Blir du glad av att lyssna på musik i din egen anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Blir du glad av att lyssna på musik i din egen anläggning?

Ja
69
92%
Nej
6
8%

Antal röster : 75

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-23 11:13

Min anläggning är inte min snuttefilt. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-06-23 11:14

Lyssnade på Chris Spedding Guitar Jamboree i går, det var säkert mer än 20 år sedan. Det gjorde mig jätteglad..!

Lättroad farbror som jag är :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-23 11:28

petersteindl skrev:Att kunna ta sig från glädje till vemod och till sorg och till dans och därefter till introvert upplevelse av avant gard jazz och tillbaks till glädje är huvudmålsättningen i mitt arbete.

Anläggningen kan vara en slags trygg och fast punkt därhemma, mitt i alla känslostormar som framkallas. VU-lampans lugna sken i mörkret... :)

iphone+lurar kan vara mera utlämnande på det sättet, då är det bara musiken, man själv, därute i verkligheten. Men mer spännande :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-23 11:30

Jag blir alltså glad av att få lyssna koncentrerat på musik, och det gör jag i min anläggning.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-23 12:24

Är musiken sådan att den framkallar glädje hos mig blir jag glad oavsett avspelningsanläggning eller vem som äger den.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-23 12:58

Flint skrev:Samma med Pink Floyd. 90% deppig musik. Jag har svårt att tänka mig att någon kan bli glad av The Wall

Jag blir kanske inte överlycklig, men blir oftast väldigt lugn och harmonisk av pink floyd inklusive the wall.

Bra musik mår jag bra av :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-23 15:33

Euro, (uttalas på engelska för att det skall bli rätt) jag svarade att jag blir glad.
Fast, snarare blir jag väl liksom tillfreds.

Så har det ju inte varit alltid.
Förr kunde jag emellanåt bara lyssna några minuter innan tankarna hamnade i "rätta till fel-grottan" istället för i musik-biten.

Ibland blev det därför upp-och-vrida-på-högtalarna-köret.
Emellanåt blev det snarare fundera-på-att-byta-ut-pryl-processen som tog över fokuset.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-23 20:29

Nej, inte efter att iö sagt att min anläggning inte låter
nåt speciellt bra då jag framförde att min kökssterio,
som till stor del "saknar" bas, kunde göra att jag kan
uppfatta en superlimiterad skiva med odefinierad
"bummelbas" som låtandes något mindre obra i denna
. . . kökssterion alltså . . . ja ja ja, blir välan att sluta lyssna
på annat än kökssterion då o bara gilla läget liasom . . . :cry: :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-06-23 20:40

Max_Headroom skrev:
Flint skrev:Samma med Pink Floyd. 90% deppig musik. Jag har svårt att tänka mig att någon kan bli glad av The Wall.

Häh? Fan, gitarrsolot på comfortably numb* är ju rena adrenalinkicken!
The Wall är verkligen en skiva så får mig på gott humör! Bra musik, bra ljud, bra framfört! Kanon helt enkelt!

*) Allra bäst på live-plattan Delicate Sound of thunder. Bör spelas högt.

++++ 412! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-06-23 21:41

Nej... Har ju sånadäringa diskantsäkringar, och dom går ju hela tiden när jag drar på min favvo musik-dvd på den volymen jag blir glad av... :(

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-23 22:09

Tvärtemot vad en del säger här så vill jag att all musik jag gillar ska låta bra. Då blir jag glad.

Det blir kanske en liten kompromiss mellan en korrekt återgivning och musiksamlingens krav. På ett sätt kravställs min anläggning av musiksamlingen. Tyvärr får inte alla skivor sina krav tillgodosedda - och följdaktligen låter de sämre ...

That's life ..

Men majoriteten av skivorna låter bara bra!!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-24 01:17

Jag blir inte glad av att lyssna på musik, möjligen når jag förnöjelse?
Musik ska skänka inre frid. Antingen så att man vill upp på dansgolvet, eller gå in i sig själv, kontemplera och skapa associationer passande de låtar man spelar, om det inte är musikvideo förstås.

Men om frågan var ställd; om anläggningen är tillräckligt bra för att ge möjlighet till förnöjelse? Så är svaret entydigt ja.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-06-24 02:05

Jag blir glad av att lyssna på musik oavsett vilken anläggning den spelas igenom om det är musik jag gillar :)

Användarvisningsbild
lennartj

Glädjetårar och andra

Inläggav lennartj » 2011-06-24 02:09

Jag kan understundom känna stor glädje samtidigt som tårarna rinner till musik som verkligen berör mig.
För att känna efter innan jag postar inlägget tog jag fram albumet "Bach till tröst och glädje" med Adolf Fredriks Bachkör och satte på "Ruht wohl..."- slutkören i Johannespassionen, som jag själv sjungit många gånger.

Jadå, det är bekräftat, Bach kramar mitt hjärta även i kväll, men allteftersom satsen fortgår växer intensiteten och det börjar dista - innerspår och vid det här laget ganska sliten skiva. :evil:

Musikglädjen störs alltså ibland av bl.a. mediets tillkortakommanden.

För att ge er ett exempel utan innerspårsdist gjorde jag en sökning på youtube - 94 träffar! Först ramlade jag på denna
http://www.youtube.com/watch?v=muBv-vRmewI&fmt=18
fast bilderna blir för mycket för mig, men läs gärna kommentarerna.
Efter att ha skummat listan chansade jag på den här
http://www.youtube.com/watch?v=WreZFn-aqew&fmt=18
som känns bättre för mig, men jag föredrar ändå att blunda.

Många tårar har runnit på besökande sångarvänners kinder.
Jag är inte oreserverat förtjust i the Real Group, men här
http://www.soundike.com/song/494351_The_Real_Group_St%C3%A4mning_F%C3%B6rv%C3%A5rskv%C3%A4ll_mp3_download.html
har de tagit hjälp av självaste Eric Ericson för att komma upp ur de egna hjulspåren och hitta tillbaka till "den rätta vägen".
De framför David Wikanders Förvårskväll alldeles underbart, :D mycket mer gripande för mig än exempelvis Rilkeensemblen, grundad och ledd av Gunnar Eriksson, som jag annars ofta gillar i sådan repertoar.
http://www.musicweb-international.com/classrev//2003/Oct03/short_life.htm

Nu börjar jag nörda ner mig allför djupt i ämnet svensk körtradition för den här tråden, så jag bryter här och startar en egen i Musikstugan.http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44478
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-26 22:23

Blir definitivt glad, lugn och allmänt tillfreds av att lyssna på något så bra som The Wall. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-27 00:13

KarlXII skrev:Min anläggning är inte min snuttefilt. :twisted:

OM jag behövde en snuttefilt så skulle det gärna kunna få vara någon slags hifi-pryl :D Lite svårt att mysa med ett NAD 208 men varför inte en iPhone? :) Happiness is a warm remote control

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-27 00:25

phloam skrev:

OM jag behövde en snuttefilt så skulle det gärna kunna få vara någon slags hifi-pryl :D Lite svårt att mysa med ett NAD 208 men varför inte en iPhone? :) Happiness is a warm remote control

Jag dömer ingen och är du lycklig med din iphone så får du göra vad du vill med den bara jag slipper titta. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-27 11:11

KarlXII skrev:
phloam skrev:

Jag dömer ingen och är du lycklig med din iphone så får du göra vad du vill med den bara jag slipper titta. :)

Men han kan ju lägga ut bilderna på internet så kanske han kan tjäna lite pengar, samtidigt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-06-28 18:10

Jag blir glad.

Även om allt går åt helvete en dag, allt jävlas...

Finns det vara ström i väggen så trycker man på en knapp och vips så kan man lyssna på vad som helst som gör en glad :)

EDIT: Att efter en jävla skitdag gå hem, slå på 80-tals stärkaren utan fjärr och mjukvara, bara knappar och rattar, vrida upp volymen till på gränsen för ohälsosamt, sätta på Dire straits och bara luta sig tillbaka är helt enkelt skönt!
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi