K-Special: Press, Pause, Play

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

K-Special: Press, Pause, Play

Inläggav Kraniet » 2011-06-05 23:17

Väldigt intressant dokumentär om hur konst"medier" håller på att ändras. Pratas om konstuttryck i allmänhet men rätt så mycket om musik. Hur tillgången till teknik påverkat hur man kan skapa och hur man kan distribuera sin konst och även hur den konsumeras har hållt på och håller på att förändra hela vårt förhållningssätt till konst.

http://svtplay.se/t/102869/press__pause__play
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-06-06 09:38

Bra program men det blev lite "pretto" ibland.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-06 10:35

Tack för tipset, såg det i natt och gillade det.
2021 maj på Spotify

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-06 16:42

kul att nån annan gillade det. :)

tyckte ändå det var en bra blandning av positiva och negativa åsikter om vart vi är på väg.

En sak som jag tycker verkar vara det största hotet är att folk blir vana vid mediokritet. Speciellt då artisterna själva allt mer sällan besitter teknisk kunskap. Risken är att de bara fokuserar på det konstnärliga och så sitter vi där med hemmagjord inspelning från vardagsrum som spelas in och återges som lågupplöst mp3.

Jag kollade upp Olafur Arnalds som var med i programmet. Väldigt bra musik men inspelningarna verkar inte ha så hög teknisk nivå som man skulle kunna önska sig..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-06-07 09:37

Kraniet skrev:...
En sak som jag tycker verkar vara det största hotet är att folk blir vana vid mediokritet. Speciellt då artisterna själva allt mer sällan besitter teknisk kunskap. Risken är att de bara fokuserar på det konstnärliga och så sitter vi där med hemmagjord inspelning från vardagsrum som spelas in och återges som lågupplöst mp3.
...

Jag uppfattade det som att de farhågor för lägre kvalitet som framfördes hade en annan grund. Att man mecklar och donar för mycket för att uppnå perfektionism (qvantisering, pitch-correction osv) att det tar död på känslan i musiken. Den här strävan efter teknisk perfektionism får alltså helt motsatt effekt - musiken blir tråkigare att lyssna på! :(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-07 11:14

Stod i köket och lyssnade på P3, något popprogram. Inför en av låtarna hör jag programledaren säga: - och nu ska ni få höra en riktigt fin inspelning, det är skönt att lyssna på dyra välgjorda inspelningar -. 8O
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Generellt om hifi