Intressant att lyssna på hög, respektive lågpresterande högt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-05-19 22:25

Nefilim skrev:Fördelarna mot P, är att jag kan spela mycket starkare med panelerna.
(Så finns det folk som påstaår att man inte kan spela starkt med elektrostater). ???

Jo nog kunde de spela högt alltid. Har bara hört talas om 240 och 240MD (mirror drive) men ingen 240P.

xeizo skrev:Men det var inte frågan, frågan var om det låter bättre med högtalare som inte ens återger sådana frekvenser eller sådana som gör det trots mindre bra eller bara halvbra rum. Min ståndpunkt är att jag föredrar att ha frekvenserna där, även i ett sämre rum, fast kanske inte helt linjärt utan möjligen med en viss dämpning om rummet är för otäckt. Men helt utan blir fattigt. Det är min åsikt!

Jag väljer alla dar i veckan en ren, artikulerad bas som inte går avgrundsdjupt (Magnepan 3.6/R) framför en djup, kraftfull bas som tar fram basbummel och elände hos ett mindre bra/halvbra rum.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-20 09:20

xeizo skrev:Nej, du har inte förstått mig rätt, jag är ingen "bas-Taliban" ;)

OK. Vi pratar nog bara förbi varann. Ofta när man börjar skrapa på retorikens fernissa, visar det sig att man är mer överens än man tror. Det skulle inte förvåna mig om detta även gäller oss två. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-20 09:35

Goldfinger skrev:Låter som vardagsrummet hos mina föräldrar, de har väggarna fulla med böcker och mattor täckande säkert 80% av golvet, det är väldigt trevligt att ställa upp större golvare där, låter väldigt okonstlat, lagom dämpat och diffuserat gissar jag på.

Ett heminredningsidéal som dessvärre kommit på skam under senare år. Jag har bekanta vars vardagsrum är så sterila och kala att det knappt går att föra ett samtal om man är fler än två personer. Jag vill inte ens tänka på hur det vore att försöka lyssna på musik i ett sådant rum... :roll:

Hälsn. Michael

Ps. Vi har själva ett halvdåligt vardagsrum där jag fått igenom ett par kompromisser för att slippa de värsta eko-effekterna. Men tack vare att vi har ett musikrum som jag fått inreda som jag vill, behöver jag inte ta mer strid kring vardagsrummet. :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-05-20 11:05

När ni pratar om "dämpade rum" antar jag att "dämpat" även inbegriper större basfällor då tjocka mattor, soffor mm påverkar just basen minimalt, om ens något.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-20 11:14

Panelguy skrev:När ni pratar om "dämpade rum" antar jag att "dämpat" även inbegriper större basfällor då tjocka mattor, soffor mm påverkar just basen minimalt, om ens något.

När jag pratar om dämpade rum inbegriper jag inte basfällor, eftersom jag är i den lyckliga positionen att jag inte har några större problem i basområdet. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-05-20 13:12

MichaelG skrev:
Panelguy skrev:När ni pratar om "dämpade rum" antar jag att "dämpat" även inbegriper större basfällor då tjocka mattor, soffor mm påverkar just basen minimalt, om ens något.

När jag pratar om dämpade rum inbegriper jag inte basfällor, eftersom jag är i den lyckliga positionen att jag inte har några större problem i basområdet. :)

Hälsn. Michael
Högtalarna kanske inte är av den mer baskapabla sorten så de tar fram problemen :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-20 13:37

Panelguy skrev:Högtalarna kanske inte är av den mer baskapabla sorten så de tar fram problemen :wink:

Det är litet skumt. Högtalarna går nästan ner till 20 Hz, men bidrar bara med tämligen lättåtgärdade basproblem. Andra - mindre baskapabla - högtalare jag haft orsakade mer problem.

Min hypotes är att eftersom högtalarna är höga (>1,60 m) och de tre basreflexhålen sitter långt ifrån varann (>1 m), så blir det i praktiken som om jag haft olika bashögtalare på olika höjd och att dessa på något sätt kompenserar för varann. Typ. Fungerar gör det i vart fall. :D

Hälsn. Michael

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-20 22:28

Som skrivits tidigare. Ett rum med trivsam och ändamålsenlig möblering.
Bokhyllor med mycket böcker. Tavlor, gardiner, tjocka sköna och trevliga mattor osv. Och låter en vanlig talkonversation så har man kommit en bit
på vägen.

Håller även med om att dagens modeinredningar lämnar mycket
mer att önska när det gäller akustiken. Det jag erfarit att många
unga inte ens har mattor, knappt några bokhyllor, och finns
det böcker så handlar det om max 7 stycken.

När man tittar på andra hifi-forum, så har folk har svindyra, esoteriska
anläggningar, men avsaknaden av mattor och bokhyllor är katastrofal..
Rummen är dessutom så kala att en obducent tycker det är kyligt.

Men tyvärr tror många av dyr-hifi-anhängarna att man kan justera
akustiken med dyrkablar.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi