Håller Hifi-kulten på att dö?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-29 09:57

Man kan hoppas. En telefon uppfyller iaf kravet på försvinnande litenhet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-29 09:59

Det kan jag delvis gå med på, men jag tror knappast att telefoner ingår i gruppen audio components. Snarare i handhelds eller nåt. Så någon HiFI-kultur lär ju inte ha kopplats till dessa grejor. Att det sen går att lyssna på 2-kanalsåtergivning med dom är liksom en annan sak.
Men om HiFi-kulturen påverkas av mobiltelefoner tycker i vart fall inte jag. Men 2-kanalslyssning gör det.

mvh/HArryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-29 10:02

KarlXII skrev:Kanske bara är kedjebyte.
Alla som blir smittade/musikberoende av sina lättillgängliga mp3:or i hörlurar kanske köper riktiga grejor någon dag. :D

Mmm, kanske en hembioreceiver med en iPod-docka?
ÄR ju inte så att det inte går att spela 2-kanalsåtergivning via en hembioanläggning men att inköpen av sterosar skulle öka mer än mångkanalare känns inte så riktigt tills någon presenterat siffror på motsatsen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-29 13:42

Harryup skrev:Skall vi räkna varje telefon- och mp3spelarbyte som en ny Hifi-anläggning?

mvh/Harryup

Självklart inte, de är ju flerkanalanläggninar med bild och allt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-06-29 15:05

Jag klass mobiltelefonen som "mobil HiFi" när man skaffar ett par bra lurar. Ljudkvaliteten har blivit riktigt bra i ett antal modeller vilket medger portabelt kvalitetsljud.

Hörlursanläggningar är en framtida väg som jag tror kommer att växa, framförallt p.g.a den mobila HiFin. Vanan att lyssna med lurar ökar och med tanke på att det eliminerar såväl WAF- som rumsproblem som affekterar högtalarsystem lär det växa ytterligare.

En framtida 2-kanalsstereo består av en signalkälla (t.ex en iPad eller smartphone) kopplad till en hörlursförstärkare som driver ett par riktigt bra lurar. Ev kan en extern DAC vara med i kedjan.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-29 15:12

Headfi skrev: Vanan att lyssna med lurar ökar och med tanke på att det eliminerar såväl WAF- som rumsproblem som affekterar högtalarsystem lär det växa ytterligare.

Man kan se WAF från två håll...

Bild
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-06-29 15:15

Det går ju också att ge partnern ett eget par lurar. :D

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-02 10:40

Harryup skrev:Få butiker möjligen ingen butik som livnär sig på att sälja ren 2-kanal behöver kundvagnar enligt ytterligare iaktagelser ifrån mig.

mvh/Harryup

Det finns naturligtvis ingen anledning att butiker skulle sälja enbart 2-kanal. Nästan alla tillverkare har både två och multikanal produkter. Och en återförsäljare bör kunna sälja det mesta eller allt. Om kunden vill ha det.

Anta att en kund köper ett par högtalare och en förstärkare i en butik. Efter en månad återkommer kunden.
-Jag skulle gärna vilja köpa center och bakhögtalare från samma högtalar firma. Som matchar mina två högtalare.
-Vi säljer bara två-kanal.
-Men jag har precis pratat med företaget. Och de tyckte center si och så och de här bakhögtalarna skulle vara lämpliga. Är ni inte återförsäljare?
-Jo. Men bara 2-kanal.

Det säger sig själv att butiker som bara säljer 2-kanal inte längre är någon bra ide. Men det betyder inte att folk inte längre köper 2-kanals utrustning.
Butikernas måste naturligtvis anpassa sig efter tillverkarnas sortiment. Och tjänar på att kunna sälja så mycket som möjligt till så många som möjligt.

Mvh

Föregående

Återgå till Generellt om hifi