2011-04-02 21:23

Tänka sig att det skulle va så pass enkelt.
Så det är bara att köpa den, klippa av kontakten och löda ihop den med den gamla sladden eller direkt på kortet?

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-04-02 21:33

Du kanske inte ens behöver löda något. Det följer ju med ett gäng "proppar" till adaptern, så någon av dom kanske passar direkt mot din box. Annars får du skarva den gamla kabeln som sagt..

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-02 21:35

Nej, den funkar ju inte. Du ska ha en likriktad (DC) med + och - rail, med 3-polig sekundäranslutning. Om jag inte tar alldeles fel.

Det finns en lämplig på ELFA och en på Digi-Key, men de är väldigt dyra.
Försök att laga den, ta hjälp av någon kunnig om du inte vet hur du felsöker. Om själva transformatorn är trasig, så är det inte mycket att joxa med.
Varför inte bygga ett riktigt fint stabat agregat, finns enkla och fina byggsatser. Kablage och några delar kan ju återanvändas.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Mollganovic

Inläggav Mollganovic » 2011-04-02 21:51

jannemannen skrev:Du kanske inte ens behöver löda något. Det följer ju med ett gäng "proppar" till adaptern, så någon av dom kanske passar direkt mot din box. Annars får du skarva den gamla kabeln som sagt..

Mvh/Janne

Kabeln som sitter där nu är fastlödd direkt på kortet inne i boxen. Men att löda fast den är nog det lilla problemet i sammanhanget. Har en kompis som jobbat en del med lödning så han kan säkert fixa det.

Ragnwald skrev:Nej, den funkar ju inte. Du ska ha en likriktad (DC) med + och - rail, med 3-polig sekundäranslutning. Om jag inte tar alldeles fel.

Det finns en lämplig på ELFA och en på Digi-Key, men de är väldigt dyra.
Försök att laga den, ta hjälp av någon kunnig om du inte vet hur du felsöker. Om själva transformatorn är trasig, så är det inte mycket att joxa med.
Varför inte bygga ett riktigt fint stabat agregat, finns enkla och fina byggsatser. Kablage och några delar kan ju återanvändas.

Nu blir jag lite förvirrad. Kan inget alls om sånt här. Du får gärna länka till den på ELFA du tänkte på.
Alternativt om någon kan säg var i Malmö- Lundområdet man kan tänkas kunna lämna in den till nån som kan.
Men rent spontant så känns det som om att man borde kunna byta själva transformatorn utan allt för mycket krångel? Men vad vet jag...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-02 22:08

Allra enklast är ju att kontakta Canton direkt och be dem skicka en ny.

Bilden visar att det handlar om en likriktarkrets och färgkodningen talar för att kretsen levererar +/- rail (+15V och -15V).
Du kan naturligtvis inte veta om själva transformatorn är trasig, förrän du mäter spänningen direkt på den. Om likriktarbryggan eller några kondingar pajat, handlar det om kaffepengar att reparera. Är trafon trasig skulle inte jag i ditt ställ, bry mig om att fixa den.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-02 23:01

Börja gärna med att mäta upp "nätaggregat-klumpen"
för att se om du har +/-15V ut . .. inte alls säkert att
det är den som är problemet(eller ens vidare troligt). :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-02 23:27

+1
Som vanligt det slugaste svaret. :wink:

Missfärgningen av skumgummit kan tyda på att gode Mollganovic bör minska sitt piprökande. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-02 23:33

8O 8O 8O . . . du smickrar mig,( :oops: ) eller . . . ? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Mollganovic

Inläggav Mollganovic » 2011-04-03 09:05

Nej det är för all del inte säkert att det är den som är problemet. Det är bara som jag tror.
Att kontakta Canton direkt har jag faktiskt inte tänkt på innan men det ska jag helt klart göra.
Vet inte riktigt hur jag ska mäta efter "nätaggregat-klumpen", som Laila så fint uttryckte det. Sladden går in i själva boxen och sitter sen fastlödd direkt på kortet. Så mätningen kan bli lite småknepig.
Tack för alla svar :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-03 15:11

Mollganovic skrev:Nej det är för all del inte säkert att det är den som är problemet. Det är bara som jag tror.
Att kontakta Canton direkt har jag faktiskt inte tänkt på innan men det ska jag helt klart göra.
Vet inte riktigt hur jag ska mäta efter "nätaggregat-klumpen", som Laila så fint uttryckte det. Sladden går in i själva boxen och sitter sen fastlödd direkt på kortet. Så mätningen kan bli lite småknepig.
Tack för alla svar :)

Eller bygg en ny som är bättre reglerad än den som följer med boxen
http://www.eleccircuit.com/dual-regulat ... -78157915/

Återgå till Generellt om hifi