Conan skrev:petersteindl skrev:Om ljudet är för tunt och gällt, är ljudpinnen placerad för nära f-hålet eller också spänner den för hårt eller så kan ljudpinnen vara för tunn.
Tycker du att det där var ett bra exempel på en "
enkel minnesregel" ("eller" så kan det vara det "eller" så kan det vara det)? Vi kanske kan ta hela läroböcker om violinbygge, whiskyprovning eller astronomi och kalla dem "tumregelsamlingar"...
petersteindl skrev:Vad gäller människans minne som du raljerar över, så blir svaret för långt för att reda ut frågeställningen. Men jag kan säga en sak, om du inte hade något minne så fick du lära dig allt på nytt inför varje ny situation, som t.ex. att rosta en skiva bröd. Utan minne så vet du inte ens vad bröd är. Utan minne vet du inte vad en brödrost är. Utan minne vet du ingenting av vad som hänt sekunden innan. Du kommer att vara nollställd genom hela livet. Ingen som helst information kommer du kunna minnas strax efter det har inträtt och situationen passerat. Sätt dig in i den situationen. Var glad för att du har ett minne och att du kan komma ihåg vad bröd är för något eller vad en brödrost är eller vad en tandborste är d v s att du kan använda dig av ditt minne för att kunna uträtta nästa sak som står på tur utan att behöva utforska allt på nytt.
Är det nån i den här diskussionen som hävdat att vi inte skulle behöva ett
minne? Snarare är det väl så att det är du som hävdar att folk inte använder minne, erfarenhet och kunskap, utan förlitar sig på "enkla minnesregler" för att klara sig genom både yrkesliv & vardag.
Conan, det är faktiskt en synnerligen enkel minnesregel för en violinbyggare. Även fast, den av det du skriver, verkar te sig svår för dig så är den synnerligen enkel. För den som inte begriper något om detta ter den sig möjligtvis som svår och komplicerad, men då rekommenderar jag något annat än violinbygge till den som inte begriper denna synnerligen enkla minnesregel. Jag skulle tro att man vid violinbygge begränsat problematiken tusenfalt med just denna enkla tumregel.
Dessutom tror jag inte ens du förstår det jag skriver och då finns det ingen anledning för mig att fortsätta skriva till dig. Jag har i alla fall försökt förklara dessa enkla samband. Du får finna dig i att efter detta inlägg så ser jag ingen anledning att svara dina konstiga och uppenbart felaktiga påståenden. Jag hoppas att du åtminstone förstår denna anmärkning.
Du citerar att tumregler är enkla minnesregler. Japp, tumregler förenklar en sak så att man lättare kan åstadkomma något som i de flesta fall är nöjaktigt användbart och duger bra och till detta krävs minne. Man skall ju reproducera något som tidigare är gjort d v s någon har genom möda kommit på reglerna och någon använder dessa. Där har du fakta. Nu skall du få mer fakta. Jag förordar tumregler. Nu skall du få en slutsats som man inte behöver så mycket träning för att förstå och det är att jag ser minnet som en stor tillgång och en livsnödvändig sådan. Tumregler är ju minnesregler och utan minne existerar inga tumregler. Jag gillar minnet, men framför allt gillar jag att använda minnet. Det borde inte vara så svårt att förstå.
Ytterligare fakta är att det är du som inte gillar minnesregler. Det har väl med all önskvärd tydlighet framgått. Men, vad skall du då med minnet till? Börja använd det istället. Men då kan du ju komma ihåg att varje sak du gör där ditt minne är inkopplat och där du på ett eller annat sätt använder detta är en form av minnesregel. Du har plockat information ur minnet och använder denna information som en regel eller riktlinje för att göra nästa sak på ett visst sätt som du står inför eller kanske till ocm med att låta bli att göra det. Du jämför det du skall göra med något du gjort tidigare och i många fall kan det även vara så att någon talat om för dig hur du skall göra. Du kanske till och med gör det och konstaterar att det fungerar utan att ens tänka varför.
Jag har ju tidigare skrivit att minnesregler d v s tumregler härstammar från erfarenhet och kunskap. Det är ju erfarenhet och kunskaper som ligger till grund för tumregler. Men det krävs en sak till, nämligen att tumreglerna förpassas till ett minne. Det kan vara skriftligen på pränt men minnet kan även finnas i synapserna i det centrala nervsystemet.
Sedan är det så att det finns bra och dåliga tumregler. Då får man gå på resultatet. Blev resultatet bra så var tumregeln användbar d v s bra. Blev resultatet dåligt så var tumregeln oanvändbar d v s dålig. Fast, av allt du skriver så undrar jag om du ens förstår detta?
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.