Översiktsvy av ditt lyssningsrum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tompasten

Inläggav Tompasten » 2011-04-07 11:31

RogerGustavsson skrev:Får omedelbart en känsla av att det måste bli väldigt olika arbetsbetingelser för vänster och höger högtalare. Den vänstra står i ett hörn och med närhet till det sluttande taket. Den högra har betydligt mindre stöd från omgivningen. Har för mig att de högtalarna ska stå relativt långt från angränsande ytor för att få bra tonal balans. Misstänker en rejäl slagsida åt vänster högtalare. Å andra sidan ser ju inte rummet ut att alls vara tänkt för lyssning i första hand. Lite synd med tanke på vilken kapacitet det bör finnas i den ljudåtergivningsutrustningen.

Är faktiskt inte ett så stort problem, ljudet uppleves inte som det är skevt, även om bilden får en att tro det..
Det största problemet är att efterklangtiden är lite lång med tanke på att det inte är så överdrivet möblerat på vare sig golv eller väggar.

Men klart ett dedikerat rum låter bäst, men är lite bajsnödigt för mig eftersom jag ofta lyssnar på musik när jag gör annat.
Jag gillar den öppna planlösningen även om den tillför en del akustiska problem.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-04-07 12:06

Så här ser det ut hemma hos mig.

Bild

Lite närmare:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 12:47

mapem - du har säkert valt bort pga att ljudet inte tilltalar dig, men rent designmiljömässigt så tycker jag 70-tals Carlsson skulle sitta som en smäck i den bostaden!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-04-07 12:48

mapem skrev:Så här ser det ut hemma hos mig.

Bild

Lite närmare:

Bild

Bruno mattson fåtölj?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-04-07 13:04

Jodå, det är en Mattson-fåtälj som skymtar, och det finns två till i rummet. En av dem, en numera ganska sliten Pernilla, brukar jag sitta i när jag lyssnar.

Visst vore det snyggt med 70-tals Carlsson-burkar, men jag har provat och det funkar inte så bra i detta rum tyvärr.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-04-07 13:07

Tompasten skrev:
RogerGustavsson skrev:Får omedelbart en känsla av att det måste bli väldigt olika arbetsbetingelser för vänster och höger högtalare. Den vänstra står i ett hörn och med närhet till det sluttande taket. Den högra har betydligt mindre stöd från omgivningen. Har för mig att de högtalarna ska stå relativt långt från angränsande ytor för att få bra tonal balans. Misstänker en rejäl slagsida åt vänster högtalare. Å andra sidan ser ju inte rummet ut att alls vara tänkt för lyssning i första hand. Lite synd med tanke på vilken kapacitet det bör finnas i den ljudåtergivningsutrustningen.

Är faktiskt inte ett så stort problem, ljudet uppleves inte som det är skevt, även om bilden får en att tro det..
Det största problemet är att efterklangtiden är lite lång med tanke på att det inte är så överdrivet möblerat på vare sig golv eller väggar.

Men klart ett dedikerat rum låter bäst, men är lite bajsnödigt för mig eftersom jag ofta lyssnar på musik när jag gör annat.
Jag gillar den öppna planlösningen även om den tillför en del akustiska problem.

Då är ju allt frid och fröjd! Personligen är jag inte den typen som far ikring i rummet när jag lyssnar. Jag eftersträvar god precision i ljudbilden och accepterar ogärna att något förtar illusionen av att ett musikframförande sker bakom högtalarna, vill inte ha det förkrympt i knät (eller på sidan av som jag misstänkte av din uppställning).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-04-07 13:59

Kanske "maskerar" rumsklangen stereo-obalansen?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tompasten

Inläggav Tompasten » 2011-04-07 21:10

E skrev:Kanske "maskerar" rumsklangen stereo-obalansen?

Mvh E*

Mkt möjligt.
Men det gör det inte till ett reellt problem i dagsläget då :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi