Låter det bättre med bild?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-04 12:56

Denna tapeten kan kanske hjälpa till upplevelsen...
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-04 13:18

2-ch skrev:
petersteindl skrev:Det är till och med så att synen är uppdelad i helt parallella och av varandra fristående system. Färg, rörelse, djupseende och form behandlas i skilda delar av nervsystemet och oberoende av varandra.

Finns det fler saker som ögonen är inblandade i ?
Att stå på ett ben klarar de flesta av oss av. Men prova att göra det med stängda ögon, inte lika lätt. Har hört talas om att blinda tydligen upplever samma sak. Alltså att det går bra att stå på ett ben så länge dom inte blundar!
Dock är detta inget jag vet, kanske någon här kan bekräfta eller dementera detta.

Här har vi balanssinnet och det finns en del i inneröronen som heter vestibularsystemet. Vi har ett för varje inneröra vilket innebär 2 system. Det är känsligt för jordens dragningskraft och är som mest känsligt för dynamiska rörelser av kropp och ögonens rörelse. Vad jag förstår känner dessa receptorer av acceleration.

Något måste även synka syn och hörsel. Det är egentligen två skilda koordinatsystem som skall synkas ihop.

Bild

De tre cirkulära rören påminner en del om det kartesiska koordinatsystemet.

Vad det vestibulära systemet i stor utsträckning gör är att stabilisera ögonrörelsen. Ögonen kan fokusera på en sak trots att man rör huvudet. Även om du rör huvudet så flyttar sig inte ljudkällorna. Där har vi två eller snarast 3 system som skall synkas. Syn, hörsel och huvudets position.

Ögonen rör sig kontinuerligt och gör hastiga rörelser och det gör ögonen även vid viss sömn. Dessa rörelser stabiliseras via vestibularsystemet. Det kan nog vara så att ögonens rörelse är annorlunda då man blundar oavsett om man är blind och då funkar återkopplingssystemet via vestibularsystemet annorlunda och detta kan säkert påverka balansen oavsett om man är blind eller inte.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-04 13:37

Nattlorden skrev:Denna tapeten kan kanske hjälpa till upplevelsen...
Bild

Säkert, men inte hos mig :| Jag tror det blir fel upplevelse, eller åtminstone inte den upplevelse jag eftersträvar :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-04 13:40

Inte? Inte ens med ett ägg istället för tavlan? 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-04 14:15

Nattlorden skrev:Inte? Inte ens med ett ägg istället för tavlan? 8)

8O Njaa, hörde jag ägg? 8)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-04-04 17:26

sky_eye skrev:
2-ch skrev:
petersteindl skrev:Det är till och med så att synen är uppdelad i helt parallella och av varandra fristående system. Färg, rörelse, djupseende och form behandlas i skilda delar av nervsystemet och oberoende av varandra.

Finns det fler saker som ögonen är inblandade i ?
Att stå på ett ben klarar de flesta av oss av. Men prova att göra det med stängda ögon, inte lika lätt. Har hört talas om att blinda tydligen upplever samma sak. Alltså att det går bra att stå på ett ben så länge dom inte blundar!
Dock är detta inget jag vet, kanske någon här kan bekräfta eller dementera detta.

En kompis provade att packa och hoppa fallskärm med ögonbindel.
Givetvis under överinseende av en kompis och pipmoj som berättade när det var dags att dra...

Vill komplettera det Peter skriver men har absolut inga behov att korrigera. Men våra sinnen har som sagt var olika omkopplingsstationer. Synen har sådana innan de når hjärnbarken. Mera hört talas om (för hemskt mågna år sedan) under studier om hjärnan att någon typ av varseblivning kan ske i dessa omkopplingsstationer. Men allt beror ju också på var felet sitter. Har du ingen funktion i ögonen så hjälper ju inget. Då finns det inget att bearbeta. Men om felet sittet i syncentrat så kan det vara en möjligthet att tidigare "stationer" faktiskt kan ha en uppfattning vad som sker. Har i alla fall i utbildning fått sådana exempel på synen. Lukten har ingen omkoppling innan den når in i det som kallas råtthjärnan. Hörseln har ett komplext system även kopplat till vår förståeles av tal.

Men själv tycker jag att bild och ljud kan ha en förstärkande effekt på varandra och att det också kan vara kopplat till våra känslor som finns i hjärnans djupare regioner.

Men har själv inte funderat på att sätta ett svart draperi bakom stereon - ännu :wink: .

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-04-09 12:05

sky_eye skrev:En kompis provade att packa och hoppa fallskärm med ögonbindel.
Givetvis under överinseende av en kompis och pipmoj som berättade när det var dags att dra...

Enda sättet att hoppa på ! Jag skulle aldrig i mitt liv våga hoppa utan ögonbindel ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-04-09 13:49

Nattlorden: Var hittade du den tapeten?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-09 13:53

Aerob skrev:Nattlorden: Var hittade du den tapeten?

Internet. :mrgreen:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi