hur vet man att man har bra ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-09 17:06

När jag tänker efter så skiter jag i verkligheten. Hur många procent av all musik handlar om att förmedla 100% "verklighet"?

Jag vill ha 100% illusion, och då menar jag den konstnärliga illusion som musikern vill förmedla till mig. Sen är frågan vad som behövs i teknikväg för att förmedla det artisten vill, och det kan variera. (Ofta inte så mycket imho.) Men "verklighet"? Jag är skeptisk.... :)

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-09 18:04

phloam skrev:När jag tänker efter så skiter jag i verkligheten. Hur många procent av all musik handlar om att förmedla 100% "verklighet"?

Jag vill ha 100% illusion, och då menar jag den konstnärliga illusion som musikern vill förmedla till mig. Sen är frågan vad som behövs i teknikväg för att förmedla det artisten vill, och det kan variera. (Ofta inte så mycket imho.) Men "verklighet"? Jag är skeptisk.... :)

På sätt och vis håller jag med, även om jag inbillar mig att en anläggning som gör just detta också oftast också faktiskt förmedlar det som ligger närmast verkligheten. Om man är tvungen att välja så är ju verkligheten ändå rätt ointressant om den bara skulle innehålla ointressant musik. Fram för intressant musik och upplevelse!

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-04-09 18:19

NOW WERE TALKIN!!!!!!!!!!!!!

:D :D :D :D :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-04-09 19:03

phloam skrev:Jag vill ha 100% illusion, och då menar jag den konstnärliga illusion som musikern vill förmedla till mig. Sen är frågan vad som behövs i teknikväg för att förmedla det artisten vill, och det kan variera.

Framförallt blir det svårt att avgöra om man har nått målet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-09 19:39

Magnuz skrev:Framförallt blir det svårt att avgöra om man har nått målet.

Tja, hellre en kvalificerad gissning vad gäller ömsesidiga förståelsen mellan mig som lyssnare och musikern, än att behöva bita på naglarna över att högtalarna för 40 papp eller så inte är optimalt anpassade till det specifika rum jag har till förfogande... ;) :)

Användarvisningsbild
prolinn

Re: hur vet man att man har bra ljud?

Inläggav prolinn » 2011-04-09 19:41

Jocke skrev:
prolinn skrev:
Som vanligt skriver ni bara om ljuden och inte utifrån ett musikperspektiv.

Kan du skilja en bra artist/konsert från en mindre bra? I så fall borde du också kunna avgöra hur bra din stereo är.

Med en bra anläggning låter det som att musikerna spelar grymt bra, med en normal anläggning hör man inte artistens kvaliteter alls lika tydligt. Med en kass anläggning hör man inte artisternas prestationer nästan alls.

Vad behöver man veta om musik för att skriva utifrån ett musikperspektiv? Kvaliteten på musikanläggningen har mycket lite att göra med om man kan avgöra om artisten är bra eller inte... men en bra anläggning kan förhöja njutningen! :)

Jag är multiinstrumentalist och kompositör. Min utgångspunkt är hur instrumenten låter! Tycker faktiskt att ditt resonemang andas "nys"!

Det är möjligt att jag inbillar mig allt, men det är så jag upplever saken. Om jag får spekulera så skulle jag gissa att du, med din bakgrund, inte behöver höra musik återgiven speciellt väl för att måla upp en bra bild av vad den som spelar det du lyssnar på faktiskt spelar. Det man upplever att man hör är ju inte det somströmmar in i örat utan den av den egna hjärnan bearbetade signalen som ursprungligen strömmad in i örat. Kanske är det så att jag behöver en anläggning som gör det lättare att höra vad musikerna spelar för att jag inte är lika musikalisk som du. Om musikern, å andra sidan, skulle göra något du inte skulle göra så kanske du inte skulle höra det, men det skulle du inte märka om du inte också hade en anläggning som gör det lätt att höra det. Om det nu finns anläggningar som är bättre på att förmedla vad som spelas?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-09 19:46

prolinn skrev:Om man är tvungen att välja så är ju verkligheten ändå rätt ointressant om den bara skulle innehålla ointressant musik.

Visst, men varför basera sig på en helt uppenbart felaktig hypotes?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Föregående

Återgå till Generellt om hifi