Lyssning till piP, Dynaudio samt Majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilka högtalare tror du lät bäst ?

Pip med aktiva subbasar.
25
27%
Linn majik 140
12
13%
Dynaudio Contour 3,4
54
59%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-05-26 23:21

DS skrev:
RogerJoensson skrev:
Och vad är det som är konstigt med att lilla Pip skulle ha svårt att matcha de andra

Därför att Pip kräver så fruktansvärt mycket av sin omgivande miljö för att ens komma i närheten av vad den kan leverera. Finns det någon på forat som kan påstå att Pip levererar lika mycket välljud i sitt hem som den gör i sin demonstrationsmiljö? eller Pi60 för den delen?

Det snackas ju om hur välspelandes dessa högtalare är, men under vilka förhållanden gör den det!?

Är det verkligen en grundläggande förutsättning att ditt hus/lägenhet måste byggas om för att få högtalarna att prestera ordentligt?

:?

Har inte lyssnat på Pip utanför Ingvars källare, har inget intresse av det heller då jag anser att de är för små. Men du, jag har haft Pi60s i 2 år nu och har kört dem till största delen helt utan dämpning i mitt ganska livliga vardagsrum. Och jag tycker absolut inte att de låter dåligt. Måhända att dina teorier stämmer för Pip men för Pi60s håller jag inte alls med. De låter utmärkt även under "sämre" förhållanden.

Sen kan man väl ha olika uppfattningar om vad som är "bra" ljud kanske. Men att de skulle låta illa automatiskt vid avsaknad av dämpning tycker jag är trams.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-05-26 23:23

JanBanan skrev:
MichaelG skrev:
zapanasta skrev:
JanBanan skrev:
Laila skrev:Fan, har ni inte gett er än . . . va gafflar ni om . . . :roll: 8O . . .
va inte matchen redan avgjord . . . :roll: :D

Men det blev ju fel resultat! Fel elektronik. Fel akustikbehandling. Fel musik. Fel deltagare. Fel preferenser. Bristande erfarenhet. Osv.

Ja det är otroligt,men förvånad blir man ju inte efter ett antal år här på forumet :)

Herrarna fortsätter att imponera med sin briljanta analys! :D

Kram, Michael

Duktige herrn missade kanske dessa:

Nattlorden skrev:Dynaudios imponator-bas gick alltså hem... och med tanke på ljudbildskommentaren så ställer jag mig tveksam till om T-kvot och väggdämpning på piP var "by the book". Eller så har recensenten helt andra kriterier på vad ljudbild är än jag.

Sen tycker jag det är trist att "vad kan spela högst" är en parameter att väga in.... man skall naturligtvis inte pressa något ur användningsområdet innan man börja jämföra.

RogerJoensson skrev:
Richard skrev:DYNAUDIO !
..var vinnare med bred marginal vid lyssningen.

Den enda som spelade i ett på något vis akustikbehandlat rum(?).
Vad hjälpte det att piP hade hjälp av två xxls- tolvor då de inte klarar att spela tillräckligt högt utan ansträngning, och inte heller låter lika rent vid lägre ljudnivåer.

Pip är en liten högtalare. Det var väl inte så svårt att gissa att om vill man spela jättehögt så borde den ha svårt att hänga på de övriga, i jämförelse, jätteburkarna. :roll:

prolinn skrev:Hade gissat att piP-anläggningen skulle göra bäst ifrån sig. Majik 140 med dålig källa är inget vidare och även Dynaudio trodde man skulle dissikera Spotify (även premium-varianten) som den sörja det är, men Dynaudio är tydligen sämre än man kunde befara. Att det inte framgår hur dåligt MP3 är, är chockerande. Vad ni menar med bättre är också en smula svävande. Att av detta dra slutsatsen att piP eller Majoik 140 är sämre högtalare än Dynaudio 3.4 känns väl löst.

Logiken haltar till hakan. Den enda någorlunda säkra utsagon av ert test torde vara att Squeesebox Duetten är riktigt dålig.

MagnusÖstberg skrev:Aha, de stackars XXLS-basarna var inte aktivt kompenserade och ni delade alldeles för djupt i frekvens. Ni delade säkert med nån gammal hembioreceiver med 24/12 också så att stackars piP fick hicka när ni spelade lite starkare.

Då så, ja då blir det ju såklart fel resultat.

Men denna typen av smågliringar får man väl leva med? Men bara inte skitsnacket tar över hela tråden så.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-26 23:29

Skitsnacket verkar faktiskt ha tagit över nu.
Om ingen har något mer att säga om testet i sig - skriv inget då.

Tack /K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-26 23:29

Aerob skrev:
sprudel skrev:
MagnusÖstberg skrev:
JanBanan skrev:Om det är någon som beter sig som en kuf här så är det du.

Du avreagerade dig rätt diskret iallfall, det är ju inte alla som kan läsa i den forumdelen du skrev det i.Känns det bättre nu?

Vaddå forumdel som inte alla kan läsa? Jag hänger inte med.

Spam-avdelningen...

Tack, men det blev jag inte ett dugg klokare av..spa-avdelning finns ju på vissa förnämliga anläggningar, men spam?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-05-27 00:58

DS skrev:
Tengil skrev:
DS skrev:Därför att Pip kräver så fruktansvärt mycket av sin omgivande miljö för att ens komma i närheten av vad den kan leverera. Finns det någon på forat som kan påstå att Pip levererar lika mycket välljud i sitt hem som den gör i sin demonstrationsmiljö? eller Pi60 för den delen?

Det snackas ju om hur välspelandes dessa högtalare är, men under vilka förhållanden gör den det!?

Är det verkligen en grundläggande förutsättning att ditt hus/lägenhet måste byggas om för att få högtalarna att prestera ordentligt?

:?

Det där är en myt, jag har hört PiP i de mest skiftande miljöer och det har alltid låtit som en PiP.
Bara för att en konstruktör rekommenderar hur en högtalare skall vara uppställd, innbär ju inte att alla andra konstruktörer som inte rekommenderar placering automatiskt har en universell högtalare som funkar i alla läger. Jag förstår inte att folk ideligen försöker vända på en rekommendation till något negativt.

Enligt dig ja, är det en myt bara för att du upplever det så?

Det fattades lite text i din citering, nu blir det lite begripligare
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-27 11:39

Jamen, nu får man nog tänka till lite.

Det är ju en rätt dum rekommendation att inte följa eftersom det nog mer måste se som en installationsinstruktion.

Utan dämpning bakom och näravägg-placering kommer piP som jag ser det bli tråkig eftersom man dels saknar väggstödet och men även den viktiga dämpningen över 300hz som högtalaren behöver för balansering. Just det att ta bort faktorn första väggreflexen som kan smutsa ner återgivningen och att utnyttja väggstödet är ju det jäkligt smarta med högtalaren.

Eller minns ni inte alla diskussioner om hur fördjävligt piP låtit på de mässor där Veteran-Hifi använt dem och bara ställt in dem lite hursomhelst? Då var ju alla sååå överrens om att det inte var högtalarens fel utan obetänksam placering utan dämpning :)

Alltså, jag anser ju att piP är bra just därför att den är konstruerad för att verkligen kunna prestera lite bättre än högtalare som inte tar avstamp i de problem/förutsättningar som rum har.

Som jag ser det innebär det att den nog också kan upplevas som något sämre om man inte följer rekommendationerna som tillverkaren ger. Åtminstonde tycker jag att det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-27 12:07

MagnusÖstberg skrev:Som jag ser det innebär det att den nog också kan upplevas som något sämre om man inte följer rekommendationerna som tillverkaren ger. Åtminstonde tycker jag att det.

Håller med och jag tycker nog försämringen är ganska markant. Därför har jag svårt att förstå Rickard som inte ställer pip enligt rekommendationen.
Som att köpa en dyr bil och sätta på fyrkantiga hjul.
Senast redigerad av subjektivisten 2011-05-27 14:32, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-27 14:19

sprudel skrev:
Aerob skrev:
sprudel skrev:
MagnusÖstberg skrev:
JanBanan skrev:Om det är någon som beter sig som en kuf här så är det du.

Du avreagerade dig rätt diskret iallfall, det är ju inte alla som kan läsa i den forumdelen du skrev det i.Känns det bättre nu?

Vaddå forumdel som inte alla kan läsa? Jag hänger inte med.

Spam-avdelningen...

Tack, men det blev jag inte ett dugg klokare av..spa-avdelning finns ju på vissa förnämliga anläggningar, men spam?

Ah, det är bara ett gäng gamla testisar som hänger där, grotta inte ner dig i det där nu! :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-27 16:24

Aerob skrev:Ah, det är bara ett gäng gamla testisar som hänger där, grotta inte ner dig i det där nu! :wink:

Åh f-n har ni hängt in dem där, då kan jag inte vara med. Jag använder mina testisar fortfarande. Pöka är ju görskoj, nästan som Hifi, faktiskt! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-27 16:36

KarlXII skrev:
Skitsnacket verkar faktiskt ha tagit över nu.
Om ingen har något mer att säga om testet i sig - skriv inget då.

Tack /K12

+1 = bästa inlägget i den här tråden!
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-30 16:24

Epilog:

Nu har jag provat med massiv dämpning på sido- väggarna av de två piP högtalarna, och jag måste säga att det gjorde susen.

Dämpning bakom högtalarna gjorde ingen skillnad i jämförelse.
Tretex med rockwool bakom är en effektiv basfälla.
Kanske beror det på att mitt stora vardagsrum är behäftat med två enorma fönster på vänster sida. Dämpas reflexen från dessa låter det otroligt mycket bättre.
Klangen, stereobilden, och mellanbasen låter mycket bättre med dämpningen på sidorna.

Musikåtergivningen är nu helt i klass med återgivningen hos mx via hans dynaudiohögtalare. Kanske gör Ipadens ljudkvalitet ( som är aningens bättre än SB Duet tycker jag ) också sitt till.

...så det känns inte speciellt aktuellt med något byte av piP: arna 8)

Inte heller att byta några subbasar- de låter renare och djupare de också,
med dämningen på sidoväggarna. Två 12:or är kul... :P
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-30 21:10

Du har bara glömt bort hur underbart det lät här och berusat ditt sinne med
oljud. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 21:59

Kul test och tråd det här. Jag uppskattar också att ni avhöll er från exalterat och ohejdat rusdrycksintag. Många såna här testrapporter handlar nästan lika mycket om efterfesten som om HiFi. "Nån som har sett min sub? Jaha, i Flen. Oj då..."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-30 22:41

Flint, kolla vad jag hittade i min kåmmputter :)

Bild och Bild

MvH :D
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-05-30 22:51

mx skrev:Jag har bäst stereo i världen!
Det finaste jag läst på Faktiskt.se :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 22:52

petersteindl skrev:Flint, kolla vad jag hittade i min kåmmputter :)

Bild och Bild

Peter

Japp. Den är fin. Var min avatar för en tre - fyra år sen. Känns som en bättre och närmare bild av mig själv än något foto kan fixa.
Den framhäver min ödmjuka attityd som kan ses i både blicken och kroppshållningen.

Vi kör den igen. Tack!

//

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-05-30 23:37

Flint skrev:
petersteindl skrev:Flint, kolla vad jag hittade i min kåmmputter :)

Bild och Bild

Peter

Japp. Den är fin. Var min avatar för en tre - fyra år sen. Känns som en bättre och närmare bild av mig själv än något foto kan fixa.
Den framhäver min ödmjuka attityd som kan ses i både blicken och kroppshållningen.

Vi kör den igen. Tack!

//

+1 :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-01 19:58

mx skrev:Du har bara glömt bort hur underbart det lät här och berusat ditt sinne med

...tog bort dämpningen av sidoväggarna och usch så dåligt ( förhållandevis ) det lät, igen.. 8O

..tänk att du och eriken fick lyssna till detta oljud.

Tillbaka med all dämpning och ...- viola ! Tillbaka i elitklass igen.

Finns nog knappast några minimonitorer som besegrar piP om de får goda förutsättningar.

Inte ens Dynaudio.

PiP med aktiva subbasar är crème de la crème. Men bara med dämpad vägg.

:wink:

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-06-01 20:22

Richard skrev:
mx skrev:Du har bara glömt bort hur underbart det lät här och berusat ditt sinne med

Finns nog knappast några minimonitorer som besegrar piP om de får goda förutsättningar.

Inte ens Dynaudio.

Så då konstaterar vi att en väldigt stor del av piP:s omvittnade välljud kommer från ett väl akustikkontrollerat rum?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-01 20:24

penke62 skrev:
Richard skrev:

Inte ens Dynaudio.

Så då konstaterar vi att en väldigt stor del av piP:s omvittnade välljud kommer från ett väl akustikkontrollerat rum?

Jag skulle nog säga att det stämmer bra, det. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-01 23:57

Hur fick du tag i dämpmaterial så snabbt?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-02 00:16

Panik ångest... :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-02 00:17

DVD-ai skrev:Panik ångest... :D

:D
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-02 06:14

mx skrev:
DVD-ai skrev:Panik ångest... :D

:D

8O :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-02 08:39

Jättekul att folk träffas och lyssnar hur det låter hos varann osv (Tycker jag är kul med :) )

Men ska man bedömma högtalare sinsemellan så lär nog man se till att dom får spela på samma ställe i ett ok rum (Obs,bara min personliga åsikt vad jag tycker är mest rättvist)

Bara att gå runt i olika rum och hoa eller klappa händerna så låter det ju olika överallt för det mesta..Mvh..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-02 09:47

mx skrev:Hur fick du tag i dämpmaterial så snabbt?

Min bror är numera ACO och SD- fantast. 8)

...och jag hade två stora dämppaneler ( tunna) i förrådet...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-02 09:54

Det lät ju jättebra hos dig!

Förresten, fungerar airporten bra? Funderar att skrota SB Duet och använda IPad och airporten för spotify premium istället.

Spotify låter minst lika bra- och fungerar bättre..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-02 10:03

subjektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Som jag ser det innebär det att den nog också kan upplevas som något sämre om man inte följer rekommendationerna som tillverkaren ger. Åtminstonde tycker jag att det.

Håller med och jag tycker nog försämringen är ganska markant. Därför har jag svårt att förstå Rickard som inte ställer pip enligt rekommendationen.
Som att köpa en dyr bil och sätta på fyrkantiga hjul.

Jag måste hålla med er båda. :)

De fykantiga hjulen blev helt runda efter dämpningen av sidoväggarna. 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-07 21:46

Richard skrev:

Det lät ju jättebra hos dig!

Förresten, fungerar airporten bra? Funderar att skrota SB Duet och använda IPad och airporten för spotify premium istället.

Spotify låter minst lika bra- och fungerar bättre..

Jo, Airport Express fungerar bra här.
Alea iacta est.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi