Kabel till Bi-Wiring

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-26 00:06

Sluta bete er elakt!

Till trådskaparen:

Om du undrar över varför det kommer syrliga kommentarer beror det på att ämnet avhandlas väldigt många gånger. Tyvär är sökfunktionen halvbra, men forummedlemmen paa brukar kunna snoka upp bra trådar att läsa. Han är en sökgud!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-26 00:10

Flint skrev:
Jocke skrev:Det var inte meningen att vara taskig - sorry! Är nog lite upprörd för andra saker i kväll...

Kan försöka kompensera med en anekdot om när jag kring 1990 skulle möblera om och mina van der huul-kablar inte var långa nog... åkte inom förbi min kamrat elektrikern för att hämta "vad som helst" som nådde fram till mina OA51. Kom hem med televerkets kopplingstråd och blev rejält förvånad över att det faktiskt lät bättre!

:)

Såna där missar är nyttiga. Dom bör man göra ofta. :)

Visst är de! :) Man lär sig att det inte alltid blir som man förväntar sig... Har man labbat delningsfilter några gånger vet man att en liten justering av ett komponentvärde gör långt mycket större skillnad än någon kabel... och om man besvärar sig med placering och möblering finns ännu mer att hämta! :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-26 00:16

nadifierad skrev:
Ragnwald skrev:Silverkabel till diskantelementen, koppar till mellanregistret och tjock kolhybridkabel för svärtan i lågbasen.

Fast svärtan vill jag ha i de övre registren... :wink:

Då vänder du på det hela. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 00:19

Jocke skrev:Har man labbat delningsfilter några gånger vet man att en liten justering av ett komponentvärde gör långt mycket större skillnad än någon kabel... och om man besvärar sig med placering och möblering finns ännu mer att hämta! :wink:

Min version är att filtret påverkar mer än möbleringen men det beror nog på att jag tycker att filter är intressantare. Men kablarnas påverkan i det sammanhanget är som du säger mycket små. Jag skulle vilja påstå näst intill försumbara.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-26 01:02

Ragnwald skrev:
nadifierad skrev:
Ragnwald skrev:Silverkabel till diskantelementen, koppar till mellanregistret och tjock kolhybridkabel för svärtan i lågbasen.

Fast svärtan vill jag ha i de övre registren... :wink:

Då vänder du på det hela. :wink:

Jag tänker mig det övre registret tydligt utristat mot en svart bakgrund. :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-07-26 01:27

Ragnwald tänker sig nog svärtan i sig som djupet i basen(?) :roll:
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-26 07:03

IÖ's artikel, fast engelska, http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-07-26 09:54

Chopha skrev:Antydde inte detta att jag förstod frågan, samt även besvarade den?
Om du inte har en receiver med denna funktion (bi-amp) så vinner inget på att ha mer kabel kopplad. Du förlorar istället på det i och med att mer pengar har gått åt.

Vilken kabel du sedan använder är ytterst oviktigt.

/Christopher

/Christopher

Jodå det gjorde det. Det var jag som gjorde mig skyldig till dålig läsning :oops: sorry.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-26 10:50

Flint skrev:
Jocke skrev:Har man labbat delningsfilter några gånger vet man att en liten justering av ett komponentvärde gör långt mycket större skillnad än någon kabel... och om man besvärar sig med placering och möblering finns ännu mer att hämta! :wink:

Min version är att filtret påverkar mer än möbleringen men det beror nog på att jag tycker att filter är intressantare. Men kablarnas påverkan i det sammanhanget är som du säger mycket små. Jag skulle vilja påstå näst intill försumbara.

Visst är det så! För mig begränsas nog möbleringens betydelse till högtalarnas och lyssningens avstånd till vägg. Akustikbehandlingen begränsas mest till diffusering - massa grejer framme! ;-D

Men jag kan förstå sökandet efter den där "sista puzzelbiten"... Ytterst få högtalare gör tex kvinnoröster rättvisa - det låter ofta lite instängt eller återhållet... men att kablaget skulle vara problemet eller lösningen tror jag inte på.

(Lite piggare, gladare och snällare idag!) :wink:

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-07-26 11:18

Intressant.....

Klarar sura och syrliga kommentarer, tycker det är ganska underhållande.

Har funderat på det där med att gå in på spåret att skippa byglarna och löda ihop hög och lågpass till 2 punkter ist f 4.

Eller Bi-ampa....

Jag vet inte......

Men jag skall testa.....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-26 11:46

Learning by doing! :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi