Hej! Hoppas kunna få hjälpt med ett problem jag försökt lösa länge nu men utan att lyckas..
Jag köpte nyligen en begagnad receiver TEAC DR-H300
http://www.hometheatersound.com/equipme ... drh300.htm (Hittar ingen bättre länk då den verkar ha utgått ur TEACs sortiment och inte finns på deras webbsida)
När jag kopplar in den hörs ett visst brus/brum/surr. Har provat två olika par högtalare och (enbart) hörlurar. Brummet hörs oavsett. Brummet hörs på alla källor (Turner, CD, AUX etc.) men försvinner mycket kort under den korta tid det tar att byta källa. Brummet hörs på flera meters håll.
Jordbrum var det första jag misstänkte men det tror jag mig kunna utesluta genom att brummet kvarstår trotts att jag:
• Inte har någon annan källa inkopplad i receivern, lyssnar bara på dess radio.
• Har kopplat ur husets antenn
• Har provat koppla in receivern på diverse eluttag runt om i huset (ingen skillnad)
• Har t.o.m. isolerat receiverns jord genom att sätt isolerande eltejp för jord-kontakterna i stickproppen.
Så, det finns ett brum i den allra enklaste, avskalade formen då jag kör receivern med ojordat uttag och bara hörlurar inkopplade lyssnandes på radion.
Brummet hörs tydligast då jag drar ner på rätt låg volym. Brummet ökar inte i takt med volymen, men drar jag ner volymen helt till noll försvinner det.
Allt detta får mig att tro att det är något glapp, löst eller felkopplat i elektroniken inne i receivern. Kan detta stämma? Finns det någon vänlig själ här som kan komma på en orsak / lösning?