Knåpade ihop en liten baslåda snabbt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Knåpade ihop en liten baslåda snabbt

Inläggav Beakungen » 2011-05-18 22:19

Tjo

Hade sen tidigare en baslåda liggandes som jag inte hade någon större användning för. En pytteliten sluten låda köpt beggad gjord som en kopia på någon b&w subwoofer. Problemet med lådan var att jag inte hade några basar som lät bra i den (eftersom lådan var pytteliten). Så till saken då.

Hade verkligen inget att göra ikväll så jag tog lådan förstorade hålet något och pillade i min Adire Dpl 12 bas jag hade liggandes. Fyllde med massor med dämpmaterial. Tänkte det kan väll aldrig låta bra detta...

Hör och häpna det låter riktigt trevligt. Nu har jag bara ett Hypex DS1.2 att testa med som inte lämnar någon effekt att tala om. Men så länge man inte spelar allt för högt så spelar det på bra. Provade att köra en 15hz sinuston innan och även om man kanske inte hör sådär jättemycket så blir det ändå en lite obehaglig känsla i rummet :)

Nu blir man sugen på att testa med ett kraftfullare steg och se hur bra det kan spela med mer effekt :P

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2011-05-19 09:01

Härligt, alltid lika kul att få användning för grejer man har liggande. Vem vet, med lite effekt att backa upp med kanske det blir riktigt trevligt. Lycka till!
/Noak

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-05-19 13:10

Provade att koppla in steget som sitter i svsn på 1000w rms och det lirar bra mycket bättre nu. Riktigt bra drag även om den har sina begränsningar. Ska prova att ställa den i ett hörn och se vad det ger. Nu står den runt 30cm från bakvägg och 70cm från sidovägg vilket kanske inte är optimalt direkt :)

Återgå till Generellt om hifi