Two on one?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Two on one?

Inläggav Objektivisten » 2011-03-31 00:48

Har kopplat en trisseförstärkare till samma högtalare som rörhäcken. Sker så mkt slölyssnande där just nu även dagtid så känns overkill att spätta på rörisen för skvalmusik. Vill inte gärna sätta på bananer eller dylikt på högtalarkablarna och dra ut och in utan helst ha båda förstärkarnas högtalarkablar inkopplade hela tiden. Sätter givetvis inte på båda förstärkarna samtidigt. Antar att förstärkarna möts av en annan last så länge 'kompisens' kablar sitter kvar. Påverkar detta ljudet hörbart (jag hör dock ingen skillnad)? Eller väljer signalen alltid närmsta vägen så att säga? Vid finlyssning vill jag använda rörisen då jag tycker det låter bättre. (Vill heller inte strula med högtalarväxel eller dylikt.)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-31 07:08

Menar du att båda är anslutna till högtalarna och att du bara slår på den ena?

Misstänker att en avslagen förstärkare inte blir helt utan påverkan på det som är i drift.

Det avslagna kan kanske ta skada av att ha det andra slutsteget spelandes "bakvägen" in sig?

Men du verkar redan ha testat och upplever inga problem?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-31 07:30

RogerGustavsson skrev:Menar du att båda är anslutna till högtalarna och att du bara slår på den ena?

Ja, precis.

RogerGustavsson skrev:Misstänker att en avslagen förstärkare inte blir helt utan påverkan på det som är i drift.

Tänkte på det också o det vill man ju inte riskera? Får nog klura ut en annan lösning, sätta kontakter på kablarna stället för skalat t ex.

RogerGustavsson skrev:Men du verkar redan ha testat och upplever inga problem?

Ja, upplever inga problem.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-03 16:59

har något brunnit upp ännu?
Bikinitider

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-03 17:07

alltid kul med en trekant
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-04-03 17:12

celef skrev:har något brunnit upp ännu?

:D Nej, men jag valde att skruva fast respektive ur de tvenne förstärkarnas högtalarkablar till högtalarna när byte så anbefaller. 1 minuts merjobb får jag svälja.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-03 17:28

Det här har jag också funderat på om jag skulle skaffa ett rörsteg till mina toppar. Är det en dålig idé?
Det blir ju smidigt vid byte av stärkare.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-04-03 18:47

Hej Objektivisten!
Mitt exempel skiljer sig något från dit genom att jag kopplar ihop olika försteg till samma slutsteg. Detta beroende på att jag kombinerar en klassisk uppställning med stereomed en bioanläggning.

Har i minst två år låtit en rörförförstärkare och en bioförstärkare kopplas ihop med varsin kabel in i ett klass D förstärkare. Kunde inte höra skillnad.

Men har försökt koppla klass D förstärkaren till biosteget och låtit rörförsteget arbeta hiop med monoblocken. Åsså koppla allt till högtalaren. Detta gick inte. Kommerinte riktigt ihågproblemet men löade ner projektet. Så nu gäller rörslutstegen även när jag lyssnar på nyheterna.

Idealt är att inte ha några lösa kablar eftersom en kabel mkt väl kan plocka upp signaler utifrån.

Nu har jag bioförsteget och rörförsteget inkopplade till två rörmonoblock. Men nu med en omkopplare som faktiskt redan är inbyggt i monoblocket.

Återgå till Generellt om hifi