Hur bra är denon avr 1911 ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2011-05-15 23:45

Harryup skrev:Hade nog mer brytt mig om hur steget låter, men det är ju jag det.

mvh/Harryup

+1
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-05-16 00:08

MagnusÖstberg skrev:En perfekt kub är rätt idiotiskt i en verklig värld tycker jag.

Vari ligger poängen med dubblering av effekten ner till 1 ohm på bekostnad av effekt i de impedansområden som högtalarna man använder har? ;)

Det lilla jag testat har jag upplevt att steg som orkar med långt ner i impedans låter bättre. Nu kanske de högtalare jag använt vid testen gick långt ner i impedans :?

De högtalarna jag köper inom kort tid kommer dock kräva massor med effekt vid låga impedanser :twisted:

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-05-16 00:09

Harryup skrev:Hade nog mer brytt mig om hur steget låter, men det är ju jag det.

mvh/Harryup

Nu förutsatte jag att stegen lät bra annars hade jag inte valt någon av dem 8)

torig

Inläggav torig » 2011-05-16 06:49

Beakungen skrev:

mvh/Harryup

Ja, och "hur mycket bättre än fullt genomsläpp" kan det bli? :lol:

/mvh

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-16 07:51

torig skrev:
Beakungen skrev:

mvh/Harryup

Ja, och "hur mycket bättre än fullt genomsläpp" kan det bli? :lol:

/mvh

Inte bättre, bara annorlunda. Att ett steg dubblar ner till 1 ohm innebär inte
att det är transparent. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-16 07:52

Beakungen skrev:
MagnusÖstberg skrev:En perfekt kub är rätt idiotiskt i en verklig värld tycker jag.

Vari ligger poängen med dubblering av effekten ner till 1 ohm på bekostnad av effekt i de impedansområden som högtalarna man använder har? ;)

Det lilla jag testat har jag upplevt att steg som orkar med långt ner i impedans låter bättre. Nu kanske de högtalare jag använt vid testen gick långt ner i impedans :?

De högtalarna jag köper inom kort tid kommer dock kräva massor med effekt vid låga impedanser :twisted:

Har du testat Bladelius Thor?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-16 07:57

Beakungen skrev:

Värt att notera är att kubens utformning bara har betydelse när man tangerar klippgränsen!!

Det finns ju inget som motsäger att de steg du testat som prioriterar hantering av låga impedanser (eller marknadsavdelningen vill ha snygg kub och UNDERSPECAR effekten i högre impedanser) är väldigt bra rent generellt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-16 07:59

MagnusÖstberg skrev:
Beakungen skrev:

Värt att notera är att kubens utformning bara har betydelse när man tangerar klippgränsen!!

Det finns ju inget som motsäger att de steg du testat som prioriterar hantering av låga impedanser (eller marknadsavdelningen vill ha snygg kub och UNDERSPECAR effekten i högre impedanser) är väldigt bra rent generellt.

Det där med att underspecificera är nog ganska vanligt. Exemplet som jag
precis gav ovan med Bladelius Thor är ett sådant. De skriver att den lämnar
175W i 8 ohm för att kunna skriva att den lämnar ungefär 340W i 4 ohm.
I själva verket lämnar den en bit över 200W i 8 ohm.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-05-16 08:39

mx skrev:
Vinylcalle skrev:
Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:
mx skrev:Jag har inte sett några mätningar på de nya Marantz och de nya Denon. Finns
det några kuber tillgängliga?

Menar du avr 1911 ? De finns i första inlägget.

Tänkte på fler modeller och även på SR5005 och SR6005. :P

SR 6004 finns det mätningar på- den hade en effektkub som liknar Krells.
Dvs. nästan perfekt, driver 1 ohm utan problem.

6005 finns det inga på, ännu.

Marantz SR 6004:

8 ohm:

151,144,142,144,150

4 ohm:

250,234,227,232,249

2 ohm:

359,310,302,304,352

1 ohm:

349, 294,286,286,322

Strömstyrka:

45 A ( inga skyddskretsar )

Omkring 300 watt vid ett ohms belastning är ju hyfsat.

:)

Det måste vara en särdeles dålig Krell i så fall.

Antar dessutom att hemmabiotidningen använder samma kubmätning som Hifi och Musik vilken är mycket generös vad gäller effekten som presteras.

Hur vet du förövrigt att skyddskretsarna i Denons förstärkare är onödig?

MvH Carl

Vad menar du? Har Krell inte nästan perfekta kuber utan helt perfekta?

Det där är väl knappast i närheten av en nästan perfekt kub.

Då skulle den istället haft nästan dubbelt så mycket effekt i 2 ohm och 4 gånger i 1 ohm.

Dessutom har Krell allt som oftast Klass A (även om den kan vara av typen sliding bias).

Jag har egentligen inget att invända mot receivern som sådant. Men att påstå att den är något den inte är blir enbart löjligt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-16 08:41

Nåjo, en riktigt bra kub tycker jag nog allt att det är.
Alea iacta est.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi