Pro-Ject Debut III: Så dåligt låter den väl ändå inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Pro-Ject Debut III: Så dåligt låter den väl ändå inte?

Inläggav mx » 2011-04-27 09:06

Såg att många skrev att deras Pro-Ject Debut III lät riktigt dåligt eller att de
hade hört skivspelaren och inte var nöjd med ljudet. Tror till och med att
shifts hade placerat sin på vinden. :o

eriken var här igår och monterade en ny pickup på min skivspelare, men även
före det tycker jag att den lät riktigt bra. Nu låter den ju självklart bättre, men
ändå. :lol:

Vad är det ni stör er på när det gäller denna skivspelare?

...och eriken, vad är det för pickup jag har? Måste ju kunna berätta för folk. :mrgreen:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: Pro-Ject Debut III: Så dåligt låter den väl ändå inte?

Inläggav Glebster » 2011-04-27 10:24

mx skrev:Såg att många skrev att deras Pro-Ject Debut III lät riktigt dåligt eller att de

före det tycker jag att den lät riktigt bra. Nu låter den ju självklart bättre, men

...och eriken, vad är det för pickup jag har? Måste ju kunna berätta för folk. :mrgreen:

Jag har svarven i fråga (med en AT-95 pickis) och är hyffsat nöjd. Vid ett tillfälle jämförde jag skivspelaren med via en Airport Express streamad Dire Straits "Brothers in arms" och hade svårt att höra skillnad. På det stora hela lät det alltså väldigt likt varandra. Tyvärr säger min magkänsla att det finns mer att hämta hos en skivspelare så det blir nog byte vid tillfälle. Har dock för avsikt att först prova byta pick-up till exempelvis en Grado Gold, Denon DL-110 eller AT-440.

Vilken pick-up var det du fick monterad? Kan du redogöra för skillnaderna du upplevde?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-04-27 12:45

mx skrev:Såg att många skrev att deras Pro-Ject Debut III lät riktigt dåligt eller att de

Ja, i garderoben åtminstone. :)

Är nästan säker på att den går att fås att låta betydligt bättre än mitt exemplar
gör, men när jag försöker ställa in den famlar jag mest i mörkret och därför har
jag ställt undan den.

Det som var absolut värst för mig är när röster med alla dess ljud fräser och
visslar och skorrar. Fullkomligt olyssningsbart. Förutom det eviga lyftande av
skivtallrik och flyttande av drivremmen då.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-04-27 13:58

shifts skrev:Det som var absolut värst för mig är när röster med alla dess ljud fräser och
visslar och skorrar. Fullkomligt olyssningsbart. .

Låter som att inställningen av armen är knas. Så lät min när jag hämtade den men efter inställning enligt manualen försvann till min glädje allt s-ande ljud och har sedan inte "synts" till.

Manualen hittar du här;

http://www.project-audio.com/inhalt/en/ ... _debut.pdf

Armen är förhållandevis lätt att ställa in då du bara kan ställa nåltryck samt välja ett av tre anti-scating-lägen.

Tjo!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-04-27 14:59

Tack, ska ta en titt för att se om det kan göra skillnad. Har i och för sig redan
försökt ställa in den, men utan något omvälvande resultat till det bättre.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-27 14:59

shifts skrev:Tack, ska ta en titt för att se om det kan göra skillnad. Har i och för sig redan

Har du en nålvåg?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-27 15:12

mx skrev:
shifts skrev:Tack, ska ta en titt för att se om det kan göra skillnad. Har i och för sig redan
Har du en nålvåg?

Egentligen behövs ingen sådan även om det blir besvärligare utan. Det är ju "bara" att prova med olika nåltryck, typ med 0,1 g´s skillnad, och lyssna när det låter bäst. Även om tonarmens "inbyggda" nålvåg inte är så exakt så kan man förutsätta att skillnaden mellan 1,8 och 1,9 g är ungefär 0,1 gram, +/- 10 % är ju bara ett 100-dels gram...

Tyvärr ganska besvärligt eftersom VTA ändrar sig med olika nåltryck och denna kan ju vara en minst lika stor skillnad som med olika nåltryck. Detta skiljer sig inte åt om man har en separat nålvåg eller använder armens inbyggda skala, men det kan vara lite säkrare/mer precist när man har en extern referens. Riktigt besvärligt blir det om man har en arm vars höjd inte kan justeras utan man blir tvungen att använda shims vid pickupen. Risken är ju då att man riskerar ändra andra vinklar medan man testar.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-27 15:13

Bill50x skrev:
mx skrev:
Har du en nålvåg?

Egentligen behövs ingen sådan även om det blir besvärligare utan. Det är ju "bara" att prova med olika nåltryck, typ med 0,1 g´s skillnad, och lyssna när det låter bäst. Även om tonarmens "inbyggda" nålvåg inte är så exakt så kan man förutsätta att skillnaden mellan 1,8 och 1,9 g är ungefär 0,1 gram, +/- 10 % är ju bara ett 100-dels gram...

Tyvärr ganska besvärligt eftersom VTA ändrar sig med olika nåltryck och denna kan ju vara en minst lika stor skillnad som med olika nåltryck. Detta skiljer sig inte åt om man har en separat nålvåg eller använder armens inbyggda skala, men det kan vara lite säkrare/mer precist när man har en extern referens. Riktigt besvärligt blir det om man har en arm vars höjd inte kan justeras utan man blir tvungen att använda shims vid pickupen. Risken är ju då att man riskerar ändra andra vinklar medan man testar.

/ B

Jag tycker att det är betydligt lättare att få rätt nåltryck samt att få det att
låta bra med en nålvåg.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-30 17:29

Glebster skrev:

Jag har svarven i fråga (med en AT-95 pickis) och är hyffsat nöjd. Vid ett tillfälle jämförde jag skivspelaren med via en Airport Express streamad Dire Straits "Brothers in arms" och hade svårt att höra skillnad. På det stora hela lät det alltså väldigt likt varandra. Tyvärr säger min magkänsla att det finns mer att hämta hos en skivspelare så det blir nog byte vid tillfälle. Har dock för avsikt att först prova byta pick-up till exempelvis en Grado Gold, Denon DL-110 eller AT-440.

Vilken pick-up var det du fick monterad? Kan du redogöra för skillnaderna du upplevde?

Ljudet blev mer detaljerat och fylligt. Mer mellanregister och mellanbas.

Massor med knaster och s-ljud försvann. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bjucken

Inläggav Bjucken » 2011-05-01 22:21

Jag köpte en sån på blocket till en vän som desperat behövde räddas ur spottåfy träsket. Original om5 puppa. Kopplade in den i min maskin och tyckte det var enastående bra för den pengen i ungefär fem minuter... Den blir påträngande och är inte behaglig längre stunder. Tror att det fenomenet är lätt fixat med en roligare puppa. Grado gold skulle sitta som en fläskläpp på en sån. Jag gillar den maskinen, har en potential som få i den prisklassen. Svarva en ny tallrik och byta puppa så tror jag att man har en svarv som håller länge och låter minst lika bra som många betydligt dyrare och "bättre" märken. Bra pryl med potential att bli ännu bättre.
When I'm asleep and standing on the kitchen floor
I'm in distress and captured by the creatures roar
A dinosaur is riding in my elevator
But I'm too dead to care about it anymore

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-01 22:35

mx skrev:Jag tycker att det är betydligt lättare att få rätt nåltryck samt att få det att låta bra med en nålvåg.

Exakt. Tror många gör felet att lita blint på armens graderingar, utan att använda testskiva och nålvåg.

Men vi behöver ju hatobjekt, ligger i vår natur. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-05-02 10:12

En sak som jag uppfattade klart och tydligt efter byte från en Goldring elan till en Denon DL-110, är ett klart och tydligt lägre knaster. Jag förstår dock inte varför. Visserligen inte på en III, utan på en gammal Dual CS-455

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-02 10:13

lazpete skrev:En sak som jag uppfattade klart och tydligt efter byte från en Goldring elan till en Denon DL-110, är ett klart och tydligt lägre knaster. Jag förstår dock inte varför. Visserligen inte på en III, utan på en gammal Dual CS-455

Lasse

Brukar inte en bättre puckup ge mindre knaster rent generellt?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-05-02 10:15

mx skrev:
lazpete skrev:En sak som jag uppfattade klart och tydligt efter byte från en Goldring elan till en Denon DL-110, är ett klart och tydligt lägre knaster. Jag förstår dock inte varför. Visserligen inte på en III, utan på en gammal Dual CS-455

Lasse

Jo, kanske, men varför då? Det är ju en makapär som gnids mot skivytan, jag hajjar inte riktigt varför det blir så.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-02 10:16

lazpete skrev:
mx skrev:

Lasse

Jo, kanske, men varför då? Det är ju en makapär som gnids mot skivytan, jag hajjar inte riktigt varför det blir så.

Det är mycket man inte förstår här i världen.

Dessutom har jag kommit fram till att det kan vara ganska skönt att inte veta
hur jag fungerar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-02 10:18

Ragnwald skrev:
mx skrev:Jag tycker att det är betydligt lättare att få rätt nåltryck samt att få det att låta bra med en nålvåg.

Exakt. Tror många gör felet att lita blint på armens graderingar, utan att använda testskiva och nålvåg.

Men vi behöver ju hatobjekt, ligger i vår natur. :wink:

Hm, jo. :)

Även om man litar blint på armens graderingar så är det ändå svårt tycker jag.
Försökte lite att ställa in min skivspelare baserat på instruktionsboken enbart
och det var ju enkelt. Not.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-05-02 10:23

mx skrev:
lazpete skrev:
mx skrev:

Lasse

hur jag fungerar.

Bra svar, jag nöjer mig med det :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-02 10:55

lazpete skrev:
mx skrev:Brukar inte en bättre pickup ge mindre knaster rent generellt?

Pickuper har nålar som är slipade på lite olika sätt. En del ligger lite djupare i spåren och där är det
1) renare och mindre slitet vilket ger mindre knaster
eller
2) fullt med skräp och skit som ger knaster

Det kan vara precis tvärtom också :-)

Alltså, detta är mekaniska system. På den tiden man kunde hantera sådana hade man ingen aning om att digitalt kunde ge olika resultat. Det är ju bara ettor och nollor och då blir det aldrig bli fel, eller hur?

Sedan är det så att knaster kan upplevas olika beroende på hur bra skivspelare och tonarm är konstruerade, likaså hur riaa-steget (pickup-förstärkaren) kan hantera knaster. För knaster skiljer sig ganska mycket från den övriga musiksignalen och bra skivspelarsystem kan liksom hålla isär dessa.

Knaster är dessutom inte alltid fysiska problem i kontakten mellan skiva och nål. Knaster kan bero på urladdning av statisk elektricitet. Metall leder ström bra men det gör inte diamant (som är materialet i nålspets). När nålen glider i skivan blir skivan ibland elektrostatiskt laddad. När spänningen är tillräckligt stor laddas den ut mot nålarmen (som nästan alltid är i metall). Ju större avstånd mellan skiva och nålarm, ju kraftigare urladdning. Dessa urladdningar låter som knaster, ju kraftigare urladdningar ju högre.

Alltså, det finns massor med anledningar till varför knaster låter olika mycket. Trots det vågar jag påstå att kvaliteten på skivan är den största anledningen.

Men enkelt är det inte :-)

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-02 11:11

lazpete skrev:
mx skrev:
lazpete skrev:
mx skrev:

Lasse

hur jag fungerar.

Det skulle dock stå saker* och inte jag*, men det verkade ju fungera. :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-05-02 11:18

mx skrev:
lazpete skrev:
mx skrev:
lazpete skrev:
mx skrev:

Lasse

hur jag fungerar.

Det skulle dock stå saker* och inte jag*, men det verkade ju fungera.

:D
:D

Återgå till Generellt om hifi