Är min stereo sjuk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Är min stereo sjuk?

Inläggav Falkis » 2011-06-18 22:01

När jag spelar musik som låter bra, så kan jag spela högt som fan, men det är jättestor skillnad på olika inspelningar. Vissa saker kan låta jättevasst och djävligt, men andra smeker mina trumhinnor som ljummen honung?

Detta inträffade efter att jag fick diskanter av magnus östberg, till skänks, såna där hd535 eller vad de nu heter, fra nörge.

Är det så när man äntligen fått till det, att det är sån skillnad, allt från superduper till ett ljud som låter som en upplevelse av elefantexkrementer?

Det är ett 2,5 ohms motstånd, samt en fetto-konting på 4,7 uf som delar, och det spelar väldigt bra. de två åttatums mellanreggen/basarna kör jag fullrange, för de lät rätt bra från början.

/A

Edit: så här ser mina högtalare ut! http://s1225.photobucket.com/albums/ee3 ... filter.mp4

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-18 22:18

Hade du piezo-diskanter innan? 8O

Då förstår jag att det låter annorlunda, om det är bättre eller sämre kan jag inte säga så här på avstånd men definitivt annorlunda.

Visserligen är en av nackdelarna med en bra anläggning att den obamhärtigt avslöjar vilka skivor som är ljudmässigt dåliga hantverk, samtidigt är det så att en riktigt bra återgivning ändå kan göra det mer uthärdligt att utstå dessa dåliga skivor såvida de är hyggliga musikaliskt sett. Även om man hör bristerna tydligt, så kan man också höra fördelarna lika tydligt.

MEN en mindre bra anläggning kan maskera en del av de värsta bristerna så då vet man inte ens om dem, och inte hur det skulle kunna låta heller, så teoretiskt kan det vara lättare att leva med i vissa situationer.

I det långa loppet är ändå en ren och transparent återgivning det man rimligtvis borde föredra.

Huruvida dina högtalare numera är rena och transparenta eller inte har jag inte en susning om.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-06-18 22:21

Så högt som tolvstrukna A kan du nog spela oavsett diskant.
Starkt däremot... :)

Nej men skämt åsido, kan det vara så att den nya diskanten helt enkelt avslöjar hur kassa vissa inspelningar är? Eller så lägger den till information som du i de "runda inspelningarna" inte märker av på grund av de från början är just "runda"...

/christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Återgå till Generellt om hifi