Hur dela upp ett stort kondensatorvärde i 1:a ord filter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

vilken skola

skola1
3
33%
skola2
2
22%
skola3
1
11%
skola4
0
Inga röster
kvittar
3
33%

Antal röster : 9

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-13 09:49

Det köper jag, ursäkta. Men visst skulle det vara intressant för mig att få svaret " eftersom det är ett så stort arbetsområde på elementet är det inte fel att ha värden i fallande ordning, som orginalfiltret, för att få ett bra impulssvar" eller det är förkastligt att ha så olika värden pga de fasfel som de genererar."
Lite allmänt så där, fördjupningar i all ära, men det handlar för min del om att köpa ett antal komponenter med olika värden till ett visst pris. Det är ju inte lika okomplicerat som att köpa 22 liter mjölk till ett recept, ska jag köpa 3x7 +1 liter eller 22x1 liter.
I det här fallet har ju mjölken lite olika egenskaper beroende på förpakningstorlek. : )

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-13 10:09

Och det är du verkligen helt säker på? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-13 10:12

adagio skrev:Så med MG 1,6qr också, det är i grunden en mycket fin preformer men den fick bara kosta 26000 kr.

Fast den är inte alls lika prisvärd på denna sidan Atlanten. Det är en budgetprodukt och visst tycks det finnas en spridning på dem som många inte väntar sig i den prisklassen. Magnepan verkar ha taskig kvalitetskontroll. Hoppas verkligen att den är bättre än vad den var på mina gamla Tympani. Dessvärre rapporteras det en del om att så inte är fallet...

adagio skrev:Jag vill inte uppfinna hjulet igen, det finns ju massor av erfarenhet som jag kan få ta del av, både här och på andra ställen på nätet.

Alldeles för många sätter tyvärr likhetstecken mellan dyrt och bra.

adagio skrev:Jag har en klar bild över vilka komponerar jag vill använda och varför, den enda frågan jag hade var hur jag skulle dela upp eller inte och kanske en liten vettig motivering, ska väl inte vara så svårt att komma med? Kom igen nu, va lite glada o possitiva. Det finns ju redan flera färdiga recept, ifråga sätt nu inte mig och mina motiveringar utan hjälp till lite.
Vi kan utgå från att orginalfiltret håller sig inkom 2% jag kommer givetvis att beställa matchat från fabrik, frågan är bara ska jag välja en huvudkondensator med så högt värde som möjligt och en liten bypass. Tre lika stora, två stora lika och en liten, varför väljer magnepan just tre olika stora, ja så ser det ut alla filter?

Jag hävdar fortfarande att en liiiten förflyttning av dig själv eller högtalarna ger betydligt större skillnader än vilka kondensatorvärden du kombinerar. Att Magnepan väljer just den kombinationen av kondensatorer beror väl på att de tycker det blir bra och kanske prisvärt med just dem? Trådens resistans på elementen är också ca 2%. Jag tror inte element och filter matchas hos Magnepan. Hur har du förresten diskanterna? Utåt eller inåt? Där kan vi tala om rätt stora skillnader som ingen borde missa i ett blindtest... Vad man tycker är bäst, är en smakfråga precis som val av filterkomponenter.

PS. När det gäller bilar är det ju heller inte så att alla tycker att de blir bättre med andra fjädringkomponenter. Med tanke på att de komponenter du räknar upp tyder på en viss förkärlek för sportighet, något som efterfrågas av en minoritet av köparna enligt inte minst tyska undersökningar. Konstig nog tror biltillverkarna fortfarande att just sportigheten är viktig. Antagligen för att det ska ge sken av ungdomlighet. Säger jag som betat av en mängd sportchassin på Audi-tiden.... Sedan såg jag ljuset och kör gashydrauliskt. DS.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-13 10:20

adagio
Jag skulle köpa en påse standardkomponenter och labba på måfå (men förstås rätträknat) hellre än några få mytkomponenter för samma summa. Kanske funker det du felaktigt kallar "kaskadkoppling" - kanske inte. Du får nog helt enkelt bara testa själv.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 15:01

petersteindl skrev:Vad är det för fel på en konding på 22 µf? Elfa har sådana i polypropylen :) färgen på kondingarna är svart. Neutralt och bra :)
Varför gå över ån för att hämta vatten?

MvH
Peter

Priset.

Jag skulle hävda att bästa sättet oftast är att ta en t ex 18 uF med dålig tolerans men bra egenskaper, t ex en massproducerad polyesterkonding.
Sen mäter man den och hittar en eller två ytterligare kondingar ur sin låda som sammanlagt ger 22uF med den noggrannhet man faktiskt tagit reda på behövs.
Beroende på vad det är för kondensatortyper man sen verkligen använder kan det kanske behövas nån avkopplingskonding om man har höga eller varierande förluster.

Noggrannheten beror på exakt vad man gör med kondingen, och med högtalarelement inblandat kan det (har jag hört) handla om knepiga saker som kräver god precision.
Eller också är allt coolt och man kanske klarar sig med ±10%....

Svårt att veta a priori.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 15:01

Flint skrev:adagio
Jag skulle köpa en påse standardkomponenter och labba på måfå (men förstås rätträknat) hellre än några få mytkomponenter för samma summa. Kanske funker det du felaktigt kallar "kaskadkoppling" - kanske inte. Du får nog helt enkelt bara testa själv.

+1

Eller snarare +22...

Det FINNS esoteriska egenskaper hos vissa typer av komponenter, men dom bör normalt undvikas, av just det skälet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-14 03:31

Håller med, i varje fall om jag får jämföra med att försöka åstadkomma något
vettigt baserat på "goda råd" i tumregelförpackning. Får du några sådana så
släng dem direkt.

Om du på allvar vill lära sig något om dessa saker så starta från grunden och
lär dig på riktigt. Att lära sig några populära myter eller domatiska påståenden
utantill, är motsatsen till kunskap.

Vh,iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 08:32

Men lite snudd på oseriös kan väl alla få va nångång ibland i alla fall, va? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-14 11:22

Hell Yeah!

Men tumregler för hur man skall vara oseriös? Det verkar nästan lite onödigt
kan jag tycka. Oseriös kan man ju vara helt på improvisation! ;) Tror till och
med att det ofta blir bättre.

Fördelen med att improvisera är att man känner den vacklande grunden som
det då vilar på, medan den som följer en tumregel ofta tror att de gör "rätt".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 11:32

IngOehman skrev:Hell Yeah!

Men tumregler för hur man skall vara oseriös? Det verkar nästan lite onödigt
kan jag tycka. Oseriös kan man ju vara helt på improvisation! ;) Tror till och
med att det ofta blir bättre.

Fördelen med att improvisera är att man känner den vacklande grunden som
det då vilar på, medan den som följer en tumregel ofta tror att de gör "rätt".

Vh, iö

Instämmer. +

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-14 17:45

Shysta inlägg, gläder mig faktiskt att spontana inlägg som dessa får plats också. Jag följer exemplet och tar till mig att tumregler är dumregler och att jag följer mitt hjärta och min magkänsla med alla goda och olika råd i bakhuvudet. Vi får väl se vad det blir...........

Föregående

Återgå till Generellt om hifi