adagio skrev:Så med MG 1,6qr också, det är i grunden en mycket fin preformer men den fick bara kosta 26000 kr.
Fast den är inte alls lika prisvärd på denna sidan Atlanten. Det är en budgetprodukt och visst tycks det finnas en spridning på dem som många inte väntar sig i den prisklassen. Magnepan verkar ha taskig kvalitetskontroll. Hoppas verkligen att den är bättre än vad den var på mina gamla Tympani. Dessvärre rapporteras det en del om att så inte är fallet...
adagio skrev:Jag vill inte uppfinna hjulet igen, det finns ju massor av erfarenhet som jag kan få ta del av, både här och på andra ställen på nätet.
Alldeles för många sätter tyvärr likhetstecken mellan dyrt och bra.
adagio skrev:Jag har en klar bild över vilka komponerar jag vill använda och varför, den enda frågan jag hade var hur jag skulle dela upp eller inte och kanske en liten vettig motivering, ska väl inte vara så svårt att komma med? Kom igen nu, va lite glada o possitiva. Det finns ju redan flera färdiga recept, ifråga sätt nu inte mig och mina motiveringar utan hjälp till lite.
Vi kan utgå från att orginalfiltret håller sig inkom 2% jag kommer givetvis att beställa matchat från fabrik, frågan är bara ska jag välja en huvudkondensator med så högt värde som möjligt och en liten bypass. Tre lika stora, två stora lika och en liten, varför väljer magnepan just tre olika stora, ja så ser det ut alla filter?
Jag hävdar fortfarande att en liiiten förflyttning av dig själv eller högtalarna ger betydligt större skillnader än vilka kondensatorvärden du kombinerar. Att Magnepan väljer just den kombinationen av kondensatorer beror väl på att de tycker det blir bra och kanske prisvärt med just dem? Trådens resistans på elementen är också ca 2%. Jag tror inte element och filter matchas hos Magnepan. Hur har du förresten diskanterna? Utåt eller inåt? Där kan vi tala om rätt stora skillnader som ingen borde missa i ett blindtest... Vad man tycker är bäst, är en smakfråga precis som val av filterkomponenter.
PS. När det gäller bilar är det ju heller inte så att alla tycker att de blir bättre med andra fjädringkomponenter. Med tanke på att de komponenter du räknar upp tyder på en viss förkärlek för sportighet, något som efterfrågas av en minoritet av köparna enligt inte minst tyska undersökningar. Konstig nog tror biltillverkarna fortfarande att just sportigheten är viktig. Antagligen för att det ska ge sken av ungdomlighet. Säger jag som betat av en mängd sportchassin på Audi-tiden.... Sedan såg jag ljuset och kör gashydrauliskt. DS.