Mera mumbo jumbo?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kris10an

Mera mumbo jumbo?

Inläggav kris10an » 2011-06-22 10:47

Som vanligt när någon tillverkare påstår att deras förstärkare låter så oerhört mycket bättre än alla andra så blir åtminstone jag misstänksam. Sååå stora skillnader brukar det inte vara.. eller?

soraya

mer tekniskt snack än det brukar vara i reklam, men är det vettigt det som sägs, eller är det bara tomt tech-snack för technördar? Lite snabbt omräknat från Australien dollar får jag det till 35000 kr, vilket i mitt tycke är rejält i överkant för ett 100 w steg.. :?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-22 11:01

för 35kkr så ska ett steg absolut kunna leverera > 2x500w F3 vid 1Hz och med otroligt låg disst och utan några dumma hyss för sig...

men jag vill egentligen påstå att MINST 2x700W är vad jag vill ha för dom pengarna !

Och om jag själv fick bestämma så skulle ett steg för 35KKR !!!

Kunna ha typ 4x1000W eller mer...

så att man kan köra rubbet på den :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-06-22 11:06

Lite blommiga ord runt om det hela men tekniktugget är åtminstone inte flum.

Lite väl hög undre gränsfrekvens bara.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-22 11:16

Jax skrev:Lite blommiga ord runt om det hela men tekniktugget är åtminstone inte flum.

Funderade främst på detta:

"The Soraya, which debuted at RMAF Denver in October 2007, is named after the designer's daughter, a feisty, well educated young woman. The amplifier was developed specifically to overcome the problems of semiconductors operating in transconductance mode using the problematic common emitter configuration. Common emitter configuration is normally used for the voltage amplification stage (VAS), but suffers from Miller capacitance and Early effect, well known parasitic problems related to this solid state topology. Together with the Bode/Nyquist criteria for stability, these parasitics combine to create distortion artefacts which are extremely difficult to eliminate in conventional designs. Traditionally high feedback factors have been used to ameliorate, but never completely eliminate, these distortions. "

Då undrar man ju vad som är så okonventionellt med deras design och hur andra, som underförstått inte nyttjar den, ändå lyckas bygga förstärkare som trots allt låter (och mäter) oerhört bra?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-06-22 12:55

kris10an skrev:
Jax skrev:Lite blommiga ord runt om det hela men tekniktugget är åtminstone inte flum.

Funderade främst på detta:

"The Soraya, which debuted at RMAF Denver in October 2007, is named after the designer's daughter, a feisty, well educated young woman. The amplifier was developed specifically to overcome the problems of semiconductors operating in transconductance mode using the problematic common emitter configuration. Common emitter configuration is normally used for the voltage amplification stage (VAS), but suffers from Miller capacitance and Early effect, well known parasitic problems related to this solid state topology. Together with the Bode/Nyquist criteria for stability, these parasitics combine to create distortion artefacts which are extremely difficult to eliminate in conventional designs. Traditionally high feedback factors have been used to ameliorate, but never completely eliminate, these distortions. "

Då undrar man ju vad som är så okonventionellt med deras design och hur andra, som underförstått inte nyttjar den, ändå lyckas bygga förstärkare som trots allt låter (och mäter) oerhört bra?

Vad som är "okonventionellt" är subjektivt. Problemen som nämns existerar men det finns lösningar på dem som "alla andra" använt sig av. De kanske tycker att deras lösning är unik på något sätt och försöker göra en sales point av det. Jag har inget schema på steget så har ingen aning om hur de gjort. Stegets låga övre gränsfrekvens kanske är en ledtråd till en inte alltför vacker lösning. Det brukar vara VAS-steget som sätter ett stegs stigtid och om stigtiden är längre än insignalens får man en del välbekanta problem när motkoppling är inblandat.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-22 15:02

Ser hemmabyggeaktigt ut tycker jag. Hemsidan som ser ut som något a'la 1999 förstärker(!) det intrycket.

Data som publiceras ser helt OK ut, tämligen ordinärt.
Priset är helt åt skogen, men så blir det ju med handbyggda prylar i små serier.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-22 15:29

Max_Headroom skrev:Priset är helt åt skogen, men så blir det ju med handbyggda prylar i små serier.

Det fick mig att tänka på raka motsatsen dvs industriell tillverkning i stora serier, jag träffade på 80-talet en tvättäkta japansk konstruktör av Sansui-förstärkare när denne var på ett sällsynt Europa-besök.

Då fick jag veta vad en av de stora integrerade förstärkarna i AU-D*-serien, som AU-D9 eller AU-D11, kostade för Sansui att tillverka. Ca. 200Kr/st. i dåtidens penningvärde uppgav han var kostnaden från fabrik, allt annat var rena distributions och marknadsföringskostnader, de såldes för 4-6000Kr till konsument i Europa. Det måste ha varit ganska stora serier av just de modellerna.

Men lönerna kan inte ha varit bra i de fabrikerna, en annan speciell sak med Sansui på den tiden var att de gjorde många komponenter själva, som egenlindade trafos.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-22 15:57

Max_Headroom skrev:Ser hemmabyggeaktigt ut tycker jag. Hemsidan som ser ut som något a'la 1999 förstärker(!) det intrycket.

Priset är helt åt skogen, men så blir det ju med handbyggda prylar i små serier.

Om jag inte förstått helt fel så säljs de dessutom som "kit" som du själv får skruva ihop! :roll:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-23 11:34

kris10an skrev:
Max_Headroom skrev:Ser hemmabyggeaktigt ut tycker jag. Hemsidan som ser ut som något a'la 1999 förstärker(!) det intrycket.

Om jag inte förstått helt fel så säljs de dessutom som "kit" som du själv får skruva ihop! :roll:

Det är ganska mediokra publicerade data: som inte på något sätt kan motivera prislappen.

Typ Bullits 3xLM3886 borde med små förbättringar bli ungefär lika bra.
Eller bättre. Särskilt i basen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-23 13:32

n3mmr skrev:
kris10an skrev:

Det är ganska mediokra publicerade data: som inte på något sätt kan motivera prislappen.

Njae, så mediokert är det väl inte? Ganska ordinärt tycker jag.

Pris/prestanda har inget sammanhang alls i den här prisklassen. Varken för denna produkt eller andra. Det är annat man betala för.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-06-23 13:35

Just den där leverantören lever ju på att tillskriva sina verk smått magiska egenskaper och att de nått fulländning genom oändliga lyssningar och val av komponenter och kretslösningar. Det är i sig säkert inget större fel på grejorna men jag skulle inte tro att det är något speciellt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-23 13:49

Om det där företaget har lagt in en LP-funktion på slutstegets ingång för att slippa problem med skenade tok i den globalt motkopplade slingan så får det ju förstås verkan av att frekvensgångsvärdena inte är så värst hävliga bedömt efter traditionell teknikonani. Men följden av filtreringen har kanse blivit att musiken steget spelar uppfattas som bättre och trevligare och det kan man inte veta utan att lyssna rent praktiskt. Hypotes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-23 19:21

ser ut att vara ett rejält kvalitetsbygge, ändå smolket är väl de groteskt överdimensionerade märke och modellbeteckningen som till och med en blind kan se
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-24 01:41

Hugh R. Dean, är en rätt tung gubbe på DiyAudio, som skrivit några läsvärda White Papers.
http://www.aksaonline.com/discussion/di ... apers.html

Hans AKSA-slutsteg är lite legendariskt i sin enkelhet och samtidigt välljud.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2011-06-24 08:38

Max_Headroom skrev:
n3mmr skrev:Det är ganska mediokra publicerade data: som inte på något sätt kan motivera prislappen.

Pris/prestanda har inget sammanhang alls i den här prisklassen. Varken för denna produkt eller andra. Det är annat man betala för.

Kom i håg att "medioker" egentligen betyder just: medelmåttig, ordinär, genomsnittlig. Mitt på normalfördelningskurvan skulle man kunna säga.

Många använder ordet i denna betydelse, andra verkar dock uppfatta ordet som en synonym för "dålig", "undermålig". Förmodligen har missförståndet/betydelseförskjutningen uppkommit för att något som är "mediokert"="medelmåttigt" inte räcker långt och innebär en besvikelse i alla de sammanhang där endast det bästa är gott nog (elitidrott, gourmetmat, Hi-end hifi, mm.)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-24 15:27

Max_Headroom skrev:
n3mmr skrev:
kris10an skrev:

OK ordinärt duger bra som etikett. Inte dåligt, men inte uppseendeväckande bra.

Kan vi alla vara överens om det?

Får man en sån apparat för säg 3-6 kkr, så kanske,. får man ett ex eller hittar nåt på en tipp eller loppis ska man bli glad, reparera den och se om man kan hitta sätt att bättra på basen lite.
Den duger antagligen, troligen, förhoppningsvis bra, om man slipper betala 35 kkr.

Emotivas stärkare bör vara bättre, och är billigare.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Generellt om hifi