Spoity free - 10 tim i månaden max

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-15 18:22

MichaelG skrev:
n3mmr skrev:Jag dissar Justin Bieber för att han är så jävla dålig.

Mainstream kan vara bra. Ta Schönberg, t ex, eller Alban Berg.

Hette han inte Heinrich Biber? Ta exempelvis hans Rosencreutz-sonater. Inte är väl det så jävla dåligt!? Och mainstream är det ju knappast heller. Däremot är vi ense om Schönberg o Berg; riktigt bra! Och Schönbergs "Verklärte nacht" är väl att betrakta som mainstream, åtminstone relativt hans senare musik.

Hälsn. Michael

Nja, antingen är en sak mainstream eller inte. Betydelsen av segmentet Mainstream är relaterat till ett specifikt kundsegment och snarare absolut än relativt d v s en lyxprodukt blir inte mainstream bara för att det inte är lika lyxigt som andra lyxprodukter. Det är inte heller mainstream i jämförelse med andra lyxprodukter. En lyxprodukt är en lyxprodukt och förblir en lyxprodukt även om det finns lyxigare produkter.

Mainstream är ett begrepp som beskriver en kulturyttring som är integrerad i den allmänna kulturen genom att den både riktar sig till och konsumeras av en relativ majoritet av befolkningen.
Mainstream music denotes music that is familiar and unthreatening to the masses, as for example popular music, pop music, middle of the road music, pop rap or pop rock.

Gå in på Åhlens skivförsäljning och fråga säljarna om deras skivor med Alban Berg säljer till Mainstreamsegmentet av kunderna. Försök att sälja tusen ex av en CD med Verklärte Nacht med argument som att den musiken tillhör mainstream. Säljaren på Åhlens kommer att skratta åt dig och tro att du skämtar. Då han inser att du inte skämtar, så slänger han ut dig. Nästan ingen klassisk musik tillhör kundsegmentet mainstream och då är Bach, Beethoven och Mozart inkluderad, men vissa musikstycken har blivit slagdängor och dessa kan möjligtvis klassas som tillhörande segmentet mainstream. Ofta är det slagdängor från operavärlden och musik som innehåller dans t.ex. wienerwalz som kan tränga sig in i kundsegmentet mainstream, men i stort sett endast om artisten är känd bland massorna. Karajan och Pavarotti är två namn som har nått en mainstreampublik. Sedan finns det vissa undantag och det är t.ex. Ravels Bolero.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-15 21:20

phon skrev:

Man måste använda dutuben för att kolla om spotify fungerar ...... 8O :lol:

Dutuben är väl rätt komplett, och saknas det något så kan man ju lägga upp det själv.

Ja det är trevligt att folk sitter och lägger upp saker på jotoob. Det var ett tag när man blev lurad av den där rick astley videon jämt, rick'rolled, jävligt irriterande. Men annars finns ju hur mycket som helst, exempelvis bieber d.ä som jag aldrig hört talas om fram tills michaelg nämnde det, mycket trevligare bekantskap än bieber d.y

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-04-15 21:22

icko skrev:
phon skrev:

Man måste använda dutuben för att kolla om spotify fungerar ...... 8O :lol:

Dutuben är väl rätt komplett, och saknas det något så kan man ju lägga upp det själv.

Ja det är trevligt att folk sitter och lägger upp saker på jotoob. Det var ett tag när man blev lurad av den där rick astley videon jämt, rick'rolled, jävligt irriterande. Men annars finns ju hur mycket som helst, exempelvis bieber d.ä som jag aldrig hört talas om fram tills michaelg nämnde det, mycket trevligare bekantskap än bieber d.y

Tyvärr plockas det bort ganska mycket därifrån på grund av upphovsrättsliga skäl
When routine bites hard

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-04-15 23:08

petersteindl skrev:Nästan ingen klassisk musik tillhör kundsegmentet mainstream och då är Bach, Beethoven och Mozart inkluderad, men vissa musikstycken har blivit slagdängor och dessa kan möjligtvis klassas som tillhörande segmentet mainstream.

Här tänker jag på "Air", "Für Elise", "Eine kleine Nachtmusik" och "Verklärte Nacht". :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-15 23:18

MichaelG skrev:
petersteindl skrev:Nästan ingen klassisk musik tillhör kundsegmentet mainstream och då är Bach, Beethoven och Mozart inkluderad, men vissa musikstycken har blivit slagdängor och dessa kan möjligtvis klassas som tillhörande segmentet mainstream.

Här tänker jag på "Air", "Für Elise", "Eine kleine Nachtmusik" och "Verklärte Nacht". :)

Hälsn. Michael

Ok.

Jag tror dock att verklärte nacht är mindre än en hundradel så känd som de andra uppräknade styckena.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-16 08:22

johaneriksson skrev: Om du skaffar Spotify så ska du se att det blir mycket lättare att hitta sinussvepen som finns ;)

Har du lagt upp sinussvep på Spotify? :)

Jag skulle vilja lägga upp en del bootleg jag har, hur gör man för att lägga upp material på Spotify?

... eller , förstås, man måste väl vara premiumkund för att kunna lägga upp ... min gamla invite fungerar säkert inte ... :?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2011-04-16 16:53

Ptjaaa, vad ska man säga om spotify?

Jag har kopplat mitt till en Nuforce Udac och det funkar utmärkt och vad gäller utbudet har jag inget att klaga på, gillar man blues och blues-rock finns det musik för dygnet-runt spelande i typ tre år :D... Lägger man till lite metal, progg, jazz o.s.v. i bluesblandningen har du i tio år till....

Så visst är det värt sina 99 spänn!

Extra kul är det när man hittar artister/plattor som inte ens finns att köpa i Sverige t.ex Blindside Blues Band. Mycket trevligt! :D

//Kaka

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-18 16:53

Bossekaka skrev:Ptjaaa, vad ska man säga om spotify?

Jag har kopplat mitt till en Nuforce Udac och det funkar utmärkt och vad gäller utbudet har jag inget att klaga på, gillar man blues och blues-rock finns det musik för dygnet-runt spelande i typ tre år :D... Lägger man till lite metal, progg, jazz o.s.v. i bluesblandningen har du i tio år till....

Extra kul är det när man hittar artister/plattor som inte ens finns att köpa i Sverige t.ex Blindside Blues Band. Mycket trevligt! :D

//Kaka

+100

Snåljåpar och gnällspikar......ursch......
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-04-18 21:23

DS skrev:

//Kaka

+100

Snåljåpar och gnällspikar......ursch......

Det stavas usch.
HIFI är det nya varg.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-04-19 17:48

//Kaka

Håller med ! Jag köpte ett premium-abb till min son i 12-års present. Han använder det både hemma, hos kompisar, och i sin mobil. Plus att jag använder hans abb då och då. 99 kr är inga pengar !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-19 18:07

Jag tror nog att de är rätt tacksamma för reklamfinansierade användare också. Skulle det bara vara en betaltjänst hade nog inte hälften nappat och sen börjat betala. Även reklamintäkter är intäkter.

Så ni kan nog utan problem lägga ner hatkampanjen mot "snåljåpar" osv. Det är ingen som tror att ni är fattiga bara för att ni inte skryter med ett Premium-abonnemang på Spotify :)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-19 19:00

phloam skrev:Jag tror nog att de är rätt tacksamma för reklamfinansierade användare också. Skulle det bara vara en betaltjänst hade nog inte hälften nappat och sen börjat betala. Även reklamintäkter är intäkter.

Så ni kan nog utan problem lägga ner hatkampanjen mot "snåljåpar" osv. Det är ingen som tror att ni är fattiga bara för att ni inte skryter med ett Premium-abonnemang på Spotify :)

Nää, varför det!?

Värsta ja vet är snåljåpar! Man ger dom lillfingret, sen ska dom ha hela armen o de helst gratis!

Usch :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-19 20:24

DS, vi pratar ju inte direkt om ett reklam/abonnemangfinansierat Pirate Bay här :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2011-04-19 20:28

subjektivisten skrev:Så dåligt utbud att det är svårt att motivera att betala för det hela.

Jag håller med. Finns inte mycket av sånt jag gillar alls.
Lite synd.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-19 20:35

phloam skrev:DS, vi pratar ju inte direkt om ett reklam/abonnemangfinansierat Pirate Bay här :)

Njeaaaeee...ok då :)

Lånar din Spotify lista nu :D

Edit: O nu får du tillbaks den........usch :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi