Dekonstruerad musik dödar engagemang

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-06-07 18:12

Funderat och lysnat på min bilradio. Den representerar ju inte alla apparater utan är en fabriksmonterad sak.

Men tillbaka till PEters fråga. Vad är det om utmärker apparater som inte är high end. Tror att det verakr vara jämna övertoner. Blir så att säga lite utsmetat. Inte udda vad jag kan höra.

Men någon som vet mera. Eller är det så att trådskaperen stött på en behaglig puckel någon stans i mellanregister eller både och.

Först måste man kansek begripa vad är ddet som utmärker det ljud som trådskaparen talar sig varm för. I alla fall inte illa om. Vad är det för dist/färgning som han och vi stötter på när vi inte lyssnar på finanläggningen?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-07 19:36

Fast jag tror inte det handlar så mycket om färgning eller inte, jag tror det handlar mer om själva samspelet mellan lyssnare-återgivning-musikval.

Som Peter var inne på, olika sätt att lyssna beroende på person. Vilket sedan förhåller sig till en inspelning av en speciell sorts musik som spelas i en viss anläggning.

Annars är vi ju tillbaks i ruta ett; allt blir bättre bara man får bättre återgivning. Vilket ju inte stämmer med TS upplevelse.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-07 19:54

Vet inte om jag kan stå för följande, men just nu känns det som en relevant hållning:'

Jag skiter högaktningsfullt i huruvida återgivningen sker korrekt och neutralt eller inte.

Det enda jag är beroende av är att få en tillfredsställande upplevelse.

Om den tillfredsställande upplevelsen bygger på ackuratess eller inkokt gurka är (tror jag) egalt.

Att vara säker på att det jag hör är exakt det som hördes vid inspelningstillfället känns inte helt nödvändigt i sig självt.
För mig.
Tror jag.

Det väsentliga är att jag får en illusion som motsvarar mina förväntningar om en realistisk upplevelse.

Jag bryr mej nog inte så mycket om fakta i sig, som om att bli emotionellt omruskad av vaxsspisandet.

Men, om det är fakta som gäller för att nå det syftet, så fine!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-07 21:33

Strmbrg skrev:Jag skiter högaktningsfullt i huruvida återgivningen sker korrekt och neutralt eller inte.

Strmberg, Strmberg för guds skull passa dig. Modsen diskuterar nog fortfarande att du spelade med bara en kanal i båda högtalarna.

mvh/Harryup
:-)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-07 21:44

Harryup skrev:
Strmbrg skrev:Jag skiter högaktningsfullt i huruvida återgivningen sker korrekt och neutralt eller inte.

Strmberg, Strmberg för guds skull passa dig. Modsen diskuterar nog fortfarande att du spelade med bara en kanal i båda högtalarna.

mvh/Harryup

Isch,

Det gör mig ingenting (hoppas jag). Hela tillvaron kan ju vara en illusion.

Häromdagen hörde jag ett stycke på P2 som jag tog för givet var Haydn.
Men det visade sig vara Mozart.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-07 21:49

Strmbrg skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Isch,

Det gör mig ingenting (hoppas jag). Hela tillvaron kan ju vara en illusion.

Häromdagen hörde jag ett stycke på P2 som jag tog för givet var Haydn.
Men det visade sig vara Mozart.

Tror du det kan ha varit fasfel som bidrog till tonsättarskifte? Eller var det grupplöptiden som spökade?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-07 21:55

Jag tror mest på ett fasligt fel.

Eller möjligen på grupptrycket.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-07 22:18

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-07 22:49

Mozart kan aldrig bli fel i mono.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-15 02:13

Strmbrg skrev:Det Lennart och Conny skriver är intresant och tänkvärt.

Jag vill gärna lägga till den omvända aspekten, eftersom det nog är ganska komplext allt detta med upplevelser:
Nämligen att man emellanåt inte förväntar sig alls.
Utan snarare tar för givet.

Det kan ju klassas som placebo, helt enkelt.
Man är övertygad om att en viss pryl är överlägsen allt annat. Den övertygelsen stänger då av vissa processer hos mottagaren.

Jag tänker som så att en anläggning påverkar lyssnaren på mer sätt än bara via ljudåtergivning. Förväntningar, "Set and setting", interaktion - en massa saker som påverkar tankeprocesser och upplevelse. Utan att vi är särskilt medvetna om det.

Sen kan ju faktorer hos lyssnaren variera - dagsform, sinnesstämning... som du säger, det är komplext :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-15 11:56

Det som jag finner intressant är ofta dom som säger sig ha en "sund" och "fri" inställning på hifi är samma personer som hela tiden ältar problem och krånglar.
Undrar vad det kan beror på?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-15 11:58

subjektivisten skrev:Det som jag finner intressant är ofta dom som säger sig ha en "sund" och "fri" inställning på hifi är samma personer som hela tiden ältar problem och krånglar.
Undrar vad det kan beror på?

Det gäller annat åxå. De som ägnar sig åt hälsokost, yoga, naturmediciner, motion etc är ofta de som också drabbas av en massa åkommor och dör tidigt - om man nu får komma med lite förutfattade meningar :-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-15 12:49

subjektivisten skrev:samma personer som hela tiden ältar problem och krånglar.

Undrar vad det beror på att vissa hela tiden angriper på det personliga planet, istället för att diskutera sakfrågan?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-06-16 09:47

phloam skrev:
subjektivisten skrev:samma personer som hela tiden ältar problem och krånglar.

Undrar vad det beror på att vissa hela tiden angriper på det personliga planet, istället för att diskutera sakfrågan?

Man skulle kunna fortsätta med att säga "undra vad det beror på att vissa alltid måste komma med pikar...istället för att diskutera sakfrågan" :wink:

Dock tycker jag subben håller sig till sakfrågan i detta fall och ställer en berättigad och intressant fråga.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi