Ljud över 15kHz e väl inget bra!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-20 02:07

IngOehman,

Apropå studier, har du några (psykoakustiska) studier på gång?
Eller några du skulle vilja dra i gång? Berätta!

Mvh E*

Nä, inte just.

I princip slutade jag med psykoakustikforskningen 1989, då jag tyckte att jag undersökt det mesta av betydelse efter 11 års studier.

Men jag har förstås tjyv-forskat lite sedan dess. Mest har jag dock kollat på mera elementära saker, som elektroakustik och liknande på senare år. Yrkesskadad som man är, är det svårt att inte alltid relatera allting till det man lärt sig om hörseln tidigare dock.

Men det tror jag bara är bra. Det är ju så lätt hänt att noja in på meningslösheter när man endast korrelerar saker till mätbarheter och glömmer hörbarheter.

Jag menar, även om man får fram nya mätistrument som kan avläsa distorsioner som ligger 50 dB längre ned än förr (säg -170 dB istället för -120 dB), så kommer "betydelsenivån" inte att ändra sig på samma sätt.

Hur små saker vi än kan mäta ligger hörnivåerna kvar på samma nivåer som de gjorde tidigare, och det är ju dessa hörgränser man måste förstå sig på, komplexa som de är.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-05-20 02:16

Här finns förresten ytterligare en länk som jag tycker är rätt kul läsning, inte så mycket om människans perseption i ultraljudsområdet, utan snarare om musik instrument som ger ifrån sig ljudenergi långt upp i ultraljuds området.

There's Life Above 20 Kilohertz!
A Survey of Musical Instrument Spectra to 102.4 KHz

En lite lustig upptäckt jag gjorde för något år sedan är att man kan uppfatta mycket högfrekvent ljud genom munnen när man har munnen öppen, det hela var en slump när jag arbetade med en högvarvig vinkelkap som jag upptäckte att det är en mycket påtaglig skillnad på det ljudtryck man uppfattar när munnen är öppen resp. stängd.

Jag hadde för tillfället ganska väldämpande hörselskydd på mig, och det ljud man uppfattade genom munnen var ganska högfrekvent o starkt, det var så pass stor skillnad att jag tycker det är ett fenomen som man borde undersökas närmare tänkte jag, för jag blev lite häpen över det, det kändes som om man hadde ljud inne i huvudet, väldigt lustig känsla. :o

Jag kan inte säga närmare bestämt vad det är för frekvensområde man kan höra igenom munnen, men klart är att lågfrekventa ljud, jag skulle gissa på så pass högt som närmare 5 kHz och därunder, passerar ganska så dämpat igenom munnen.
Om man har en högfrekvent tranducer riktad mot munnen så skulle man kunna testa hur pass högt upp i frekvens man kan höra, jag tror jag ska ta o prova på det vid något tillfälle! :P

mvh Michael

PS: edit: man kanske ska ha munnen stängd när man lyssnar till sin kära stereo... ;)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-20 02:37

MKo,

Inte så där värst högfrekvent (men det var väl inte vinkelslipen
heller?), men ...

Har du aldrig testat att lira Livin' on a prayer-riffet (*) med
såndäringa slang i munnen? Det har man ju! Det är bra häftigt. :D

(Man distar elgitarren, skickar den till en liten högtalare som
vidarebefordrar ljudet via en slang till munnen, där man formar det
och skickar ut det till en mikrofon.)

Somliga har visst tappat tänderna av för mycket sådant lir, men då
hade de förstås munstycken av metall också ...

*) Typ världens coolaste gitarrgrunka, ju! 8)

Detta om detta!

Mvh E*

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-05-20 02:43

okE*j... 8O :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-05-20 08:18

IngOehman skrev:I princip slutade jag med psykoakustikforskningen 1989, då jag tyckte att jag undersökt det mesta av betydelse efter 11 års studier.

Citat från artikel i Sydsvenska Dagbladet 30/3 2002:

"Redan i slutet av 1800-talet konstaterade som bekant chefen för USA:s patentverk att alla uppfinningar nu var gjorda och att fler patent därför inte var att vänta."

:D

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi