Förlåt, jag tror jag missade detta:
perstromgren skrev:Vad jag vill ta reda på är om man kan VDN-deklarera kablar med hjälp av mätningar och därigenom ha all information som behövs för att förutsäga hur den låter. Dvs, om två kablar som har samma mätdata (inom någon lämplig marginal): kommer de att låta lika eller inte?
Svaret på den frågan är att jag inte utesluter att det kan finnas skillnader, men att den rimliga utgångspunkten är att det inte gör det, annat än i extremfall*.
Kablar är rätt linjära tingestar trots allt, även om det går att visa att t ex flerkardelighet introducerar komplexa olinjäriteter. Mycket talar dock för att det är olinjäriteter som för det mesta ger effekter som hamnar under hörtröskeln. Jag ser det dock som så, att det känns bättre att sitta i soffan och lyssna, och veta att man inte behöver ens fundera på tvärimpedansmodulationsdistorsionen, så mitt val blir trots allt att använda enkardeliga kablar både för högtalare och som interconnect.
Randis utmaning och det faktum att ingen lyckats plocka honom på pengarna på flera år, är ju ett rätt starkt argument för att ganska enkla mätningar faktiskt duger tämligen bra för att beskriva alla signifikanta egenskaper för hörbarheter som kablar har.
Vad det beror på att så få ens försöker är något jag inte inser orsaken tilld dock. Går man på de uttalanden som "kabeltoende" (om uttrycket ursäktas) kommer med, så är det ju bara att kassera in Randis pengar. Ändå bryr de sig inte ens om att försöka göra det.
Vh, iö
- - - - -
*Till extremfall räknar jag t ex:
1. Kablar med undermåliga kontaktegenskaper som kan ge signifikant distorsion,
2. Problem med brum och brus på grund av LF och/eller HF-instrålning (vilket ju inte är saker som har med kabelns överföringsfunktion i den aktuella lasten att göra), och inte minst,
3. Kabelbelastningar som kommer i konflikt med undermåligt konstruerade förstärkares egenskaper, således att instabiliteter uppstår.
(Problemens vanlighet skiljer sig lite beroende på vad för sorts kablar det är. Högtalarkablar och interconnectkablar har rätt olika sätt att kommunicera med den drivande förstärkare, således att de förstnämnda ofta är rätt immuna mot instrålning (men inte alltid) och domineras av sina serieegenskaper, medan de sistnämnda ofta är mycket instrålningskänsliga, och har dominerande parallellegenskaper överföringfunktionsmässigt.)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).