Förskjuta sweetspot åt höger?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Förskjuta sweetspot åt höger?

Inläggav Alexi » 2011-04-13 13:53

Om man flyttar vänster högtalare längre ifrån bakväggen jämfört med höger, men kompenserar genom att samtidigt förskjuta punkten där de korsar varandra så att den fortfarande är 1,18 och rätt invinkling. Kan man på så sätt förskjuta sweetspot mer åt höger, utan att för den skull sabba ljudbilden helt i resten av soffan?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-04-13 14:26

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-13 14:30

Jag skulle börja bara med att justera invinklingen, först lite mer invinkling på båda, men om inte det duger så prova lite osymmetrisk invinkling, innan jag flyttar ut någon högtalare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-13 14:32

Ja tänk om balanskontroll hade fungerat, då skulle det funnits kvar på moderna apparater ;)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-13 15:17

Jag har en balans-kontroll i min AVR-3805, finns inte det i alla recievrar?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-04-13 20:15

En balanskontroll vore kanonbra om den var helt ograderad, och kunde snurra oändlligt antal varv åt bägge håll.

Om den är graderad, och har stopp i varje ändläge, då hamnar den alltid i mittläget...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-04-14 03:30

Du ändrar troligen även ljudkaraktären eller ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Förskjuta sweetspot åt höger?

Inläggav Svante » 2011-04-14 08:52

Alexi skrev:Om man flyttar vänster högtalare längre ifrån bakväggen jämfört med höger, men kompenserar genom att samtidigt förskjuta punkten där de korsar varandra så att den fortfarande är 1,18 och rätt invinkling. Kan man på så sätt förskjuta sweetspot mer åt höger, utan att för den skull sabba ljudbilden helt i resten av soffan?

Varför frågar du?

Jag menar det är väl bara att prova. Eller vill du veta vad andra tycker händer om man gör så?

I princip borde det vara så att direktljudet sweetspot ligger där avståndet till högtalarna är lika, men att det kompliceras av om reflexen från bakväggen är olika fördröjd. Rimligen är just reflexen från bakväggen viktig för om det går illa eller inte och rimligen blir det då olika för olika bakväggar (som absorberar olika).

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-04-14 09:30

Jag tycker sweetspot lutar rätt ofta till vänster hemma hos mig, jag tror det beror på hur högtalarna står i rummet (den högra något närmare sidovägg faktiskt och närmare en dämpande fåtölj medan vänster står fritt). Jag vill ha baskaggen och sångaren i mitten, eftersom jag gillar liveillusionen. Men jag har också noterat att balansen i ljudbilden varierar en hel del på olika plattor. Iaf, på min röris har jag balanskontroll och jag har inga som helst hook-ups att vrida den något åt höger när jag så önskar. Jag hör inga skillnader i ljudkaraktär i övrigt än att balansen subjektivt låter rätt. Tycker även balanskontrollen funkar bra när man sitter snett långt utanför sweetspot. Spelar jag på gruset som saknar balanskontroll så köper jag läget.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Återgå till Generellt om hifi