Hjälp; Udda kabel i blåtandslurar, glappproblem.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Hjälp; Udda kabel i blåtandslurar, glappproblem.

Inläggav bootstrap » 2011-06-05 20:41

Tjenixen.

Jag behöver hjälp med att hitta en kabel som jag kan ersätta den som sitter i min blåtands, sennheiser mm 400 lurar.

Kabeln går i bygeln och kopplar ihop lurarna batteri och styrning. Kabeln har hela 7st ledare men endast 2mm i diameter. Kardellerna är lackade som isolering och en yttermantel i vanligt gummi.

Jag har lite problem att hitta en kabel som jag kan använda.

Någon som har tips till mig?

ps har mailat sennheiser om råd och om dom kanske till och med kan skicka en kabel men jag tänker inte sätta allt mitt hopp på detta.

Trevligt helg

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-07 19:46

Funderar på om jag måste beställa en sån här rulle:
http://www.electrokit.se/index.php

Och helt enkelt bygga min egen kabel 8O

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-07 19:56

Har du ett gammalt (Nokia iaf) mobilheadset med stor/bred kontakt (de som har ett litet chip i sig för stereo!) så har du flera (6?) tunna ledare ihoptvinnade i den tjockare delen av sladden (mellan Mic och kontakt), kan det vara nåt :)

Köp ett gammalt HS-20(eller vad de hette) på tradera för en tjuga och slakta...!

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-09 12:04

Fick svar från sennheiser och det finns inga reservdelar till lurarna, man lagar dom helt enkelt inte. inte förvånande i sig... många detaljer var ihoplimmade och det kommer bli en del pill att få ihop det snyggt igen.

Hursom, jag funderat mycket på att slakta andra kablar för att få det jag behöver. Men nu beställade jag emaljerad koppartråd, 0.05mm, från elfa. Det blir smidigast helt enkelt, som gott om tråd att göra fel med osv. Så har jag nog tråden imorn så kan jag bygga på lördag inför en resa på söndag :)
Funderade på litztråd också men den var på tok fördyr, då kunde jag likagärna köpt nya lurar :)

Som med mina carlsson kommer jag dokumentera och slänga upp på bloggen sen för den nyfikne :)

Återgå till Generellt om hifi