Tycker ni att djupet i ljudbilden ändras med centerkanal på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-03 23:13

OK, jag uttrycker det lite mer rakt på sak: det enda sådan DSP kan göra är ju att förstöra den information om rummet som finns. Man kan givetvis skapa en konstlad rumskänsla på många sätt, och det säger jag absolut inget om, men jag tycker det vore synd att förstöra en fin AB-inspelning.

En DSP-mjukvara kan ju inte veta hur rummet där inspelningen gjordes såg ut. :)

Jag testar lite sådant ibland, till exempel Dolby PL II eller DTS NEO:6. Ibland låter det kanon, ibland inte så bra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-03-04 14:14

Almen skrev:OK, jag uttrycker det lite mer rakt på sak: det enda sådan DSP kan göra är ju att förstöra den information om rummet som finns. Man kan givetvis skapa en konstlad rumskänsla på många sätt, och det säger jag absolut inget om, men jag tycker det vore synd att förstöra en fin AB-inspelning.

En DSP-mjukvara kan ju inte veta hur rummet där inspelningen gjordes såg ut. :)

Jag testar lite sådant ibland, till exempel Dolby PL II eller DTS NEO:6. Ibland låter det kanon, ibland inte så bra.

Nej, DSP:n vet ingenting om hur rummet såg eller upplevdes. Men det vet ju jag eftersom jag satt där på parkett. Jag talar alltså om ett praktiskt exempel med inspelning i Konserthuset. Där jag själv ställer in Width, Depth etc. i Trifield för att motsvara det jag upplevde på Konserthuset.

Tyvärr kan jag inte den psykoakustiska teorin bakom varför detta fungerar, jag kan bara påstå att jag upplever ett konfigurerat Trifield mer ursprungstroligt mot originaleventet på parkett i konserthuset än Stereo.
100% Digital

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-04 14:29

OK, intressant. Hur är inspelningen gjord?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-03-04 15:47

Jag har inte talat med ljudtekniker om det så jag kan inte säga mer än vad jag såg/minns.

Många mickar var det. Kören är på ett antal hundra personer och mickar var jämnt utspritt över dem samt ett antal solister som givetvis hade helt egna. Bandet (Steinway, elbas, trummor, etc) var enskilt mickat.

Publiken var väl också mickat men vid redigeringen är dem antagligen bara med om de gör ett utspel.
100% Digital

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-03-04 16:50

Om det blir mer djup med center eller inte har jag inte tänkt på, men jag tycker flerkanalsmaterial låter helt oproportionellt utan center, och kan låta nästan lite illa. Man kan aldrig kompensera detta med frontarna enligt mig.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-04 16:56

crion skrev:Många mickar var det. Kören är på ett antal hundra personer och mickar var jämnt utspritt över dem samt ett antal solister som givetvis hade helt egna. Bandet (Steinway, elbas, trummor, etc) var enskilt mickat.

Men slutprodukten var alltså tvåkanal från början, och du simulerar fram center och surround?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-04 17:16

deletat
Senast redigerad av petersteindl 2010-03-05 03:56, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-03-04 18:38

Almen skrev:
crion skrev:Många mickar var det. Kören är på ett antal hundra personer och mickar var jämnt utspritt över dem samt ett antal solister som givetvis hade helt egna. Bandet (Steinway, elbas, trummor, etc) var enskilt mickat.

Men slutprodukten var alltså tvåkanal från början, och du simulerar fram center och surround?

Jag hänvisar till AES referenslitteratur ist, det här ligger helt klart över min kunskapsnivå. Vet inte hur många som hänger med i denna teorin, men det kan ju vara kul att titta på grafer och formler ;-) :lol:

Optimum Reproduction Matrices for Multispeaker Stereo
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=7038

http://www.aes.org/journal/sample_issue ... 11_ALL.pdf
Sida 901-912

Michael Gerzon
http://wapedia.mobi/en/Michael_Gerzon

After studying mathematics at Oxford University, Gerzon joined Oxford's Mathematical Institute working on axiomatic quantum theory, until his work in audio took him into working as a consultant. At university he already had a keen interest in both the theory and practice of recording, which he shared with a few fellow students including Peter Craven (the two were later the co-inventors of the soundfield microphone, and collaborated on many other projects).

Over the next few years, this interest led to the invention of Ambisonics, which can be seen as a theoretical and practical completion of the work done by Alan Blumlein in the field of stereophonic sound. Although Ambisonics was not a commercial success, its theory underpinned much of his later work in audio such as his work with Waves Audio and Trifield. He was also active in the development of digital sound techniques, such as noise-shaped dither and Meridian Lossless Packing (MLP, the lossless compression used in DVD-Audio disks).
Senast redigerad av crion 2010-03-04 19:01, redigerad totalt 1 gång.
100% Digital

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-03-04 18:51

Nu är ju inte jag någon hififantast (stereo) utan snarare biofantast,men kan säga att under den tid jag hade en Meridian (561) så skedde den mesta lyssnigen utav vanliga cd skivor i trifield mode,vad jag kommer ihåg så gillade jag den moden bäst då...var ju ett tag sedan :) vet inte hur jag skulle tycka idag :?:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-04 21:13

crion skrev:
Almen skrev:Men slutprodukten var alltså tvåkanal från början, och du simulerar fram center och surround?

Jag hänvisar till AES referenslitteratur ist, det här ligger helt klart över min kunskapsnivå. Vet inte hur många som hänger med i denna teorin, men det kan ju vara kul att titta på grafer och formler ;-) :lol:

Optimum Reproduction Matrices for Multispeaker Stereo
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=7038

http://www.aes.org/journal/sample_issue ... 11_ALL.pdf
Sida 901-912

Michael Gerzon
http://wapedia.mobi/en/Michael_Gerzon

After studying mathematics at Oxford University, Gerzon joined Oxford's Mathematical Institute working on axiomatic quantum theory, until his work in audio took him into working as a consultant. At university he already had a keen interest in both the theory and practice of recording, which he shared with a few fellow students including Peter Craven (the two were later the co-inventors of the soundfield microphone, and collaborated on many other projects).

Over the next few years, this interest led to the invention of Ambisonics, which can be seen as a theoretical and practical completion of the work done by Alan Blumlein in the field of stereophonic sound. Although Ambisonics was not a commercial success, its theory underpinned much of his later work in audio such as his work with Waves Audio and Trifield. He was also active in the development of digital sound techniques, such as noise-shaped dither and Meridian Lossless Packing (MLP, the lossless compression used in DVD-Audio disks).

Jag fattar inte. Vad var svaret på min fråga? :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-04 22:04

Läst lite mer på länkarna.

...the center channel can have a limited bandwidth while offering
improvements in bass quality both in terms of power handling
and by improving modal dispersion in the listening
room. Alternatively, if a loss of spatial resolution at low
frequency is permitted, then the center channel could function
as a subwoofer with an upper response that extends
only into the lower midband frequency range. The left- and
right-hand loudspeakers would extend to high frequencies,
although with restricted low-frequency performance.

"limited bandwidth while offering improvements in bass quality both in terms of power handling"?

"the center channel could function as a subwoofer"?

Eh...? Skall man dela och skicka LF till C och HF till LR?

The technique augments the directional clues inherent in multichannel stereo reproduction by embedding HRTF data
such that the ear signals are matched more accurately to
those produced by the source image.

Och det kan man ju lösa i högtalarna om man väljer en välkonstruerad modell. :)

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-03-05 00:35

Första AES länken är skriven av Michael Gerzon, tyvärr kostar den en slant. Försökte hitta något som inte kostade stålar (AES PDF:er) och som tog upp en del av matrix metoderna och hur hjärnan uppfattar dem. Därav länk två, tyvärr förvirrar den mer än gör nytta i detta fall.
100% Digital

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-05 00:48

crion skrev:Första AES länken är skriven av Michael Gerzon, tyvärr kostar den en slant. Försökte hitta något som inte kostade stålar (AES PDF:er) och som tog upp en del av matrix metoderna och hur hjärnan uppfattar dem. Därav länk två, tyvärr förvirrar den mer än gör nytta i detta fall.

Ja, det var intressant, alltså. Men min fråga var ju om du simulerade fullständig 5.1, eller 3.0, eller något annat.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-03-05 00:59

Almen skrev:Men slutprodukten var alltså tvåkanal från början, och du simulerar fram center och surround?

Stereo är en simulering av L C R. Trifield identifierar C och syntetiserar SL/SR från spatialinformation. ;)
100% Digital

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2011-05-30 14:30

petersteindl skrev:Det beror på hur 3k implementeras. Det är mycket att tänka på vid sådan implementering. Görs det rätt finns det många fördelar. Görs det perfekt, så överväger fördelarna.

MvH
Peter

Peter, har du lust att berätta lite om hur du menar att det skall implementeras? Hur resonerar du, vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna?

Centerhögtalaren du utvecklat/utvecklar till "äggen", är den tänkt att användas vid "vanlig" tvåkanalslyssning också? Har vi "vanliga dödliga" med en centerkanal som är oanvänd när vi lyssnar på stereomaterial något att lära..? :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-30 17:30

Jag har diskuterat en grej om fantomcenter med en annan medlem som har likadana högtalare som jag.

Vi upplever att vid uppspelning av material producerat/mixat med 3 diskreta framkanaler i anläggningar bestående av 3 identiska högtalare fram blir ljudet från centerkanalen dovare om det återges via vänster och höger högtalare än via centerhögtalaren.

Man kan tänka sig att detta beror på skillnaden mellan mono- och stereohögtalare och vi har därför diskuterat design av en aktiv "anti-stereosystem-kompensation" för ändamålet att få centerkanalen att klinga lika oavsett avspelning via centerhögtalare eller som fantomcenter.

Skulle va kul med någon åsikt om detta.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-30 17:43

har ingen center än(4.1-anläggning), men jag tycker dts neo låter bättre än pro logic 2. Men det har mest med hur surroundljudet presenteras vid uppspelning av 2k musik. Ska bli intressant sen när jag har center och se om tycket kvarstår.

I nuläget tycker jag iaf att det är en trevligare upplevelse med dts neo- uppspelning av stereoinspelningar. Visst ibland blir det lite knas men oftast låter det väldigt bra och ibland väldigt mycket bättre än stereo.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-30 18:20

njoak skrev:
petersteindl skrev:Det beror på hur 3k implementeras. Det är mycket att tänka på vid sådan implementering. Görs det rätt finns det många fördelar. Görs det perfekt, så överväger fördelarna.

MvH
Peter

Peter, har du lust att berätta lite om hur du menar att det skall implementeras? Hur resonerar du, vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna?

Centerhögtalaren du utvecklat/utvecklar till "äggen", är den tänkt att användas vid "vanlig" tvåkanalslyssning också? Har vi "vanliga dödliga" med en centerkanal som är oanvänd när vi lyssnar på stereomaterial något att lära..? :)

Så småningom då Bremens centerhögtalare finns för lansering så kommer det mer info.

Bremens centerhögtalare är speciellt utvecklad för att uppfylla vissa krav som jag har satt för en högtalare som är placerad rakt framför lyssnaren och i samband med Bremens ägghögtalare HD3D-12.

Bremens system med centerhögtalare är tänkt för 2-kanals musiklyssning och för återgivning av talet i filmer som finns i centerkanalen. Det som händer då är att talet återges ur centerhögtalaren och front/sidohögtalarna där centerkanalens ljud blir starkast i centerhögtalaren.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-30 18:33

AndersP skrev:Jag har diskuterat en grej om fantomcenter med en annan medlem som har likadana högtalare som jag.

Vi upplever att vid uppspelning av material producerat/mixat med 3 diskreta framkanaler i anläggningar bestående av 3 identiska högtalare fram blir ljudet från centerkanalen dovare om det återges via vänster och höger högtalare än via centerhögtalaren.

Man kan tänka sig att detta beror på skillnaden mellan mono- och stereohögtalare och vi har därför diskuterat design av en aktiv "anti-stereosystem-kompensation" för ändamålet att få centerkanalen att klinga lika oavsett avspelning via centerhögtalare eller som fantomcenter.

Skulle va kul med någon åsikt om detta.

Då man sätter högtalare på olika position i rummet så kommer högtalarna att präglas av positionen i förhållande till lyssnarpositionen. Om högtalarna var och en för sig spelar och de mäter ungefär lika varandra på lyssnarposition så kan det bli så att det låter dovare om röster då två högtalare återger rösterna och man sitter på ekvidistans mellan högtalarna. Under en viss frekvens får man höjning av monosignal på 6 dB eftersom signalerna adderar i fas. Över en viss frekvens blir det mer stokastisk addition och då adderar nivåerna med 3 dB.

Sedan finns det en annas sak och det brukar jag höra och det är att ljud som kommer från sidan i vissa vinklar blir ljusare än ljud som kommer rakt framifrån. Då upplevs fantomprojiceringen som ljusare än en reell ljudkälla framifrån. Jag tippar att högtalarnas riktningsegenskaper kommer in och sätter sin prägel på det upplevda ljudet. Därför kan resultatet bli olika för olika högtalare.

MvH
Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi