Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:110db är riktigt högt eftersom det är väl i högre nivå än de flest livekonserter.
DRDHsOSF skrev:Högtalarna vid namn Dynaudio Confidence C4 och förstärkarna McIntosh MC 252 samt MC 275.
Fakta kring produkterna:
Dynaudio Confidence C4
- Känslighet: 90 dB/2.83 V/1 m.
- Nominell impedans: 4 ohm
- IEC motsvarande 400 W (4 ohm)
Om jag i lyssningsposition, sittandes 3 meter från högtalarna, vid tillfälle vill spela upp Led Zeppelins tyngre alster via dessa högtalare och kunna uppnå ett ljudtryck (SPL) motsvarande 100 dB samt ha ett dynamikomfång motsvarande 10 dB bör jag enligt simpla uträkningar via denna kalkylator ha en förstärkare som i stereoläge kan skicka ut 2x900 W i 4 ohm. Alternativt två monouppbyggda förstärkare som mäktar med 1x900 W i 4 ohm.
markusA skrev:Min första reaktion är att siffrorna som nämns i frågan inte stämmer.
Tex har jag mig veteligen aldrig träffat på ett slutsteg som levererat samma effekt i samtliga belastningsfall?
adzer skrev:EDIT: Kom på att jag glömt lägga till för två högtalare. Är väl ca 6dB om jag minns rätt.
Så 100dB lyssningsplats behöver 22dB från förstärkaren vilket är: 158w.
Naqref skrev:adzer skrev:EDIT: Kom på att jag glömt lägga till för två högtalare. Är väl ca 6dB om jag minns rätt.
Så 100dB lyssningsplats behöver 22dB från förstärkaren vilket är: 158w.
6dB för korrelerade ljudkällor och 3dB för okorrelerade. Högtalare kan anses vara rätt korrelerade i basen om det spelas monofoniskt ljud men blir mer och mer okorrelerad ju högre upp i frekvens man kommer.
Men sen är det ju dessutom så att man lyssnar bortom rumsradien normalt och man har inte samma geometriska dämpning där bortom. Så det är inte säkert ens att man har tappat 8dB 3m bort från högtalarna.
Det är därför man bör mäta för att veta mer exakt.
DRDHsOSF skrev:Hejsan!
Först och främst vill jag be om ursäkt för min mentala kapacitet gällande detta område.
DRDHsOSF skrev:Om jag i lyssningsposition, sittandes 3 meter från högtalarna, vid tillfälle vill spela upp Led Zeppelins tyngre alster via dessa högtalare och kunna uppnå ett ljudtryck (SPL) motsvarande 100 dB samt ha ett dynamikomfång motsvarande 10 dB bör jag enligt simpla uträkningar via denna kalkylator ha en förstärkare som i stereoläge kan skicka ut 2x900 W i 4 ohm. Alternativt två monouppbyggda förstärkare som mäktar med 1x900 W i 4 ohm.
Svante skrev:Ett normalt vardagsrum har en efterklangsradie på någon meter, vilket gör att den där faktorn 9 i beräkningen ovan blir 1 i stället. Då är du nere på 100 W. Så till sist har du stereo, dvs två högtalare och då kan du fördela effekten mellan dem, dvs 2x50 W.
DRDHsOSF skrev:Svante skrev:Ett normalt vardagsrum har en efterklangsradie på någon meter, vilket gör att den där faktorn 9 i beräkningen ovan blir 1 i stället. Då är du nere på 100 W. Så till sist har du stereo, dvs två högtalare och då kan du fördela effekten mellan dem, dvs 2x50 W.
Skulle du kunna förklara efterklangsfaktorerna lite närmare i enklare ord? Kanske även hur det fungerar så att man själv kan lista ut olika rums efterklang? Det är nämligen en väsentlig skillnad på 9 och 1 som du säger.
Jag har givetvis läst lite själv om det hela, men förstår inte riktigt allt som skrivs, än mindre formeln som Wallace Clement Sabine skapade för storleken på rummet kontra mängden absorbenter:
Tack för all övrig feedback! Det har definitivt hjälpt.
Svante skrev:
I mitt exempelrum så vet jag att
DS skrev:Svante skrev:
I mitt exempelrum så vet jag att
Att vadå
subjektivisten skrev:Så jag skulle nog fundera lite på om jag verkligen vill ha dessa ljudtryck, och i sådant fall skaffa ett par basmoduler för hjälpa till i basen.
RogerGustavsson skrev:subjektivisten skrev:Så jag skulle nog fundera lite på om jag verkligen vill ha dessa ljudtryck, och i sådant fall skaffa ett par basmoduler för hjälpa till i basen.
Låter vettigt! 100 dB i medel på lyssningsplats låter mycket. I hyreskåk är det knappast möjligt utan klagomål.
Poppen skrev:Med risk för att trampa någon på tårna vilket jag inte vill. men det viktigaste för mig är hur watten låter än att de är många.
Poppen skrev:Med risk för att trampa någon på tårna vilket jag inte vill. men det viktigaste för mig är hur watten låter än att de är många.
Laila skrev:What(t) ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster